Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-26, 22:39
  #1
Medlem
slemhogs avatar
Jag har problem med elen i min båt.
På instrumentmätaren står det nu på 8 volt och förra året stod den på 12 volt, ingen lanterna fungerar trots jag bytt glödlampor, varvmätarens instrumentlampa lyser men inte hastighetsmätaren. Stänger man av motorn så lyser fortfarande strömmätarens instrumentljus och sätter man på ljusknapparna börjar hastighetsmätaren och allt lysa, men så fort man startar motorn slocknar hastighetsmätaren.
Motorn dör också när man kör med gas och sen bromsar och drar ner på tomgång. Den startar direkt när man startar upp motorn igen.
Upplever båten har elfel sen jag plockade ut batterierna förra vinterförvaringen och nu bara använder 1 batteri. Kan jag kopplat jorden fel eller vadfan kan ha hänt?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-08-26 kl. 22:42.
Citera
2017-08-26, 23:50
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Börja med att kontrollera batteriet eller testa med ett annat batteri, så du särar på problemet.
Vanliga fel är säkringar eller jordfel...
Citera
2017-08-27, 01:51
  #3
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Börja med att kontrollera batteriet eller testa med ett annat batteri, så du särar på problemet.
Vanliga fel är säkringar eller jordfel...

Känns som jordfel spontant, som ovan nämner..
-de kan orsaka de märkligaste fel.
Ännu värre när vatten och fukt är inblandat.
Checka av alla direkta jord anslutningar gör rent vid infästningarna.
Skaffa dig gärna en liten multimeter om du inte redan har?
- så du på ett enkelt sätt avgöra om det finns korrekt spänning på den punkt du för tillfället kontrollerar.
Tänkte speciellt på dina lanternor.
Berätta gärna hur det går.
Lycka till.
__________________
Senast redigerad av Silverhammer 2017-08-27 kl. 01:57.
Citera
2017-08-27, 09:31
  #4
Medlem
Elfel är fascinerande

Man undrar ju lite saker som kanske är självklart för dig men inte för andra

Startar du motorn m h a battteriet (startar motorn m h a startmotor )
Om den startar så bör du ju ha spänning på batteriet

Laddar du batteriet från motorn i så fall skall den ha ca 14 volt då motorn går och 12-13 volt då den står stilla. lite mindre om lanternor och div är på och motorn står stilla

Det hela låter som kontaktfel men man vet inte.

Spruta 556 och lossa lite och dra åt alla anslutningar du kan hitta

Beväpna dig med en multimeter och en kompis som kan hantera den mät spänningen först på batteriet när motorn står stilla och sedan när motorn går.
Om batteriet inte ökar spänningen då motorn är igång med lite extra varv så är det fel på generator eller anslutningar till batteriet.

Mät ute i båten, alla spänningar skall vara i närheten av 12 volt.

Vad visar din strömmätaren?
När voltmätaren står på 8 volt är motorn av eller på?
Citera
2017-08-27, 12:01
  #5
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Elfel är fascinerande

Man undrar ju lite saker som kanske är självklart för dig men inte för andra

Startar du motorn m h a battteriet (startar motorn m h a startmotor )
Om den startar så bör du ju ha spänning på batteriet

Laddar du batteriet från motorn i så fall skall den ha ca 14 volt då motorn går och 12-13 volt då den står stilla. lite mindre om lanternor och div är på och motorn står stilla

Det hela låter som kontaktfel men man vet inte.

Spruta 556 och lossa lite och dra åt alla anslutningar du kan hitta

Beväpna dig med en multimeter och en kompis som kan hantera den mät spänningen först på batteriet när motorn står stilla och sedan när motorn går.
Om batteriet inte ökar spänningen då motorn är igång med lite extra varv så är det fel på generator eller anslutningar till batteriet.

Mät ute i båten, alla spänningar skall vara i närheten av 12 volt.

Vad visar din strömmätaren?
När voltmätaren står på 8 volt är motorn av eller på?


Den är på när den visar 8 volt.
Citera
2017-08-27, 12:02
  #6
Medlem
slemhogs avatar
Vart hittar man jordanslutningarna? Jag är usel på El och även meka med båtar.
Citera
2017-08-27, 13:22
  #7
Medlem
startar du motorn m h a batteriet?
Citera
2017-08-28, 21:09
  #8
Medlem
Jag tror du har dålig jord om man nu ska kalla det på en båt, om du tar bort pluspolen från batteriet och mäter från batteriets plus mot olika ställen så bör du se en skillnad på hur många volt du får och där bör du se vad som är problemet, alltså där du får 8v typ. mellan plus på batteriet och minus så har du ca 12v.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback