Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 18:39
  #1
Medlem
Köpte ett citronträd för några månader sedan. Trädet började snabbt se lite vissnare ut. När värmen började komma ställde jag ut trädet då de ska trivas bättre ute. Istället blev det värre med symptomen. Löven började vissna och falla av. Fram till för ganska nyligen kom det nya små citroner, men dessa avstannade i växten och/eller blev svarta. Jag tog in trädet igen då jag antog att problemet kanske var för mycket vatten till följd av frekvent regnande. Men då de ska må bättre utomhus har jag ställt ut det igen, dock denna gång med en plastpåse som täcker jorden och skyddar den mot regn.

Har gett den näring typ två gånger eller något tror jag, enligt angiven mängd. Vattnat 1-2 gånger per vecka när den stått inomhus (ute har den fått en jävla massa vatten av regnet).

Tittade närmre på bladen nu och framför allt på de blad som ännu inte vissnat ser man små vita prickar på baksidan. Tänkte om det kanske är någon form av skadedjur, typ bladlöss av något slag (spider mites stod det om såg jag via Google), men de på mitt träd är mindre (som väldigt finkornig sand typ) än på bilderna jag sett.

Hoppas någon kan hjälpa mig rädda min citron. Känns väldigt tråkigt annars.
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2017-08-28 kl. 18:43.
Citera
2017-08-28, 19:55
  #2
Medlem
Kan det vara spinn?
Googla spinn och kolla om det är det du har.
Det kan man oftast behandla men är lite omständigt.
Citera
2017-08-29, 05:57
  #3
Medlem
Angerods avatar
Kolla på bladen med lupp/förstoringsglas och se om det verkar finnas små insekter eller bara fläckar på bladen.

Annars tror jag egentligen mer på handhavandefel. Har inte exakt koll på citron men har du följt alla råd vad gäller temperatur, ljus, jord, vattning etc? Kan spontant tänka mig att en medelhavsväxt inte direkt älskar att stå ute en kall och regnig svensk sommar...

Vissa växter gillar verkligen inte att bli flyttade in och ut hur som helst heller. Stressen det innebär kan leda till allt möjligt inklusive att den tappar blad etc
Citera
2017-08-29, 06:59
  #4
Medlem
Aramidhearts avatar
Håller med Fetmedklet, låter som ett solklart fall av spinn.

Lägg upp en bild så vi får lite kött på benen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback