Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-09-09, 22:16
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Bara för att dubbelkolla så att jag inte säger fel till andra; så det blir ingen påmminelseavgift när man inte betalar inom stipulerad tid om det inte står någon skylt eller avisering på boten. första fakturan har då ingen påmminelseavgift utan de lägger på avgiften när den väl går till Inkasso och senare KF

De flesta har 8 dagar på fakturan (lappen på bilen), sedan efter minst 12 dagar kommer en påminnelse, den är på samma summa som ursprungliga fakturan. Slutligen inkasso, där tillkommer 180 kronor i avgift, dit går det efter cirka två veckor efter att påminnelse skickats. Vid hantering från kronofogde och/eller domstol tillkommer ytterligare avgifter.
Notera att tvistig fordran stoppar upp processen, om gäldenären skickar in en överklagan fryses övriga åtgärder tills det skickats svar, om fordran vidhålls lämnas ett nytt datum då det skall betalas, efter detta datum går det vidare som jag beskrivet ovan.
Citera
2017-09-11, 07:06
  #38
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
lämnas ett nytt datum då det skall betalas, går det vidare som jag beskrivet

Nej så fungerar det inte. Utan om fodran vidhålls så får man mycket riktigt ett nytt datum då det ska betalas, MEN processen "famskrider i bakgrunden" till det datumet, så man får givetvis betala dröjsmålsränta, inkassoavgifter m.m. precis som om man hade skitit i att betala fram till det datumet.

Enda skillnaden är att inkassoåtgärder och indrivning inte får göras medans fodran är tvistig, men avgifter och räntor tickar givetvis på som vanligt i bakgrunden.


Och som svar på TS fråga:
Självklart får ett privatbolag ändra parkeringsregler under pågående parkering. Det finns inget i lagen som förhindrar att de under pågående parkering byter ut en "2 timmar" skylt mot "10 minuter" skylt och sedan väntar 10 minuter, och bötar alla som stått där 10 minuter.

Annorlunda med kommunal mark, där måste ett godkänt beslut tas om särskild trafikföreskrift, och ett sådant beslut tar en liten tid innan det är diariefört och giltigt.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-09-11 kl. 07:10.
Citera
2017-09-11, 09:12
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej så fungerar det inte. Utan om fodran vidhålls så får man mycket riktigt ett nytt datum då det ska betalas, MEN processen "famskrider i bakgrunden" till det datumet, så man får givetvis betala dröjsmålsränta, inkassoavgifter m.m. precis som om man hade skitit i att betala fram till det datumet.

Enda skillnaden är att inkassoåtgärder och indrivning inte får göras medans fodran är tvistig, men avgifter och räntor tickar givetvis på som vanligt i bakgrunden.


Och som svar på TS fråga:
Självklart får ett privatbolag ändra parkeringsregler under pågående parkering. Det finns inget i lagen som förhindrar att de under pågående parkering byter ut en "2 timmar" skylt mot "10 minuter" skylt och sedan väntar 10 minuter, och bötar alla som stått där 10 minuter.

Annorlunda med kommunal mark, där måste ett godkänt beslut tas om särskild trafikföreskrift, och ett sådant beslut tar en liten tid innan det är diariefört och giltigt.

Inte mycket rätt där inte...!
Något inkassoförfarande får ej ske om en fordran är tvistig, ej heller påföres några extra avgifter eller ränta när en överklagan avvisas och nytt sista betalningsdatum meddelats, detta gäller inte enbart kontrollavgifter utan samtliga civilrättsliga fordringar.

Om reglerna där en pågående parkering inskränks så gäller de tidigare reglerna för de fordon som redan är parkerade.

Kommunal mark skiljer sig inte från privat på något sätt, förutsatt att det handlar om tomtmark i båda fallen. Allmän mark, ofta kommunal, kan även vara statlig exempelvis, där hanteras parkeringsregler genom lokal trafikförordning, inte någon "särskild föreskrift" . En ltf kan för övrigt beslutas en dag och börja att gälla dagen efter, inte ovanligt när det gäller tillfälliga ltf, annars är det oftast minst en vecka från det att det offentliggjorts.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2017-09-11 kl. 09:16.
Citera
2017-09-11, 09:41
  #40
Medlem
flaskborstes avatar
Välkommen till marknadsekonomi och amerikaniseringen av Sverige. ALLT skall kosta pengar så att ´rika tjänar mer och fattiga skall bli fattigare. Kommuner leasar ut sin mark till parkerings företag som tjänar grova pengar på detta via avgifter och böter. Det har i många år gått ett drev i Svenska städer om att höja p-avgifter och göra varje ledig plätt i en stad till en inkomstkälla.

Så acceptera eller sälj bilen.. När jag bodde i en större medelsvensk stad så utrotades de fria p-platserna fort och man byggde även på större p-platser så att det inte fanns någonstans att ställa bilen lagligt.

Att få 5-6 böter i månaden var ingen ovanlighet. Numera bor jag ute i skogen och har egen tomt och har inte fått p-böter på 20 år men skall man in till stan och ex äta china mat.. så finns det inte längre möjlighet att parkera inom 3 km från matstället..så snart kommer de 2 china restaurangerna att kursa då de inte längre har kundunderlag. Samma med 3 andra butiker som var beroende av den stora parkering som tidigare fanns i anslutning till dessa butiker, men som nu ersatts med boenden.
Citera
2017-09-11, 09:47
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Välkommen till marknadsekonomi och amerikaniseringen av Sverige. ALLT skall kosta pengar så att ´rika tjänar mer och fattiga skall bli fattigare. Kommuner leasar ut sin mark till parkerings företag som tjänar grova pengar på detta via avgifter och böter. Det har i många år gått ett drev i Svenska städer om att höja p-avgifter och göra varje ledig plätt i en stad till en inkomstkälla.

Så acceptera eller sälj bilen.. När jag bodde i en större medelsvensk stad så utrotades de fria p-platserna fort och man byggde även på större p-platser så att det inte fanns någonstans att ställa bilen lagligt.

Att få 5-6 böter i månaden var ingen ovanlighet. Numera bor jag ute i skogen och har egen tomt och har inte fått p-böter på 20 år men skall man in till stan och ex äta china mat.. så finns det inte längre möjlighet att parkera inom 3 km från matstället..så snart kommer de 2 china restaurangerna att kursa då de inte längre har kundunderlag. Samma med 3 andra butiker som var beroende av den stora parkering som tidigare fanns i anslutning till dessa butiker, men som nu ersatts med boenden.
Om du lyckas få bilen rapporterad 5-6 gånger per månad så har du antingen svårt att förstå och rätta dig efter vägmärken eller så är det chansningar. För övrigt har du nog aldrig fått parkeringsböter, sådana har inte funnits i Sverige på många år, det är avgifter som gäller.
Citera
2017-09-11, 13:02
  #42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Välkommen till marknadsekonomi och amerikaniseringen av Sverige. ALLT skall kosta pengar så att ´rika tjänar mer och fattiga skall bli fattigare. Kommuner leasar ut sin mark till parkerings företag som tjänar grova pengar på detta via avgifter och böter. Det har i många år gått ett drev i Svenska städer om att höja p-avgifter och göra varje ledig plätt i en stad till en inkomstkälla.

Så acceptera eller sälj bilen.. När jag bodde i en större medelsvensk stad så utrotades de fria p-platserna fort och man byggde även på större p-platser så att det inte fanns någonstans att ställa bilen lagligt.

Att få 5-6 böter i månaden var ingen ovanlighet. Numera bor jag ute i skogen och har egen tomt och har inte fått p-böter på 20 år men skall man in till stan och ex äta china mat.. så finns det inte längre möjlighet att parkera inom 3 km från matstället..så snart kommer de 2 china restaurangerna att kursa då de inte längre har kundunderlag. Samma med 3 andra butiker som var beroende av den stora parkering som tidigare fanns i anslutning till dessa butiker, men som nu ersatts med boenden.
Hur du lyckades få 5-6 "böter" i månaden är för mig en gåta om du inte helt enkelt chansat. Jag har under 35 år lyckats dra på mig tre kontrollavgifter varav två var misstag från min sida och en var en chansning som blev dyr. Inget jag kan lasta någon annan än mig själv för med andra ord.

För att kunna få en rimlig cirkulation på parkeringsplatser behövs det någon form av kontroll. I mindre städer fungerar oftast tidsbegränsade parkeringar helt OK medan i storstäder eller i centrum behövs oftast avgiftsbelagd parkering. Visst ger detta ett tillskott i kassan men jag är tämligen säker på att den främsta anledningen är att det ska vara möjligt att lyckas hitta en parkering över huvud taget.

Sedan kan man ha synpunkter på att vissa kommuner har tagit bort alltför många centrala parkeringsplatser vilket slår mot affärer i centrum och tvingar ut folk till shoppingcentrum vilket jag personligen tycker är olyckligt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback