Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-26, 20:12
  #1
Medlem
Mitt internet försvinner lite då och då, den försöker till exempel ladda webbplatser men det står att det tog för lång tid att svara, det står ändå på nätvärks ikonen att jag har anslutning. Har kabel som går via routern men wifin funkar på mobilen medan den försvinner på datorn så det är nog inte det. När jag kör nätvärks diagnostiseran så säger den ibland att tjänsten Diagnostic services inte körs, men har dubellkollat att den är igång. Brukar behöva starta om datorn för att få internet igen men sen lägger den ner efter nån timme.
Citera
2017-08-26, 20:14
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du provat med att uppdatera nätverkskortets drivrutin?
Citera
2017-08-26, 20:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du provat med att uppdatera nätverkskortets drivrutin?
Jo det har jag gjort och det står att jag har senaste drivrutinen.
Citera
2017-08-26, 20:23
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Uppstår detta problem oavsett webbläsare?

Om du får detta meddelande så pinga webbsidan och se vad du får för svar.
Citera
2017-08-26, 20:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Uppstår detta problem oavsett webbläsare?

Om du får detta meddelande så pinga webbsidan och se vad du får för svar.
Ja det är så på alla webbläsare, har inte tillgång till internet på något program.
Startade om datorn nyss, men ska prova pinga webbsidan nästa gång det händer.
Citera
2017-08-26, 20:56
  #6
Medlem
longbow4ys avatar
Har haft samma problem.

Lösningen var att efter varje omstart lägga in WiFI nyckeln manuellt. Det verkade som den tappade nyckeln intermittent om den använde nyckeln automatiskt. Låter skumt jag vet, men det fick min dator att gå felfritt.
Citera
2017-08-27, 00:05
  #7
Medlem
Här är en bild när jag pingar facebook och flashback, lite olika resultat men jag kom inte in på nån av dem. http://imgur.com/a/3GsKM
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Har haft samma problem.

Lösningen var att efter varje omstart lägga in WiFI nyckeln manuellt. Det verkade som den tappade nyckeln intermittent om den använde nyckeln automatiskt. Låter skumt jag vet, men det fick min dator att gå felfritt.
Men jag använder ju inte wifi?
Kör med kabel från routern, använder routern för att få internet till min mobil och laptop annars hade jag haft kabel direkt in i uttaget.
Citera
2017-08-27, 23:48
  #8
Medlem
Hej!

Lånar tråden lite.

Har ett liknande problem som håller på att göra mig galen. Det handlar dock inte om att jag tappar nätverket i sin helhet, utan endast mot ett specifikt spel (Tibia, om det har någon betydelse).

På ett ungefär sker detta var 15:e minut (ibland 5 gånger per minut, ibland 1 gång i timmen. Men average var 15:e minut). Jag sitter och spelar och helt plötsligt bryts kontakten mot servern, allt annat fungerar bra d.v.s. webbplatser, skype, discord, teamspeak, bakgrundsprogram eller vad som nu kan vara igång.

Jag satt och kollade lite på användningen av nätverkskortet i aktivitetshanteraren och uppmärksammade att varje gång detta lag/disconnect från server sker så går den upp från 0% till någonstans mellan 0,5-2,5%

Det verkar inte vara något fel hos deras servrar då jag utifrån svaren på min forumpost på Tibia är ensam om att uppleva detta problem, men jag finner banne mig ingen lösning på problemet.

Jag har mina misstankar om att det är moderkortet (inbyggt nätverkskort) eller nätaggregatet som håller på att brinna inne, men för säkerhets skull vänder jag mig till er här.

Utöver ovan nämnda problem så är det enda problemet jag har vid uppstart av datorn. Datorn i sig startar snabbt, men när den väl startat så får jag ingen internetuppkoppling förrän 30 sekunder - 5 minuter senare. Olika tidsspann tills den finner internet varje gång.

Vid felsökning av nätverket i uppstart av datorn får jag två meddelanden.
#1: Du kanske inte har de senaste drivrutinerna. Kollade drivrutinerna och jag har senaste.
#2: Någonting om att Npcap Loopback Adapter inte fungerar, men även vid inaktivering av Npcap Loopback adapter så fortsätter problemen.

Hoppas någon antingen kan bekräfta att det är moderkortet/nätverksaggregatet som måste bytas ut eller om ni har någon annan teori om vad som orsakar dessa oerhört frustrerande disconnects vid lir.


EDIT: I övrigt så har jag 100 mb/s ned och 210 mb/s upp vid mätning på bredbandskollen.

EDIT2: Prövade att ominstallera drivrutinerna efter att ha läst lite andra trådar här i forumet. Problemet med att jag inte hittar nätverk vid uppstart är nu försvunnet. Hinner dessvärre inte testa om problemet i spelet är borta, men jag återkommer imorgon.
__________________
Senast redigerad av Zzarox 2017-08-28 kl. 00:10.
Citera
2017-08-28, 23:36
  #9
Medlem
Hej igen gott folk!

Problemet med Tibia har dessvärre inte löst sig.

Kommer dra lite ur min tråd på Tibias forum där jag dessvärre inte får något svar av deras tekniska team.

Efter att ha lyckats köra netstat i cmd i samband med att det fryser så plockade jag ut följande info:
107:7171 vilket är Tibia klienten är i vanliga fall "ESTABLISHED". I samband med frysningen så ändras ESTABLISHED istället till SYN_Sent.

Efter lite googling tolkar jag det som att SYN_Sent innebär att paketet antingen inte kommer fram, inte skickas tillbaka eller försvinner på vägen tillbaka.

När lagget förekommer kan jag fortfarande använda s.k. "spells", det enda problemet är att de inte syns på min skärm och att jag inte kan röra gubben. Så fort frysningen släpper så kommer allt upp på skärmen, men spellsen är då redan använda.

Detta tyder på att mitt paket når deras server och att de skickar tillbaka paketet. Problemet är att det tar extremt lång tid innan paketet når mig. (Deras servrar för den server jag spelar på är lokaliserade i Tyskland, så det är inte en allt för lång sträcka vi talar om).

I och med att problemet endast uppstår när jag spelar Tibia och att allt annat fungerar som det skall under tiden som problemet i klienten pågår tyder detta i mitt otekniska huvud på att problemet inte ligger i att jag har svårt att motta paketet, utan att det tar alldeles för lång tid innan de skickar tillbaka paketet.

I och med att deras tekniska team inte ger mig något svar så hoppas jag att någon här kan ge mig lite input och säga till om jag är helt vilse och i sådant fall leda in mig på rätt spår eller om jag faktiskt är på rätt spår och att någon bekräftar detta.

Ha det fint!
Citera
2017-09-05, 13:17
  #10
Medlem
Lite sent svar men jag löste problemet.
Tydligen så var windows brandvägg tvungen att vara aktiverad för att jag skulle få internet, använder inget anti-virus program för övrigt. Varje gång internet försvann så gick jag till brandväggs inställningarna och såg att den var avstängd, det enda som fanns att göra var att klicka på "använd rekomenderade inställningar" då slogs den på igen och jag fick internet tillbaka, nu har det varit stabilt i en vecka
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback