Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 21:41
  #1
Medlem
Shenare!

Jag har länge kört äldre stylade bilar. Jag kör väldigt mycket bil i stan och även en del roadtrips.

Har bara haft bensinare. Nu går jag i tankarna att sälja min bmw e36 325 cab och hitta något mer bekvämt till vardagsbruk. Tankarna gick kring en trimmad diesel då jag gillar att köra snabbt. Är inbiten bmw-nörd så hamnar helst i en bmw.


Så.. nu med allt tjat om att diesel dör ut osv så kollar jag på andra alternativ så som el med mer. Så vad är framtidens bränsle om några år? Gärna en bmw som sagt. Vad ska man leta efter om man vill kunna åka långt och billigt i en fräsh och bekväm bmw? Maxpris ligger väl runt 200000 och vill inte ha någon skitful hundkojja.. gärna en stor och rymlog 5-serie eller nåt.. hittar inget vettigt på blocket?

Eller ska man satsa på en diesel? Ethanolkonvertera en bensinare? Eller vanlig bensinare? Ge mig tips om både bra bränslealternativ och bilar!
Citera
2017-08-28, 21:42
  #2
Medlem
lyktstolpes avatar
Bensin, de nya motorerna drar mindre och mindre
Citera
2017-08-28, 21:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Bensin, de nya motorerna drar mindre och mindre

Jag håller med och vem vet vilken skatt dieseln kommer få i framtiden.
Citera
2017-08-28, 22:06
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Gas! Kräver att man motionerar den med bensin ibland och tanken ska bytas efter 15 år men det kan man överlåta åt nästa ägare.
Citera
2017-08-28, 22:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Gas! Kräver att man motionerar den med bensin ibland och tanken ska bytas efter 15 år men det kan man överlåta åt nästa ägare.

Förutsätter att man bor där gas finns att tillgå, dessutom oftast tämligen lågt andrahandsvärde så att köpa en ny gasbil passar nog få, mest taxi på orter där gas finns lättillgängligt. Finns ingen gas här i Umeå exempelvis.
Citera
2017-08-28, 22:33
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förutsätter att man bor där gas finns att tillgå, dessutom oftast tämligen lågt andrahandsvärde så att köpa en ny gasbil passar nog få, mest taxi på orter där gas finns lättillgängligt. Finns ingen gas här i Umeå exempelvis.

Sant. Köpa nytt är helt värdelöst och det finns ställen som är svarta hål. Men där gas finns nära hemmet och där man kör är det billigt. Helsingborg - Kastrup och retur för 130:- bränsle.
Citera
2017-08-28, 22:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Sant. Köpa nytt är helt värdelöst och det finns ställen som är svarta hål. Men där gas finns nära hemmet och där man kör är det billigt. Helsingborg - Kastrup och retur för 130:- bränsle.

14 mil till närmaste gastankningsställe här!

Begagnat, då kommer vi snabbt närmare den tid då bäst-före på gaskammaren infinner sig också, nej tror inte vi skall rekommendera gasbilar till andra än droskägare och andra som kör 20000 mil per år.
Citera
2017-08-28, 22:39
  #8
Medlem
EL är framtiden, kolla bara på Norge där varannan ny bil som säljs redan nu är elbil alternativt laddhybrid. Nu ligger vi dock långt efter i Sverige men har du tillgång till uttag hemma så satsa på en laddhybrid.
Citera
2017-08-28, 23:17
  #9
Medlem
shenare!

har bmw ens några vettiga gasbilar eller elbilar? jag har väl 3 min bilfärd hemifrån till gasstation och kan nog gå att ordna el i garaget hemma.. gäller ju bara att hitta en vettig bil som är gas eller el!
Citera
2017-08-28, 23:27
  #10
Medlem
El eller miljödiesel . Hvo (teknisk diesel som är framställd på avfall/restprodukter etc, inte från bitumen etc) kommer starkt på diesel sidan . Men el är nog framtiden på personbils sidan. Visst har väl BMW en elbil?!? Annars tesla om man har ekonomi för inköpet. Bra ax är ju roligt också om man gillar å köra å det har ju elbilar sägs det.
Citera
2017-08-29, 01:24
  #11
Medlem
El är värdelöst. Batterier är en stor belastning för miljön och elnätet är inte dimensionerat för att alla ska köra på el.
Bygg om bilen till att köra på gengas.
Ved är väldigt billigt och dessutom klimatsmart.
Bilen är dessutom svår att stjäla då det tar en stund att få igång gasproduktionen

Eller så kan man ha en sådan där liten propeller på taket som genererar el medans man kör.
Det har jag hört att politikerna i riksdagen vill ha på bilarna.
Citera
2017-08-29, 03:19
  #12
Medlem
Jag hade valt en 535D F10 alla dagar i veckan. Givet M-sport.

Att diesel kommer dö ut är ju bara skitsnack. Så mycket folk som köpt på sig dieslar betyder ju bara att en regering som tänker klubba igenom idiotiska förslag om att skatterna ska tiodubblas på diesel inte kommer bli speciellt långvarig.

Orka tänka på vad som händer imorgon, lev i nuet. Imorgon kan Nord Korea ha startat kärnvapenkrig ändå. Då spelar det föga roll om du kör diesel eller el.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback