Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-27, 10:48
  #1
Medlem
Enligt LT skadades en man i 50-årsåldern vid 19:30 på lördagskvällen så allvarligt att han avled.

http://www.lt.se/stockholm/sodertalj...ycka-pa-scania

Det var på växellådor det hände. Någon som vet mera om händelsen?
__________________
Senast redigerad av Henrik-VIII 2017-08-27 kl. 10:59. Anledning: Lagt till ort i rubriken
Citera
2017-08-27, 15:23
  #2
Medlem
"En av våra anställda som arbetade i en av våra komponentverkstäder skadade sig så allvarligt att han senare avled."

Det verkar alltså vara på bearbetningen innan delarna monteras ihop? CNC-svarvar, robotar och band antar jag finns här? Även truckar borde vara närvarande?

Kan det vara något likande den olycka som hände på Bosch Rexroth för ett par år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Bosch Rexroth olycka 2012
"Han använde en kopia av en förreglingsbrytarnyckel för att komma in i robotcellens riskområde"

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmi...olycka-6568927
Citera
2017-08-27, 16:35
  #3
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marskeof
"En av våra anställda som arbetade i en av våra komponentverkstäder skadade sig så allvarligt att han senare avled."

Det verkar alltså vara på bearbetningen innan delarna monteras ihop? CNC-svarvar, robotar och band antar jag finns här? Även truckar borde vara närvarande?

Kan det vara något likande den olycka som hände på Bosch Rexroth för ett par år sedan?

Truck är alltid en lågoddsare. Svarvar och robotceller blir först farlig när säkerhetsspärrar kringås (av mer eller mindre korrekta skäl) som i olyckan du nämner.

Tragiskt hur som helst. Ingen borde behöva riskera livet på ett industrijobb.
Citera
2017-08-27, 21:01
  #4
Medlem
Vet någon vilken byggnad eller vem den avlidne är?
Citera
2017-08-28, 07:00
  #5
Medlem
Pocketpianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian1891
Vet någon vilken byggnad eller vem den avlidne är?

Byggnad 062, 53-årig man.
Citera
2017-08-28, 09:53
  #6
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Truck är alltid en lågoddsare. Svarvar och robotceller blir först farlig när säkerhetsspärrar kringås (av mer eller mindre korrekta skäl) som i olyckan du nämner.

Tragiskt hur som helst. Ingen borde behöva riskera livet på ett industrijobb.

Mannen blev ihjäl klämd av en portal. Hur själva olyckan har gått till är ännu inte känt. Finns ljusbommar som ska bryta maskin rörelse när man går in i området. Vet vem han är men av hänsyn till familjen vill jag inte gå ut med namn här.
Citera
2017-08-28, 10:47
  #7
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Mannen blev ihjäl klämd av en portal. Hur själva olyckan har gått till är ännu inte känt. Finns ljusbommar som ska bryta maskin rörelse när man går in i området. Vet vem han är men av hänsyn till familjen vill jag inte gå ut med namn här.

Helt rätt att inte gå ut med namn. En portal? Vad är det, hur funkar det?
Citera
2017-08-28, 11:03
  #8
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Helt rätt att inte gå ut med namn. En portal? Vad är det, hur funkar det?

En portal är som en robot som hämtar och lämnar ämnen på en bana. Men kan inte förstå hur det har gått till då säkerhet finns som bryter körningen så fort någon går in. Antingen har säkerheten sats ur spel eller så har någon startat när han var inne i arbetsområdet. Kommer säkert komma fram mer denna vecka.
Citera
2017-08-28, 11:47
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
En portal är som en robot som hämtar och lämnar ämnen på en bana. Men kan inte förstå hur det har gått till då säkerhet finns som bryter körningen så fort någon går in. Antingen har säkerheten sats ur spel eller så har någon startat när han var inne i arbetsområdet. Kommer säkert komma fram mer denna vecka.
Någonting liknande den här eller: https://www.robots.com/faq/show/what-are-gantry-robots ?

Gantry robot kallas de på engelska och man kan väl säga att en protalrobot är som en vanlig industrirobot monterad på en traversliknande anordning (själva portalen) som gör att den kan åka fram och tillbaka och nå ett större arbetsområde än om den var fast monterad på golvet. En del portalrobotar har lite enklare utförande och påminner mer om en ren lyftanordning än en klassisk industrirobot, t ex https://www.liebherr.com/en/dza/prod...ar-robots.html
Citera
2017-08-28, 13:05
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Mannen blev ihjäl klämd av en portal. Hur själva olyckan har gått till är ännu inte känt. Finns ljusbommar som ska bryta maskin rörelse när man går in i området. Vet vem han är men av hänsyn till familjen vill jag inte gå ut med namn här.

OK. Det vore intressant att veta vad mannen hade för typ av befattning på fabriken.

Alltså; servade han robotarna eller var han typ en montör? Jag har aldrig jobbat på en fabrik med mycket robotar, så det är möjligt att gränsen mellan de som servar robotarna och montörerna är helt utsuddade idag.

Om du inte vill svara pga risk att outa den förolyckade förstår jag det.
Citera
2017-08-28, 14:06
  #11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpiano
Byggnad 062, 53-årig man.
Samma byggnad som explosionen 2011.
Citera
2017-08-28, 14:11
  #12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
OK. Det vore intressant att veta vad mannen hade för typ av befattning på fabriken.

Alltså; servade han robotarna eller var han typ en montör? Jag har aldrig jobbat på en fabrik med mycket robotar, så det är möjligt att gränsen mellan de som servar robotarna och montörerna är helt utsuddade idag.

Om du inte vill svara pga risk att outa den förolyckade förstår jag det.

Enligt tidningen "Arbetet"

En man i 50-årsåldern arbetade, enligt uppgifter till lokaltidningen LT, med att tillverka komponenter till växellådor när han fastnade i en maskin.
https://arbetet.se/2017/08/28/man-om...cka-pa-scania/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback