Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-28, 20:01
  #1
Medlem
schoolgirlreports avatar
Läste på om en massa gamla folksagor om väsen och sådant som kan gömma sig i våra djupa skogar och sådär, blev såklart jätte nyfiken nu och undrar om det är någon från Flashback som har upplevt detta på riktigt?

Jag har själv bara varit med om paranormala fenomenen (vilket är helt normalt för mig) men jag undrar nu om det är någon som sett små "tomtar" eller gnomes?

100% säker på att de existerar och jag har även hört historier från folk som bor långt uppe i Norrlands skogar som brukar ha dessa små människoliknande typer på besök från och till...

Har ni upplevt något så berätta gärna! :-)
Citera
2017-08-28, 21:54
  #2
Medlem
salxars avatar
Jag har själv tagit bilder på ett flertal älvor men då min astrala resa ännu inte är över kan jag inte dela med mig av dessa. Du får tro mig helt enkelt.

Öppet sinne.
Citera
2017-08-29, 07:07
  #3
Moderator
Humbugs avatar
Trams raderat. Vänligen håll er till topic!
/mod
Citera
2017-08-29, 07:26
  #4
Medlem
BewilderedHulders avatar
Inte direkt.

Men jag hittar ofta deras boplatser och tillhåll. Inte så att de lämnar massa skräp efter sig som usla människor gör, utan det mer glimmar av magi på dessa ställen.
Citera
2017-08-29, 09:56
  #5
Medlem
schoolgirlreports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Inte direkt.

Men jag hittar ofta deras boplatser och tillhåll. Inte så att de lämnar massa skräp efter sig som usla människor gör, utan det mer glimmar av magi på dessa ställen.

Var hittar du dessa?
Citera
2017-08-29, 10:35
  #6
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Var hittar du dessa?

Skogar, ängar och snår 😊
Citera
2017-08-29, 11:14
  #7
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag kunde faktiskt se älvor och julänglar när jag var riktigt liten. Men då pratar vi LITEN. Barnatro, starka önskningar som påverkade hjärnan, troligast.
Citera
2017-08-29, 15:25
  #8
Medlem
schoolgirlreports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag kunde faktiskt se älvor och julänglar när jag var riktigt liten. Men då pratar vi LITEN. Barnatro, starka önskningar som påverkade hjärnan, troligast.

Varför måste saker alltid "påverka" hjärnan när det kommer till detta? Kan väl finnas små människor precis som att vi är stora, eller?
Citera
2017-08-29, 15:26
  #9
Medlem
schoolgirlreports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Skogar, ängar och snår 😊

Hur ser deras boenden ut?
Citera
2017-08-29, 16:33
  #10
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Hur ser deras boenden ut?

Små skrevor och mossbeklädda stubbar. Ibland så bor de i grenverken på träden. Om du hittar ett alvnäste så vet du! ☺️
__________________
Senast redigerad av BewilderedHulder 2017-08-29 kl. 16:37.
Citera
2017-09-25, 01:30
  #11
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Finnarna ser och tror på 'det lilla folket'. Frågade sonen en dag om vi har en hustomte, han svarade "jo, men jag vet inte om han är en tomte, han har en 'upplyst' lång hatt', lol.

En dag på köpcentrum började en flicka storgråta i hissen. Hennes pappa frågade varför hon gråter: "Alla människor bara trampade på den lilla tomten i hissen".

Vi är ytterst snälla mot det lilla folket, stalltomtarna får gröt på julen. Dom sköter om djuren. Eldfolket vaktar över eldspisen. Vattenfolket hjälper sjömännen, likasom luftfolket, som ger vind. Älvorna sköter om blommorna. Skogstomtarna bor i trän.

Ha ha, en engelsk man berättade om hans resa till Rovaniemi. Han höll på att sömna när rummet var plötsligt fylld med ivrigt prat. Han vågade inte röra sig. Tomtarna dustade hans dyna så att han sover bättre, omtäckte honom - samtidigt som de pratade ivrigt med varandra. Efter det försvann dom plötsligt. Men dom var väldigt godvilliga och omtänksamma.

Han berättade om hans upplevelse till en finsk kille, som ryckte på axlarna. "Vad väntade du dig, du är i landet fyllt med magiska varelser."

Det lilla folket är väldigt skyggt och blygt. Dom visar sig om du är lugn och vänlig, då kommer de och hälsar på dig. Kanske. Men varje hem har en hustomte. Dom har alltid väldigt bråttom, städar och sköter och tvättar och hjälper till. Och dom tar hand om alla vilddjur.

Finnarna älskar och respekterar det lilla folket, samt aktar sig för att inte göra dom arga. Det lilla folket härskar alla naturkrafterna.
Citera
2017-09-25, 19:40
  #12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Läste på om en massa gamla folksagor om väsen och sådant som kan gömma sig i våra djupa skogar och sådär, blev såklart jätte nyfiken nu och undrar om det är någon från Flashback som har upplevt detta på riktigt?

Jag har själv bara varit med om paranormala fenomenen (vilket är helt normalt för mig) men jag undrar nu om det är någon som sett små "tomtar" eller gnomes?

100% säker på att de existerar och jag har även hört historier från folk som bor långt uppe i Norrlands skogar som brukar ha dessa små människoliknande typer på besök från och till...

Har ni upplevt något så berätta gärna! :-)

Samfundet Forn Sed tror på vättar och tomtar, så du kanske skulle fråga någon av dem:

Vi blotar till de norröna gudarna som Tor, Oden och Freja, med flera, men också till mer lokala naturväsen som alver, vättar, tomtar och andra typer av rådare.

http://www.samfundetfornsed.se/seden...myter-23981561
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback