Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 19:22
  #49
Medlem
brianmolkos avatar
Om man vill köpa t-shirt och tröjor i S är det samma som EU small?
Citera
2018-02-11, 22:55
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Om man vill köpa t-shirt och tröjor i S är det samma som EU small?
Oftast tar man storlek större . Har du S så köp M om det inte anger något. Kina storlekar är oftast små.
Citera
2018-02-12, 13:55
  #51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alius
Oftast tar man storlek större . Har du S så köp M om det inte anger något. Kina storlekar är oftast små.

Ok ska kolla, finns storleksguide hos vissa man hoppas stämmer, gillar ju inte heller få för stora t-shirts. Kanske kan köpa 1 Av varje
Citera
2018-03-04, 17:00
  #52
Medlem
Har just nu en tvist med Wish som jag inte räknar med att vinna… Så vill varna alla som handlar där att vara försiktiga och inte lite på deras slogans om ”säker leverans” etc…
Wish följer inte svensk rätt när det gäller avtalsrätt eller konsumenträtt. Oklart om de följer någon rätt.
Enligt Wish policy så måste du klaga ”inom 30 dagar efter leverans eller senaste beräknade leveransdatum”. http://www.wish.com/return_policy
Jag har nu fått lära mig vad det betyder. Om du beställer en vara och betalar och beräknat leveransdatum är t.ex. 1 januari. Då måste du klaga senast 30 dagar efter detta datum för att få tillbaka pengarna, oavsett om varan faktiskt levererat eller inte.

10 dagar efter ”beräknat leveransdatum” fick jag beskedet att varan skulle vara försenad och frågan om jag kunder vänta – och jag svarade ja. (vilket enligt svensk avtalsrätt skulle innebära att det som tidigare avtalat inte längre gäller). En månad senare hade varan ännu inte kommit och jag frågade då Wish var varan var. Fick då följande svar:
”Det sista beräknade leveransdatumet för din leverans var den 1/1, vilket betyder att den senaste dagen du som kund har rätt till att be om en återbetalning då du inte fått ditt paket är 30 dagar efter ditt sista beräknade leveransdatum.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta och jag förstår hur du känner då jag hade känt precis detsamma om jag var i din situation. Jag önskar verkligen jag kunde hjälpa dig men tyvärr tillåter inte systemet mig att återbetala.”
Enligt både svensk och internationell rätt så innebär leverans ”varans överlämnande”. Men enligt wish betyder det ”Då vi tror att varan kanske kommer levereras”.
Detta svar har naturligtvis följts av många mer frågor med samma ”så-synd-men-computer-says-no”-svar.
mvh
Citera
2018-03-27, 23:22
  #53
Medlem
kato85s avatar
Intressant utveckling för ett köp jag gjorde.

Köpte 30st. Lego-bilar som vanligtvis kostar 1000sek styck, men jag fick dem för 17kr inkl. frakt per styck, jag trodde först att säljaren gjort ngt. fel, men jag inser nu att de kanske lurat mig.

Följer paketen genom tracking och efter bara ett par dagar hamnar paketen på en random adress i tyskland, där de får status "mottagare inte hemma"
paketen så kommer troligen att ligga där i en vecka, sedan kommer de skickas tillbaka till säljaren.

resultat: jag får betala för frakten fram och tillbaka, säljaren får tillbaka varan.
jag klagar på wish och får tillbaka fraktkostnaden.

så funkar det, säljaren vill få popularitet på wish genom att erbjuda en vara som skulle kostat 1000kr, för typ 20kr styck, och sedan betalar köparen för frakten, och säljaren får tillbaka varan.

Men.. jag ska inte ge mig jag har trackingnumer från DHL och kommer kontakta dem imorgon och presentera kvitto för köpet, och skall försöka få dessa lego-bilar som jag faktiskt har köpt.

Troligtvis är det dock inga 15 bilar, utan ett par tegelstenar.
Det viktiga är att de låtsas skicka iväg sakerna, eftersom de måste skicka sakerna vilket är ett krav för att sälja från Wish.

Troligen har inte ens säljaren 30 bilar tillgängliga.
Och jag är nog inte den enda som har köpt på sig dessa saker, troligtvis tjänar säljaren på detta på ngt. sätt, mkt. lurigt...
__________________
Senast redigerad av kato85 2018-03-27 kl. 23:33.
Citera
2018-03-29, 13:19
  #54
Medlem
kato85s avatar
En uppdatering.

Som jag förutspådde så fick jag pengarna returnerade med ett meddelande från Wish Support.

Det är tydligt vad säljaren har gjort här:
1. Lägg ut annonser på dyra saker till 10 kronor styck.
2. Låt så många som möjligt beställa sakerna. Du som säljare får betalt av Wish varje gång ngn. gör en beställning så här kan du tjäna mycket pengar, även om sakerna kostar 10 kr styck.
(1000+ köpare på det jag köpte efter ett par dagar)
3. Sänd ett tomt paket till valfri random adress till ett annat land (du måste visa att du skickat iväg paketet)
4. Låt paketet hamna i retur.
Wish betalar nu konsumenten, och du som säljare får också pengarna tillbaka.
5. Nu som du har så många köpare av varan så kan du höja priset till det normala (i fallet med min produkt höjdes priset från 17kr till 1200kr) din produkt hamnar högst upp på Wish lista när konsumenter tittar efter leksaker, och det faktum att 1000+ köpt varan ger andra konsumenter mera tillförsikt.
Citera
2018-03-29, 13:56
  #55
Medlem
kato85s avatar
Uppdatering igen.

Ringde så DHL i Sverige (Norge och Tyskland har ju påsklov redan idag) och fann ut at mottagaren till paketet var en viss "Thomas Schauff" i Hamburg.
Jag ska pröva att ringa tyska DHL (ifall jag fattar vad de säger) när påsklovet är över och se vem denna filur är.

Antingen så:
1. Har han beställt samma sak, ergo har säljaren mkt. riktigt sänt till fel, eller så
2. Har han inte köpt ngt alls från Wish, varför säljaren har sänt medvetet till en random adress. Eller så
3. Är denne Thomas Schauff på ngt. sätt involverad i bedrägeriet då han agerar målvakt.
Citera
2018-03-29, 22:06
  #56
Medlem
kato85s avatar
Ännu en uppdatering.

Tydligen så har paket no.2 nu levererats och signerats av en viss Thomas Schuff 20357 Hamburg, Germany.
Jag har letat efter hans namn och adress i tyska "gula sidorna" utan att finna något resultat, men jag vet i vilken stadsdel av Hamburg det är signerat, troligen under falskt namn.
Jag har inget mer val än att helt enkelt rapportera till Wish att mitt andra paket också levererats till fel adress, så att jag kan få tillbaka mina pengar.
Om de nu ger mig det, då det redan är levererat (kanske Wish skiter i VEM som fått pakeret haha)

Här har ni en skärmbild från tillfället då denna thomas schuff signerade och mottok paketet:
https://ibb.co/nGvZvS
Citera
2018-05-03, 02:14
  #57
Medlem
Majsargotts avatar
Vad konstigt att du råkade ut för detta (med risk för att låta som en kundsupporter från Wish ;-) )
Som tur var så råkade jag aldrig ut för något sådant, utan fick alltid pengarna tillbaka alla tre gånger. Första gången var ett par skor som aldrig dök upp, därefter två andra paket som blev rejält försenade. Trots att de tillslut kom så fick jag återbetalning även på dessa, samt mail som inte var compuer-answer utan personligt från supporten.

Däremot har jag inte beställt något mer sedan postnords avgifter trädde i kraft så det har väl självklart ändrats sedan dess. Det låter oerhört skumt som du har skrivit, men som sagt så förvånar det mig inte heller. Det händer ju mycket på 2 månader. Så det verkade ju mest som att jag helt enkelt bara hade tur.. :-/
Citera
2018-05-08, 08:27
  #58
Medlem
Jag är ganska flitig Wish-kund, köpt mycket smågrejjor under det senaste året, men har fått "sansa mig" iom PostNords straffavgift...

Men nu i dagarna hittade jag en helt underbar jumpsuit på Wish, som skulle passa mig perfekt!!
La en order på en från en säljare. Och den ordern har legat obehandlad sen dess. Och mina erfarenheter när säljaren drar ut på orderbehandlingen är att det kommer strula och "komma bort" på vägen hit. (Tvivlar på att nått ens är skickat i det fallet...).
Hittade en säljare till med samma vara, och la således en order där oxå, för att JAG VILL VERKLIGEN HA VARAN!!

Ni som har erfarenhet av Wish... Känner ni igen det här scenariot? Hjälper det att "tjata" på kundtjänst? Eller får jag hoppas på turen...??
Citera
2018-05-11, 01:28
  #59
Medlem
Majsargotts avatar
Köp våran från det andra stället då?
Om du hade scrollat, då hade du fått läsa "folks" erfarenheter och omdömen.
Citera
2018-05-12, 09:51
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Köp våran från det andra stället då?
Om du hade scrollat, då hade du fått läsa "folks" erfarenheter och omdömen.

Det verkar vara en ny vara, finns inga kundomdömen på någon av de säljare jag hittat, bara butiksomdömen.
Nu har jag iallafall beställt samma vara från 3 olika säljare, så nu känns det som att någon av dem kommer att nå fram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback