Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 21:05
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Kanske borde ligga under psykologi, men testar här... (försökte söka efter något liknande men hittade inget)...

Varför låter vissa språk bättre än andra (för oss nordbor/europeer skall väl tilläggas eller kanske bara för mig...)

Jag skall ärligt erkänna att när jag var mindre ogillade jag franska och spanska. Franska lät knepigt, och spanska lät som läspare med tourettes typ. Sedan började jag vänja mig och har inte jätte problem med franska och inga större problem med spanska (jag gillar dock mer mellanamerkanska varianten utan läspljuden).

Finska har jag inte heller haft några jätte problem med, tyska växte man upp med på något sätt (men visst inget "skönt" språk direkt)...

Holländskan har också varit litet av ett mysterium trots att jag varit där ofta... men har svårt för det på något sätt.

Men något jag inte kan komma överens med än idag är hur arabiska låter (ja vet det finns mängder av olika dialekter osv) men det låter aggressivt och flyter inte på något vis. Den enda gången som det kan funka utan att det drar mig mothårs är väl när det sjungs.

Vad beror detta på? rent psykologiskt? jag är gammal nog och rest en del och varit "utsatt" för många olika språk men vissa kan jag inte vänja mig vid helt enkelt...
Är det som musik? jag gillar viss musik och ogillar annan?

Jaja, vad tycker ni själva? finns det talspråk ni ogillar har svårt för? (låter förskräckligt i era öron osv?)
Citera
2017-08-25, 21:24
  #2
Medlem
Tycker också att det är intressant med hur språk låter, sammansättningen och orden som finns. Det säger mycket om kulturen, folket som talar det och även historian.

Av de latinska språken så gillar jag nog bara franskan ordentligt förutom kanske latin självt. När jag hör spanska eller portugisiska så tänker jag antingen på en svettig mexikanare i en gult filter eller en kriminell brazilianare som snackar kriminellt skitsnack. Tyvärr.

Germanska språken gillar man ju av naturlig orsak eftersom vi pratar det själva, tyskan låter ståtligt och precist, norskan låter hurtigt och komiskt och danskan låter iofs ganska fult.

Finskan har jag ett speciellt förhållande till, när jag växte upp så var Mark Levengood den enda bögen jag kände till förutom hans pojkvän, men det gjorde att jag förknippade finsk brytning med homosexuella, och därmed är också hela finska språket för mig förknippat med bögar. Säkert väldigt provocerande för finnar som hatar bögiga svenskar. Men det finner jag extra komiskt.

De slaviska språken låter fult och jävligt svårt enligt mig, annars har jag inga vidare tankar om dem.

Asiatiska språk är fina, förutom kanske Vietnamesiska. Både Kinesiska och Japanska är fina språk trots att de visserligen tillhör skilda språkgrupper så kopplar jag ihop dem. Japanskan är extra fin och har ett både sött (den feminina varianten) och ett hårt och brutalt läte (i den maskulina varianten).

Språk är roligt på grund av att vi har så olika syn på dem beroende på erfarenhet.
Citera
2017-08-25, 22:26
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Tycker också att det är intressant med hur språk låter, sammansättningen och orden som finns. Det säger mycket om kulturen, folket som talar det och även historian.

Av de latinska språken så gillar jag nog bara franskan ordentligt förutom kanske latin självt. När jag hör spanska eller portugisiska så tänker jag antingen på en svettig mexikanare i en gult filter eller en kriminell brazilianare som snackar kriminellt skitsnack. Tyvärr.

Germanska språken gillar man ju av naturlig orsak eftersom vi pratar det själva, tyskan låter ståtligt och precist, norskan låter hurtigt och komiskt och danskan låter iofs ganska fult.

Finskan har jag ett speciellt förhållande till, när jag växte upp så var Mark Levengood den enda bögen jag kände till förutom hans pojkvän, men det gjorde att jag förknippade finsk brytning med homosexuella, och därmed är också hela finska språket för mig förknippat med bögar. Säkert väldigt provocerande för finnar som hatar bögiga svenskar. Men det finner jag extra komiskt.

De slaviska språken låter fult och jävligt svårt enligt mig, annars har jag inga vidare tankar om dem.

Asiatiska språk är fina, förutom kanske Vietnamesiska. Både Kinesiska och Japanska är fina språk trots att de visserligen tillhör skilda språkgrupper så kopplar jag ihop dem. Japanskan är extra fin och har ett både sött (den feminina varianten) och ett hårt och brutalt läte (i den maskulina varianten).

Språk är roligt på grund av att vi har så olika syn på dem beroende på erfarenhet.

Måste säga att jag delar en del av det du säger!

Finskan dock upplevde jag långt innan Mark Levengood (men det har väl med ålder att göra antar jag :-)

Så i detta fallet låter det som det finns en psykologiskt faktor till ogillandet/gillandet av vissa språk. Men samtidigt så gillar jag Holländare, men ogillar språket :-) jag kan dock tycka exempelvis Afrikaans inte är så illa... :-)

Sedan många originella/urspråk i Afrika kan vara riktigt sköna faktiskt.

Spanska är som sagt för mig rätt knepigt... jag hade en mellanamerikansk "spanska" lärare (en som inte läspar) så läspandet låter väldigt tung/hals vrickande... känns dock som jag kan höra portugisiska och brasiliansk portugisiska och där föredrar jag den brasilianska varianten av någon anledning (kanske av samma anledning som mellanamerikansk spanska vs spanska).

Men som sagt, håller med dig angående med en del av de asiatiska språken.
Citera
2017-08-27, 21:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Finskan har jag ett speciellt förhållande till, när jag växte upp så var Mark Levengood den enda bögen jag kände till förutom hans pojkvän, men det gjorde att jag förknippade finsk brytning med homosexuella, och därmed är också hela finska språket för mig förknippat med bögar. Säkert väldigt provocerande för finnar som hatar bögiga svenskar. Men det finner jag extra komiskt.

Dock har Levengood ingen brytning, det är finlandssvenska han pratar, alltså en dialekt precis som skånska eller gotländska.
Citera
2017-08-29, 00:01
  #5
Medlem
4yooonly frågade om kopplingen språk och musik.
Jo, det finns en koppling enl. vetenskapen (kan ej länka)
Har ni hört en nordkoreansk nyhetssändning? Alla deathmetalintron
kan slänga sig i väggen!
Jag som finlansvensk uppvuxen med Sibelius anser att Mozart är en
liten trudilutt.
Allt låter inte lika bra, nej. Jag tro det har med intonation att göra. Finskan är
staccato, alltså betoning på första stavelsen, lite jobbig för en svensk med
betoning på mellersta, mer rullande, alltså mer rock'roll, era framgångar i
musikbranschen bevisar att svenskan låter BRA!
Citera
2017-08-30, 18:27
  #6
Moderator
Hamilkars avatar
Om vi tycker att främmande språk låter bra eller illa beror, för allt man kan begripa, i allt väsentligt på två faktorer - hur nära besläktat språket är med ens modersmål, och vilka emotionella associationer man har till språket, landet där språket talas, eller enskilda talare av språket. Några mer objektiva parametrar finns inte.
Citera
2017-09-04, 19:24
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
4yooonly frågade om kopplingen språk och musik.
Jo, det finns en koppling enl. vetenskapen (kan ej länka)
Har ni hört en nordkoreansk nyhetssändning? Alla deathmetalintron
kan slänga sig i väggen!
Jag som finlansvensk uppvuxen med Sibelius anser att Mozart är en
liten trudilutt.
Allt låter inte lika bra, nej. Jag tro det har med intonation att göra. Finskan är
staccato, alltså betoning på första stavelsen, lite jobbig för en svensk med
betoning på mellersta, mer rullande, alltså mer rock'roll, era framgångar i
musikbranschen bevisar att svenskan låter BRA!

Ooops, hur kom Finland så högt upp i denna lista över musikexport baserad på bruttonationalprodukt:

Citat:
*According to a paper by American researchers Joel Waldfogel and Fernando Ferreira of the University of Pennsylvania Wharton School, Sweden is the number one exporter of chart music relative to GDP in the world, followed by Canada, Finland, the UK, New Zealand and the US (based on data from 1960 to 2007).

https://sweden.se/culture-traditions...-sweden-rocks/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback