Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 22:08
  #1
Medlem
Mackan52s avatar
Först tänkte jag bara slänga den här i länktips men sen tänkte jag att det kanske kunde bli en roligare tråd av den här och samtidigt slå ett slag för hur historia ska vara kul.

Är man inte intresserad av historia så förfaller det för de många oinvigda som ett ganska mossigt ämne, men historia är ett viktigt ämne i världen det är främst här i Sverige som historia som jag upplever det att historia har en ganska låg status. I skolan bunkras det in i SOn tillsammans med andra samhällsämnen och skuffas ibland helt undan för nutidshistoria eller används som något "dåligt exempel". Svensk historia är något som numera är något som ses som negativt, antingen att fördöma eller helt enkelt ignorera för att undvika "nationalismens onda och odemokratiska demoner" men i resten av världen upplever jag att historia inte är något man skall ignorera, tvärtom något man ska lära sig av. Synen vi däremot matas med i unga år att historia bäst skall vara glömt och ignorerat och endast studeras av antingen de som läser på det frivilligt som ett hobbyämne eller de som har det som nån slags sysselsättning i ekonomiskt syfte.

Youtube-kanalen Extra Credits har en serie de kallar "Extra History" och de har just nu på sin spellista "Stora Nordiska Kriget", se och döm själva:
https://www.youtube.com/watch?v=VyBPAz1H-lU - Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=QCTohrWP-Lo - Del 2

Dessa är gjorda i ett snitt som underhåller och samtidigt ger de absolut grundläggande som gemene man kommer intressera sig för, andra serier de gjort i ämnet är bland annat historien om Ned Kelly, Puniska Kriget och Opium Kriget.

Dokumentärer har försökt göra historia mer underhållande, vissa har lyckats ganska bra men ofta snöar de in sig själva i ämnen "alla redan känner till", de ändlösa dokumentärerna om Andra Världskriget (för att inte tala om alla historiska tidskrifter som verkar ha en kvot WW2 material de måste tjata om i varje nummer), vid det här laget vet vi allt om det kriget ifrån alla sorters vapen som användes till Rommels skonummer och har ofta en tendens att "överdriva", kort och gott det blir väldigt mycket ögongodis för de redan frälsta.

Men håller man det för akademiskt så kan man spendera extremt lång tid på att inte förstå nånting av den grundläggande anledningen att det var andra tider förr, det fanns andra intressen, andra drivkrafter och andra värderingar som styrde förr.

Vad ska egentligen diskuteras då? Hur kan historia göras både roligt och informativt som Extra Credits har gjort?

Historielärare idag har jag upplevt i två former, den underhållande men överpresterande, vi hade en sådan i gymnasiet, han älskade historia och ville gärna involvera klassen i ämnet. Många blev intresserade men bara inom ramen för vad kursen krävde och om man inte var lika intresserad av historia var det nog väldigt svårt att ens hänga med.

Den andra formen är den värsta och är övertygad om att de flesta historielärare är stöpta i denna form, de som läser boken innantill, hänger upp sig på datum för läroplanen kräver det, hänger upp sig på enskilda händelser utan sammanhang för att de står i boken. Det blir väldigt mycket onödig information och kunskapen man skulle ha med sig går helt förlorad för den blir bara bakgrundssurr.

Går det att göra ungdomar, inte intresserade av historia, man kan inte tvinga intressen på folk men så pass involverade att de förstår vilka drivkrafter som format världen vi ser idag utan att bänka dem vid klassrummets TV?
Citera
2017-08-29, 07:20
  #2
Medlem
Jag kan bara hoppas att det blir bättre. Folk numera är häpnadsväckande okunniga nuförtiden.
Jag brukar roa mig med att fråga vilka huvudaktörerna var och vilken sida de var på under andra världskriget, de enda som kan nämna dessa är drivna brädspelare. Hade också en diskussion nyligen
med några personer gällande USAs användning av kärnvapen under kriget, alla tyckte att det var hemskt och onödigt så jag berättade om Operation Downfall och de beräknade förlusterna.
Det viktigaste skälet till att lära sig historia är att inte upprepa tidigare misstag.
Citera
2017-08-29, 08:05
  #3
Medlem
Unga idag säger..

- Det var innan jag var född.

Underförstått att de då inte behöver veta det!
Citera
2017-08-29, 09:28
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFitta
Unga idag säger..

- Det var innan jag var född.

Underförstått att de då inte behöver veta det!

Och lärare uppmuntrar beteendet genom att behandla historia som något man lär sig i en bok.

Men ungdomars påstående är relevant för läraren skall berätta för de unga varför de ska lära sig om någonting som hände innan de var födda, hur det påverkar oss idag och vad man kan lära av historien.

Men det kan kryddas också med humor och drama, Extra Credits sätt är väldigt pedagogiskt men också humoristiskt eftersom historien om Polens sämsta konung August och Sveriges skogstokiga konung Karl XII.

Polen som konstant förlorar så hårt att man nästan undrar om planen var att Sverige skulle lessna på kriget "Tänker ni inte bruka allvar så vill vi inte kriga med er."

Och Sverige som vinner trots underläge och har en kung som i princip är en superhjälte som får andra ledare som ledde från fronten att se ut som mesar. Att leda från fronten betyder ofta att man leder vid fronten, inte att man gör en Leroy Jenkins mot Krakow
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-08-29 kl. 09:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback