Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-09-01, 11:06
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheazel
Det du skriver bekräftar den ignorans som mina vänner visar. Du har precis samma inställning, även om du vill försöka förpacka det för att inte verka ovetenskapligt. Hur var det med ren nurture... Du påstår att ingen hävdar ren nurture, och i nästa stycke så är det det du står för.


OK...så? VAR uppvisar jag då denna ignorans? Citera detta exakt tack.

Det du inte verkar fatta är att "arv och miljö" är begrepp som står för hela formandet av människan, alltså fler saker än enbart hur vi ordnat våra könsroller.
Och detta är EXAKT vad hen du citerar från Hjernevask säger, bara det att du inte klarar avläsa detta, utan direkt sitter och klistrar dina förutfattade ideer på allt de säger.

" Den ene förnekar att biologin skulle ha någon relevant effekt, och den andre slingrar sig med argument såsom att biologi inte är intressant eller får plats i henes genusvärldsbild."

Biologi har ingen relevant effekt på könsroller.
Biologi är inte intressant i genusfrågan.

Precis!

Vill du nu hävda något annat. så är här läge att komma in med någon form av exempel från din sida
som styrker dina påståenden om du överhuvudtaget vill vara trovärdig.
Det duger alltså inte sitta och fortsätta kalla mig för "ignorant" samtidigt som man glatt ignorerar svara på mina motargument. Ok?

Och jag har dragit liknelser nu till förbannelse för att få dig fatta, men det gå inte hem gör det?...du lyssnar liksom inte överhuvudtaget.

Så igen.....NEJ ingen hävdar ren nurture..detta vore rent idiotiskt eftersom det är fett bevisat att ja det skiljer biologiskt mellan en man och en kvinna...vårt reproduktionssystem ex. är klart olika. Går att se med blotta ögat, går att mäta empiriskt via våra hormoner och könsceller.

MEN! den lilla detaljen i människors liv..hur vi valt att dela upp våra arbeten, hur vi ska behandla varandra beroende på kön, hur våra arbeten ska värdeas, vad vi ska förvänta oss av varandra baserat på kön, hur vi ska fördela möjligheter, rättigheter, makt, resurser etc etc i våra samhällen styrs på ett praktiskt plan mycket lite av nature utan mest av nurture. DETTA är vad genusvetenskap och feminism i stort hävdar.

Att det blivit just kvinnor som diskar, och att rengöring av husgeråd är lågt värderat är NURTURE och inte NATUR.

Att kvinnor i Saudiarabien inte får lov köa bil, beror INTE på att de genetiskt är kvinnor, utan det beror på att massa människor genom historien har klistrat massa saker på just könet kvinna, idelt hittepå över vad dessa ska få lov göra eller inte. dvs NURTURE.
För enligt all NATUR så klarar kvinnor köra bil precis som män. Finns absolut inget i kvinnors genom som ger henne sämre förutsättningar ratta en bil.

och samma sak gäller det mesta vi människor sysslar med, ingen skillnad.


Citat:
Du vet likaväl som jag att rena orättvisor i samhället i stor del kan härledas till historia och strukturer. Det är inte samma sak som skillnader i beteendemönster mellan könen. De kan ha samband men är ej samma sak.
Jag har inte sagt något om att män inte kan byta blöjor eller diska. Jag diskar, städar och tvättar för övrigt mer än min fru. Varför tar du upp sån dynga hela hela tiden? Det relevanta för denna tråd är att skillnader kan observeras mellan könen i genomsnitt. I genomsnitt. I genomsnitt. I genomsnitt (fattar du?) Det står i rak konflikt med den ståndpunkt jag upplevt från min vänkrets och anledningen till att tråden skapats.

Och vilka skillnader i "genomsnitt" skulle dessa vara? Vilka skillnader mellan könen tycker du att man har funnit som ska göra det "naturligt ( pga gener)" för män att ex. inneha 80% ( min nu påhittade siffra) av all politisk makt i världen men "onaturligt" för kivnnor? hmm?

Och kan du förklara för mig att OM nu dessa "genomsnittliga" skillnader verkligen funnits där hela tiden i våra gener, så varför i hela friden har män över hela klotet i sånt fall lagt ner sån enorm ansträngning på att förhindra, begränsa, förbjuda, mota bort, hota, etc etc kvinnor allt möjligt?

detta brode ju bara komma.....naturligt. Right?

Tycker nog du är tvingen vid detta laget faktiskt precisera dig lite om vi överhuvdtaget ska komma någonstans...du är nämligen otroligt luddig....

Citat:
Det är uppenbart att du inte kan diskutera denna fråga på ett sakligt sätt. Du är för indoktrinerad och ideologiskt driven. Och med detta så har du faktiskt besvarat frågeställningen, även om jag hade hoppats på en djupare förklaring. Du motiverar ståndpunkten med ignorans, orättvisor och att ämnet är känsligt. Och förlorar objektivitet på kuppen. Sen är det rent löjeväckande att du konstant försöker svartmåla mig och mina syften. Visst, det finns många antifeminsiter på fb som är ungefär din motpol, men det betyder inte att jag är nazist eller antifeministisk eller något annat du gärna klistrar på.
Efter mycket om och men, så fick jag svaret på frågeställningen. Tack för detta, oavsett om det var avsiktligt eller ej.


Den som faktiskt diskuterar denna sak sakligt är jag, och inte du...
Jag både bemöter dina frågeställnignar, ställer frågor tillbaka ( som jag inte får svar på), målar upp bilder och drar liknelser, jag kan förklara min ståndpunkt ner till grunden...du sitter mest och upprepar samma sak, utan förmåga gå till botten med hur du tänker.

typ: du är som mina kompisar och de är dumma! Det är skillnader mellan könen!


Så säg mig? VEM av oss är EGENTLIGEN indoktrinerad och ideologiskt stöpt i en färdig form?
jag bara frågar...
__________________
Senast redigerad av Merapi 2017-09-01 kl. 11:21.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback