Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 10:51
  #1
Medlem
Hiotas avatar
Hej!

Jag och flera av mina älskade gruppmedlemmar jobbar för närvarande med ett gymnasiearbetare inom kemi (vi går i tredje ring.). Föremålet för vår forskning ska vara produktion av etanol i olika miljöer. De olika omgivningarna är olika pH-nivåer. Vår metod kommer att vara en som liknar den i den här videon (https://www.youtube.com/watch?v=txm7eu8KxVI), destillerat vatten har ett pH på 7. Jag undrar om det finns sätt att skapa Etanol med denna metod men att skilja pH-värdet något sätt i varje försök. Kommer oxoniumjonerna eller hydroxiden att störa processen? Vad är det bästa sättet att göra detta? Jag är medveten om att jästen har viss pH-tolerans (jag har emellertid inte hittat en tillförlitlig källa till vad den toleransen är).

Tacksam om ni kan lägga till källan där ni fått information.
Citera
2017-08-28, 11:04
  #2
Medlem
Får ni lära er göra sprit i skolan? :-)
Citera
2017-08-28, 11:43
  #3
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Får ni lära er göra sprit i skolan? :-)

Oseriösa svar undanbes. Detta är endast en kemisk reaktion.
Citera
2017-08-28, 12:27
  #4
Medlem
IEatRussianss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiota
Oseriösa svar undanbes. Detta är endast en kemisk reaktion.

Ta det lugnt! holgerett skojade säkert bara, du behöver inte bli så nojig över det.

Citera
2017-08-28, 21:50
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är alltså pH-värdets inverkan på jäsningen du är ute efter. Det torde vara ganska välstuderat inom vinmakandet men oftast är det inget man behöver justera. Här nämns pH mellan 3 och 4,5 i viner men är du inte ute efter någon särskild smak och bara kör med socker och jäst så är det kanske inte så noga: http://winemakersacademy.com/importance-ph-wine-making/

Vill du labba så kan du väl justera pH med valfri syra eller bas. Din sockerlag kommer att ha tämligen neutralt pH när du börjar (kanske lite basiskt då kommunalt vatten oftast är det men med låg buffringsförmåga så det svänger snabbt med tillsats av bas eller syra) men lösningen kommer snart att bli sur av sig själv till följd av koldioxid som bildas i nedbrytningen av sockret och kanske det mellanlandar i diverse organiska syror med.
Citera
2017-08-29, 09:06
  #6
Medlem
McIlvaines buffertlösning ger ett brett pH-område att arbeta inom, men det är möjligt att fosfathalten kan påverka jäsförmågan något (fosfat krävs för jäsningsreaktionen). Jag skulle tro att även en ren citratbuffert (trinatriumcitrat/citronsyra) fungerar bra; pH-området är ungefär 2 - 7.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback