Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-27, 18:19
  #1
Medlem
Ägnar mig åt lite söndagsläsning och hittar den här artikeln http://www.lakartidningen.se/Opinion...ol-bland-unga/
Och jag vet inte om det beror på hur jag väljer att spendera söndagen men i min hjärna läser jag upprepade gånger att om jag väljer att röka Cannabis så löper jag 10-20 gånger högre risk att dö framför om jag väljer att berusa mig med alkohol. Vet att artikeln är från 2015 men har jag missat någonting eller är det bara allas våran Kai Knudsen som rört ihop papperna sina igen?
Det är större chans att jag vill hoppa från höga höjder om jag rökt Cannabis än druckit alkohol, kanske är sant men det är större risk att jag vill köra fort när jag har druckit alkohol än när jag rökt Cannabis. Är det så att de produkterna Kai köper och forskar på är så dålig kvalitet att det är därför det leder till hans resultat som han sedan lämnar över till regeringen och därför behåller vi våran politik för I så fall kanske man borde skicka honom ett paket av bättre standard och se om det leder till andra resultat?
Citera
2017-08-27, 18:28
  #2
Avstängd
Sovtutans avatar
Läs artikeln igen:

Citat:
År 2012 påvisades droger i kroppen hos 523 personer vid rättsmedicinsk obduktion. 56 av dessa var positiva för cannabis, varav 22 (39 procent) i åldrarna 15–29 år. Data från Folkhälsomyndigheten visar att 2,3 procent av alla i åldersgruppen använder cannabis minst en gång i månaden. Cirka 44 000 personer uppskattades ha brukat cannabis de senaste 30 dagarna. Det totala antalet 16–29-åringar 2012 var 1 741 855. Detta ger en mortalitet på cirka 0,5 promille (om alla dödsfall finns bland regelbundna användare).

Det står att dom döda hade cannabis i systemet. Sedan så är denna artikel så jävla vriden så det finns inte.
Citera
2017-08-27, 19:48
  #3
Medlem
klybans avatar
Känner igen denna, och tror det finns en tråd.
Sen vad den heter har jag inte en susning.

Och för mig som Sovtutan säger, att den är galet vinklad
Citera
2017-08-27, 19:59
  #4
Medlem
Rufoss avatar
Bland dom värsta smörjorna jag läst. Grovt vinklad och helt klart frampushad propaganda, säkerligen på beställning från RNS eller sektmedlemmarna bakom droginformation.nu.

Nästan 4000 delningar på Facebook fick artikeln.
__________________
Senast redigerad av Rufos 2017-08-27 kl. 20:02.
Citera
2017-08-28, 16:23
  #5
Medlem
Artikeln är skriven av en läkarstudent, förmodligen nåt slags examensarbete. Riktigt låg nivå.
Man ska inte heller glömma att cannabisrökande är mer utbrett hos kriminella och annat löst folk som löper stora risker att dö oavsett om de röker knark eller ej. Den bygger också på en enkätundersökning där folk själva ska svara på om de använder cannabis, som är en illegal drog, då svarar alla såklart inte sanningsenligt.
Citera
2017-08-28, 17:07
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontane
Artikeln är skriven av en läkarstudent, förmodligen nåt slags examensarbete. Riktigt låg nivå.
Man ska inte heller glömma att cannabisrökande är mer utbrett hos kriminella och annat löst folk som löper stora risker att dö oavsett om de röker knark eller ej. Den bygger också på en enkätundersökning där folk själva ska svara på om de använder cannabis, som är en illegal drog, då svarar alla såklart inte sanningsenligt.
Sant, Bradleyeffekten är extra stor på droger.
Citera
2017-08-28, 17:15
  #7
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Alkohol dödar antagligen fler genom tex leversjukdomar osv. Av cannabis dör man väl inte så lätt, istället blir man helt fördärvad i hjärnan utan att själv veta om det... Ser varje dag cannabisflummare som tror att dem själva är världens "häftigaste" människor men för oss icke pundare så är det uppenbart att alla hästar inte riktigt är hemma längre...
Citera
2017-08-28, 17:22
  #8
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Alkohol dödar antagligen fler genom tex leversjukdomar osv. Av cannabis dör man väl inte så lätt, istället blir man helt fördärvad i hjärnan utan att själv veta om det... Ser varje dag cannabisflummare som tror att dem själva är världens "häftigaste" människor men för oss icke pundare så är det uppenbart att alla hästar inte riktigt är hemma längre...

Tänk så många du möter som du inte har en aning om att dom röker.

------------

Ja du. Man blir inte förvånad längre i det här landet. Sverige ,den sista bastionen för överförmynderi.

Såg den här artikeln i dag med http://www.gp.se/nyheter/debatt/nu-r...uana-1.4568929
Den verkar han har en hang upp på hasch men men, man får ta det som ges i media Sverige
Citera
2017-08-28, 17:33
  #9
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Tänk så många du möter som du inte har en aning om att dom röker.

------------

Ja du. Man blir inte förvånad längre i det här landet. Sverige ,den sista bastionen för överförmynderi.

Såg den här artikeln i dag med http://www.gp.se/nyheter/debatt/nu-r...uana-1.4568929
Den verkar han har en hang upp på hasch men men, man får ta det som ges i media Sverige

Tack för kommentaren, bekräftar mina misstankar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback