Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-27, 11:09
  #1
Medlem
iSvempas avatar
Hej.
Ungefär samtidigt som jag köpte min nya iMac mid 2011 börjad jag lära mig att animera i 3D programmet Blender.
Efter några veckor ledsnade jag på att byta batterier stup i kvarten så jag böt till mitt gamla Alu- Tangentbord med kabel och Apple mus med kabel som sedan dess fungerat perfekt.

I Blender lärde jag mig att använda kortkommandon på tangentbordet till nästan allt.

Tyvärr gick min kabelförsedda Applemus sönder, den lade bara av. Den var gammal och hade använts flitigt i alla år.
Jag köpte nytt paket med laddbara batterier och böt ut de gamla både i det trådlösa tangentbordet och den trådlösa Applemusen. Sedan parkopplade jag dom i Bluetooth.
Allt fungerade perfekt.
MEN?
Mina kortkommandon i Blender fungerar inte, de lyder inte alls, det som alltid fungerat förut.

Har jag gjort något fel eller är det någon inställning jag inte hört talas om som jag måste göra.

Tack.
Citera
2017-08-27, 20:25
  #2
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: Mac
/Moderator
Citera
2017-08-28, 16:43
  #3
Medlem
St-Sixtuss avatar
Kolla om du kan hitta en likadan mus som gick sönder på Tradera till exempel.

Annars kan du skicka iväg äppelskruttet och köpa dig en rejäl windowsdator som faktiskt fungerar utan att behöva en massa specialtillbehör!
Citera
2017-08-28, 16:48
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Hej.
Ungefär samtidigt som jag köpte min nya iMac mid 2011 börjad jag lära mig att animera i 3D programmet Blender.
Efter några veckor ledsnade jag på att byta batterier stup i kvarten så jag böt till mitt gamla Alu- Tangentbord med kabel och Apple mus med kabel som sedan dess fungerat perfekt.

I Blender lärde jag mig att använda kortkommandon på tangentbordet till nästan allt.

Tyvärr gick min kabelförsedda Applemus sönder, den lade bara av. Den var gammal och hade använts flitigt i alla år.
Jag köpte nytt paket med laddbara batterier och böt ut de gamla både i det trådlösa tangentbordet och den trådlösa Applemusen. Sedan parkopplade jag dom i Bluetooth.
Allt fungerade perfekt.
MEN?
Mina kortkommandon i Blender fungerar inte, de lyder inte alls, det som alltid fungerat förut.

Har jag gjort något fel eller är det någon inställning jag inte hört talas om som jag måste göra.

Tack.

Har du kollat i Systeminställningar->tangentbord så att Svensk Pro är valt som tangentbord? Där nånstans ska det finnas en flik för kortkommandon också, kolla om du kan se om det går att påverka kortkommandon för programmen där. Har inte min Mac tillgänglig just nu så jag kan tyvärr inte vara mer specifik.
Citera
2017-08-28, 17:32
  #5
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har du kollat i Systeminställningar->tangentbord så att Svensk Pro är valt som tangentbord? Där nånstans ska det finnas en flik för kortkommandon också, kolla om du kan se om det går att påverka kortkommandon för programmen där. Har inte min Mac tillgänglig just nu så jag kan tyvärr inte vara mer specifik.


Tack Rassa.

Jo mitt tangentbord har Svensk Pro

Jag ser att mina batterier är nästan tomma trots att jag köpte nya för en vecka sedan. I morgon går jag till applebutiken och köper ny Appelmus med kabel. Så återkommer jag.
Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback