Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 16:51
  #1
Medlem
Corrans avatar
Det var X antal år sedan jag meckade med datorer själv, senaste tiden har varit bekväm och köpt Inets färdiga burkar.

Vet inte riktigt hur de står sig rent prismässigt? Vad man får för pengarna.

Min budget är inte så exakt, utan det beror på vad man får för pengarna.
Helst så billigt som möjligt, men innebär det en stor prestanda ökning så känns det som att det kan vara värt de.

Har då alltid haft Intel senaste tiden, men hört att AMD´s senaste ska vara bra?
Vill även ha en större lagringsdisk utöver SSD enheten.

Är inte speciellt kräsen när det kommer till varken ljud eller utseende. Men det är ju bra om den inte överröstar motorvägen utanför...

Klarar man att montera ihop en dator om man gjorde det för 7-8 år sedan?
Citera
2017-08-28, 16:54
  #2
Medlem
Corrans avatar
Kikade in denna...är den vettig?
https://www.komplett.se/product/9439...gamer-augusti#
Citera
2017-08-28, 17:17
  #3
Medlem
Ja med den rean så får du mycket krut för pengarna. Cpu'n kommer blir flaskhals i vissa fall men för det mesta klarar du dig fint med en i5'a om gaming är ditt ändamål. Nätagget är inte det trevligaste och kvalitets mässigt inte något att rekommendera men fungerar för ändamålet.

För 14k hade det varit ett bättre val att välja komponenter själv men för strax över 12k är det nog ganska svårt att hitta en bättre deal.
Citera
2017-08-28, 21:04
  #4
Medlem
Bäst vore plocka ihop en burk själv med en K cpu som du kan klocka om du vill ha Intel, annars finns också Ryzen.

Ryzen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10655909/

Intel: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10655895/

OS finns köpa på tex Kinguin för 2-300:-

M.2 modul är på gott och ont, snabb om du har behov kopiera groteskt stora filer men nackdelen
är att den blir överdjävligt varm och kan börja trottla, dessa måste man montera passiv kylare på.

Sedan vet vi inte vilken upplösning du spelar på ?, om det ska vara en renodlad spelmaskin eller om du också redigerar film eller kör andra tunga applikationer ?

Sedan, nätaggregatet är bland det viktigaste i datorn, ingenting under 80+ gold ska du ha
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-08-28 kl. 21:21.
Citera
2017-08-30, 10:26
  #5
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Bäst vore plocka ihop en burk själv med en K cpu som du kan klocka om du vill ha Intel, annars finns också Ryzen.

Ryzen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10655909/

Intel: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10655895/

OS finns köpa på tex Kinguin för 2-300:-

M.2 modul är på gott och ont, snabb om du har behov kopiera groteskt stora filer men nackdelen
är att den blir överdjävligt varm och kan börja trottla, dessa måste man montera passiv kylare på.

Sedan vet vi inte vilken upplösning du spelar på ?, om det ska vara en renodlad spelmaskin eller om du också redigerar film eller kör andra tunga applikationer ?

Sedan, nätaggregatet är bland det viktigaste i datorn, ingenting under 80+ gold ska du ha

Vad tror du om denna?
En Asus G11CD-K-NR116T
Finns på webhallen för 13990, inkl Windows som jag behöver med.

Min gamla la av helt igår, så hade vart skönt och bekvämt med något färdigt.

Dock aldrig köpt en färdig Asus dator liknande innan, vågar man?
Citera
2017-08-30, 17:35
  #6
Medlem
Cpu, grafik och SSD är bra, men hittar inget ang övriga komponenter som moderkort, fläktar, cpukylare

Nätdelen är antagligen på 500W, men hittar inga spec på detta, tyvärr är nätdelen en komponent som
det sparas in på i färdiga byggen och godkänt 500W är ett agg med 80+Gold certifiering.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-08-30 kl. 17:44.
Citera
2017-08-31, 10:37
  #7
Medlem
Jag rekommenderar komplett PC färdigbyggda men det bästa är om du bygger själv.
Har en jag känner som köpte där. Han är nöjd. Men annars gör som jag se några klipp på youtube hur man gör sen bygger du den. Hur du ska hå tillväga när du bygger står i mlderkorets manual.
Citera
2017-08-31, 12:05
  #8
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Bäst vore plocka ihop en burk själv

M.2 modul är på gott och ont, snabb om du har behov kopiera groteskt stora filer men nackdelen
är att den blir överdjävligt varm och kan börja trottla, dessa måste man montera passiv kylare på.
Flera tester har visat att en passiv kylare till ssd m.2 har högst marginell nytta och i värsta fall så blir det sämre. Byggde min dator med en m.2 som boot drive och det är definitivt prisvärd prestanda. Den blir varm när det rör sig om så massiva filer att filerna högst troligen ligger på en annan disk. I ett test med Samsung 960 ssd m.2 så måste filerna vara större än 75 Gb skrivning till disk för att det ska bli problem och den kan läsa upp till 455 Gb innan den saktar ner.
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Sedan, nätaggregatet är bland det viktigaste i datorn, ingenting under 80+ gold ska du ha
Ett mer effektivt nätaggregat betalar sig självt genom lägre strömförbrukning och de brukar dessutom inte väsnas lika mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Gaja1527
Jag rekommenderar komplett PC färdigbyggda men det bästa är om du bygger själv.
Har en jag känner som köpte där. Han är nöjd. Men annars gör som jag se några klipp på youtube hur man gör sen bygger du den. Hur du ska hå tillväga när du bygger står i mlderkorets manual.
Det är betydligt enklare än man tror.
Citera
2017-08-31, 14:41
  #9
Medlem
HP-hjalpens avatar
Bygg själv, det är hur enkelt som helst, dessutom mycket billigare

Finns massor på nätet om hur man gör
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback