Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-27, 00:21
  #1
Medlem
Okej, jag måste köpa en dator till studier men jag kan ingenting om datorer. Jag vill ha en pålitlig dator som inte krånglar för minsta lilla.
Som sagt, studier och streaming. Max 5000kr. Vad ska jag tänka på och vilket märke ska jag välja/undvika.
Tacksam för hjälp
Citera
2017-08-27, 07:44
  #2
Avstängd
konstapels avatar
För max 5000 kr får du tyvärr inte mycket till bärbar dator. Datorerna som elektronikkedjorna lockar med för ett par tusenlappar är rena skräpet. Det ska vara Chromebook isf om du kan stå ut med Googles slutna system.
Citera
2017-08-27, 08:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feidippidesus
Okej, jag måste köpa en dator till studier men jag kan ingenting om datorer. Jag vill ha en pålitlig dator som inte krånglar för minsta lilla.
Som sagt, studier och streaming. Max 5000kr. Vad ska jag tänka på och vilket märke ska jag välja/undvika.
Tacksam för hjälp

Personligen tycker jag att huruvida datorn har SSD-hårddisk är den viktigaste aspekten om man köper en budget-dator idag. Framför allt på bärbara som kanske får sig en stöt eller två när man packar ner den eller flamsar rundor är det att föredra, men jag tänker mest på prestanda/snabbhet.

Om du med studier menar att du ska ha med dig den på lektioner för anteckningar och liknande tycker jag de viktigaste sakerna är batteritid, utbytbart batteri (om du inte är en slit-och-släng-människa eller ska plugga in datorn hela tiden; batterier håller ofta inte jättelänge och har kort garanti jämfört med datorn i sig), vikt, skärmstorlek och allmän formfaktor på tangentbord så att du kan skriva bekvämt. Här är det en smakfråga, vissa är jättenöjda med små nätta skärmar och tangentbord och kommer också ner väldigt mycket i vikt, andra vill ha stor arbetsyta och kanske inte nöjer sig med mindre än 15" skärm.

Streaming är lite svårare. Dels vet jag inte så mycket om det mer än att det brukar lägga en hel del belastning på grafikkort och processor, dels framgår det inte om du bara ska streama dig själv när du sitter och röker holk eller när du spelar. Ska du spela blir prestandan lite mer beroende av det och du får ingen bra bärbar speldator för 5000 kr. Generellt klarar du av streaming på vilken dator som helst idag, men det beror på huvudsakligen vad du streamar (en 720p 30 FPS webcam-inspelning kräver betydligt mindre än om du ska streama ett spel i 1080p med 60 FPS).

Jag kan inte ge dig rekommendationer på bra/dåliga märken. Det finns måndagsexemplar hos alla tillverkare och så många modeller att välja mellan idag att det är en lite felställd fråga.
En dator oavsett märke eller modell ska inte "krångla för minsta lilla", gör den det är det förmodligen du som gör fel. Om datorn krånglar hårdvarumässigt ska du (i enlighet med så väl konsumentköplagen som försäljarens egen garanti) få felet avhjälpt, detta kan innebära att du själv får byta ut enkla komponenter som RAM-minne, tangentbord eller liknande, eller i värsta fall lämna in datorn för service som i regel tar 2-3 veckor plus eventuell leveranstid - om något felar.
Om du själv gör fel med datorn får du vara beredd på att felsöka eller ominstallera saker. Så är det att äga högelektronik och en dator idag. Alternativt får du bjuda ut dig till någon kompis som kan datorer bättre.

Annars, allmänt vad du ska tänka på, är att din arbetsförmåga påverkas av hur bra saker fungerar med datorn. Om du köper en liten netbook som känns lätt att bära och ha med sig men som du måste sitta ihoptryckt och skriva på blir du kanske inte så sugen på att ta fram den och skriva på den. På samma sätt kanske du inte använder den hemma om du upplever den för långsam, att den inte är så rolig att använda eller liknande. En mus, ett externt tangentbord och en ordentlig skärm när du är hemma så att du inte begränsas av laptop-storleken är nästan ett måste skulle jag säga, om du inte ska sitta i studentsoffan med krökt rygg och kisa mot en liten skärm.

För det priset får du i regel en okej men inte särskilt bra bärbar dator. Ska du byta ut den inom tre år är det okej (med reservation för batteriet och hur väl du vårdar den och vad du använder den till), ska du ha den längre skulle jag rekommendera dig att gå upp några tusen kronor i prisklass.

Du vill inte ha mindre än 8 GB RAM idag, kan du få 12 eller 16 inom din prisklass är det bra men inte nödvändigt för studier och streaming.
Ett bra grafikkort är viktigt om du ska spela, men höjer pris, i viss mån vikt men framför allt värmeutveckling vilket påverkar prestanda.
För bara studier och streaming klarar du dig på en relativt dålig processor, det är en djungel av arkitekturer och olika kringfunktioner och generationer men generellt behöver du inte tänka på detta om du inte går ner ordentligt i prisklass eller börjar titta på datorer som använder särdeles lågenergi- eller budgetprocessorer som Atom, Celeron och gud vet vad.
SSD-hårddisk ökar kostnaden med cirka 500-1000 kr men är förmodligen den mest värda komponenten sett till prestandaökningen idag, plus att du som sagt inte får problemet att hårddisken är stöttålig på det sätt mekaniska hårddiskar är.

Ta en titt i någon elektronikaffär, Elgiganten, en fysisk datoraffär eller liknande för att få en uppfattning om vilken vikt, storlek och formgivning på datorn du tror att du att du skulle bli nöjd med.
Det är megaskillnad på att dagligen bära och arbeta med en lite långsammare lättviktare på 11" med litet tangentbord än en 15" som kanske är bekvämare att skriva på men också tyngre.

Är du varsam som person och sällan stöter in i saker av misstag och datorn inte är katastrofalt dåligt byggt kan du lägga ner den i väskan med böcker och saker. En egen datorväska är i regel onödigt och otympligt men det finns lite mindre fordral man kan köpa för att omhölja datorn, men de hjälper ändå inte om du tappar den på en meters höjd så i min värld är det en onödig utgift, men vissa vill skydda sina prylar.

Slutligen ta i beaktning hur du kommer att bära den och vikten i relation till det. Generellt är det mycket bekvämare och enklare att bära en bärbar dator en längre stund i ryggsäck; sån axelryggsäck med ett band som går snett över kroppen är inte att rekommendera. Är datorn lätt och liten nog kan du bära den i en liten tygkasse eller annan grej du håller i handen. Att springa runt med datorn under armen funkar mellan två rum, men ska du hemifrån till plugget vill du åtminstone ha ett fordral som också rymmer AC-adaptern och ingen vill se ut som en yuppie från början av 90-talet med en laptop i högsta hugg hela tiden.

Hoppas detta gav dig lite insyn och idéer.
Citera
2017-08-27, 22:03
  #4
Medlem
Tack för svaren! Ja,visst blev jag lite klokare på det hela. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback