Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 21:18
  #1
Medlem
The Legacys avatar
Om jag nu internet delar från min smartphone till min laptop och kör en VPN endast på datorn.
Är jag fortfarande skyddad? Tänkte mest på positionering och vem jag är.

Telefonen är bunden till ett abonnemang så känns som att även om jag kör en VPN på datorn så kan någon ta reda på att just min mobil har delat internet till en specifik dator som gör en viss grej på.

Rätt fel? åsikter?
Citera
2017-08-25, 21:33
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Skyddad och skyddad...

Du surfar med din laptop ifrån VPN endpoint'en (om det inte är split tunnels).
Så din internet trafik ifrån laptopen kommer se ut att starta ifrån din VPN'ns endpoint så att säga.

Men det/vem du har kopplat upp din VPN emot vet vart du befinner dig (i alla fall geo/ip mässigt rätt hyfsat).

VPN var aldrig riktigt tänkt att användas egentligen för något annat än kryptera trafik ifrån 1 punkt till en annan. Det vill säga ifrån 1 LAN till ett annat LAN fast använda internet som en koppling mellan dessa 2 LAN...

Sedan förstår du att du inte kan surfa runt med telefonen och tro du är "skyddad" när vpn tunneln är uppsatt med datorn antar jag?
Citera
2017-08-25, 22:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Skyddad och skyddad...

Du surfar med din laptop ifrån VPN endpoint'en (om det inte är split tunnels).
Så din internet trafik ifrån laptopen kommer se ut att starta ifrån din VPN'ns endpoint så att säga.

Men det/vem du har kopplat upp din VPN emot vet vart du befinner dig (i alla fall geo/ip mässigt rätt hyfsat).

VPN var aldrig riktigt tänkt att användas egentligen för något annat än kryptera trafik ifrån 1 punkt till en annan. Det vill säga ifrån 1 LAN till ett annat LAN fast använda internet som en koppling mellan dessa 2 LAN...

Sedan förstår du att du inte kan surfa runt med telefonen och tro du är "skyddad" när vpn tunneln är uppsatt med datorn antar jag?

Den hemsida du surfar in på eller torrent du seedar ser VPN-serverns adress. Inte din personliga IP.
Citera
2017-08-25, 22:11
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Den hemsida du surfar in på eller torrent du seedar ser VPN-serverns adress. Inte din personliga IP.

Så om du "delar"/routar internet via din telefon till din laptop och sedan surfar du via din telefon så går du via din VPN som du kopplat upp dig med på din dator?

Tyvärr fungerar det inte riktigt så. Telefonen kommer aldrig i något som helst fall gå via tunneln skapat på din dator.

Kanske du missuppfattade vad jag skrev (och menar något annat) men det jag skrev var korrekt.
Citera
2017-08-25, 23:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Så om du "delar"/routar internet via din telefon till din laptop och sedan surfar du via din telefon så går du via din VPN som du kopplat upp dig med på din dator?

Tyvärr fungerar det inte riktigt så. Telefonen kommer aldrig i något som helst fall gå via tunneln skapat på din dator.

Kanske du missuppfattade vad jag skrev (och menar något annat) men det jag skrev var korrekt.

Gjorde jag förmodligen. Nej ifall du inte har en VPN på telefonen så går ju den inte via en VPN när du surfar på den. Men surfar du på datorn så...
Citera
2017-08-26, 07:12
  #6
Medlem
The Legacys avatar
Tack för era svar och åsikter! De va lite som jag misstänkte. Hur gör jag om jag inte vill bli 'spårad'? Jag tänkte skaffa ett mobilt bredband med ett datakort som ändå kommer att vara bundet till ett abonnemang. Gör det ens någon skillnad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback