Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 06:39
  #1
Medlem
Doc.Kleins avatar
Hej! Efter att ha kollat runt efter liknande trådar bestämde jag mig för att starta en egen.

Jag är en 100% svensk man, 22 år gammal och har endast varit bofast här och Norge.
Fram tills för några veckor sedan hade jag inget intresse av att lämna Norden.

Men eftersom många familjemedlemmar och släktingar spenderat stora delar av sina liv i Chile och övriga Sydamerika så har jag alltid varit intresserad av kontinenten.
Jag har även tre internet-kompisar som jag känt i snart 10 år som bor i Santiago.

För några veckor sedan fick jag för mig att flytta till Santiago.
Mina chilenska bekanta säger att en blond, relativt storväxt skandinavier skulle ha lätt att få jobb, flickvän och boende i Chile, trots att min spanska är gymnasienivå.

Är det någon här som vet mer om landet?
Utöver kostnader för resan dit och boendet, hur väl skulle en viking-hombre klara sig där socialt och karriärssigt förutsatt att man kan tillräckligt mycket spanska för att göra sig förstådd?

Hur fungerar dejting i Sydamerika? Är sydamerikanska kvinnor mer eller mindre intresserade?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-28, 06:52
  #2
Medlem
flyingbys avatar
Kan inget om landet men du kanske ska testa bo först under en viss tid? Typ bo där en månad som semester typ och ta reda på var du kan få jobb osv. Bara chansa så bara för någon säger det är kanske lite risky. Säger inte att du ska inte lita på dina vänner men oavsett vad så ska du dubbel kolla så du inte blir strandfast. Men annars lycka till!
Citera
2018-03-15, 15:01
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Lätt att få jobb men med vad? Dom flesta jobben utan utbildning i Chile tjänar väldigt lite. Det skulle då löna sig att satsa på en utbildning, inte alla utbildningar ger jobb, samma som i Sverige.

Annars tror jag inte du skulle han några problem där. Du klarar dig som svensk, folk kommer respektera dig lite väl mycket enbart för att du är svensk eller Europé.

Problemet är väl just hur man livnär sig i Chile, om du inte sparar pengar hemma och lever upp dom där. Dom gånger jag varit i Chile har jag haft med pengar. Blev erbjuden köra lastbil av en bekant i Chile som har ett mindre åkeri. Jag sade faktiskt nej på det för jag har annat att göra, och det är väl inte direkt lönsamt köra lastbil där. Dom jag känner som har det lite bättre ekonomiskt i Chile jobbar med data, biologi eller har egna verksamheter.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-15 kl. 15:03.
Citera
2018-03-15, 15:13
  #4
Medlem
GO FOR IT för fan!

I motsats till resten av syd-amerika är Chile OK.

Vad har du att förlora? Inget enligt mej. Vad har du att vinna? I sämsta fall lär du dej inget mer än en massa om dej själv och livet.

Gjorde samma sak (dock ej Chile) i din ålder och nu tackar jag gudarna för det varje dag.
__________________
Senast redigerad av mortpiedra 2018-03-15 kl. 15:15.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2867991

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback