2017-08-29, 00:09
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men detta är inte äkta smör, utan bordsmargarin, typ motsvarande Lätta och dylikt i Sverige. Japp, "brödmat" kallar de oftast en lunch med mackor, baguetter eller liknande. Även när man har p-möten och/eller stora sammankomster inom kommunen är det oftast ovanstående som gäller. Väldigt sällan varm mat. Kallskuret och/en eller annan pastasallad kan förekomma. Oftast uppbackat utav frukt.

Egentligen är det inte fel - för i Sverige blev jag alltid så trött efter någon timme efter lunchen - i Norge mycket piggare för att man då inte äter så mycket och ej heller mycket fett...
Ja äter man stabbig mat, oftast med kött blir man däven, har tidigare kört tradare mycket på kvällar & nätter och vräkte man i sig "Rasta" mat blev man seg, hade ofta med mig en påse frukt som man kunde äta (och slippa stanna i onödan). Man blev helt klart piggare av frukt, sen kanske de var lite tråkigt att äta efter ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Ja, men då ser jag la inget problem med det? Använder inte de andra kaffekoppar/muggar? Ser inte problemet med att använda bestick och tallrik när det finns diskmaskin och man plockar undan efter sig själv Konstiga kollegor du har.

Dessa lådor görs av polypropen som jag sagt tidigare och är helt ofarliga att hettas upp.
Att värma upp mat flera gånger på det viset är farligt pga bakterietillväxten, inte att de hettas upp i plastförpackningar.
Citera
2017-08-29, 01:03
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Man tillagar väl inte surströmming? Den tillagar väl sig själv, typ...

Jag uttryckte mig fel, jag menar hur man öppnar och serverar. Man ska öppna surströmmings-burkarna under vatten för att slippa den värsta lukten.
Citera
2017-08-29, 10:42
Medlem
"en del håller sig konstant till några mackor"
Pratar du internationellt nu eller? Aldrig hört talas om att mackor är förekommande som matlåda i sverige.
Citera
2017-08-29, 10:58
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaritsyn
Rätt städat på matlådefronten på det hela taget, om man bortser från kollegan som gärna äter ett par Billys panpizza till frukost. Aldrig sett honom äta hemlagad mat, vid närmare eftertanke.

Låter som en riktig ungkarl.

Har jag nå udda företeelser på matlådefronten då? Nä inte vad jag kan komma på förutom att när jag gjorde praktik på en liten firma som tillverkade bland annat formverktyg. Nåväl där beställde tre av fem kollegor alltid mat från lunchrestaurangen i området, speciellt viktigt var det på torsdagar då det var pasta carbonara. Inte jätteudda men enligt mig trist då jag finner rätten extremt överskattad, så jävla gott är det inte. På fredagar beställde ena chefen alltid pizza/kebab åt oss eller så åkte vi ner på stan och åt kina/thaimatsbuffe.
Citera
2017-08-29, 12:29
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Några frågor till er som äter ute jämt:

- Hur hinner ni med lunch ute varje dag? Äter ni lika snabbt ute som om ni hade haft mat med till jobbet. För mig tar lunch ute minst dubbelt så lång tid.

-Varför tror somliga av er att alla hade valt att äta ute om de haft råd? Var och en inser givetvis att nio av tio utan några som helst omprioriteringar givetvis har råd att äta ute varje dag om de vill, det blir lite mindre över på kontot i slutet av månaden bara, en inte man märker i sin vardag.
Jobbar centralt så det finns gott om ställen att luncha på inom 5 minuters gångväg. Sen om man ibland tar en 2-timmarslunch med bira så är det ingen som höjer på ögonbrynen..

Anledningen till att jag lunchar ute på stan är att jag inte känner för att spendera hela dan på kontoret. Att jag har råd tillåter mig alltså att vara "fri" den timmen som alla som käkar matlåda måste spendera på jobbet.
Citera
2017-08-29, 13:12
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag uttryckte mig fel, jag menar hur man öppnar och serverar. Man ska öppna surströmmings-burkarna under vatten för att slippa den värsta lukten.

Man öppnar den under vatten för att det inte ska spruta surströmmingsspad överallt. Att det skulle lukta mindre har jag svårt att tänka mig.
Citera
2017-08-29, 15:15
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99

För övrigt, är folk som kör Findus till lunch (ganska regelbundet) för lata för att laga mat och för snåla för att käka lunch ute?

Jag är för lat för att laga mat+diska, singelhushåll. En färdigrätt kostar liksom 12-25 spänn. Helt klart värt det. Vi lagar även käk på jobbet så jag kan växla till hemlagat (jobblagat) varannat pass eller så. Det verkar ligga en jävla massa prestige (vuxenpoäng?) i att laga vettiga matlådor då det är ett jävla tjat och hån från mina kollegor angående mina Billys och Findusrätter.
Du kanske kan förklara detta?
Det finns inte direkt någon möjlighet att äta ute på mitt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av smartic
Hade ett jävla as som älskade surströmming när vi praktiserade ute med ett byggföretag, det jävla siktet stank i hela byggnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Monopoli
Äcklig svenne på jobbet som insisterar på att käka surströmming minst en gång i veckan. Jag har inget emot själva fisken men det luktar för djävligt med konserverad surströmming.

Höhö, I call bullshit. Finns inte på kartan.
Senast redigerad av langaocb 2017-08-29 kl. 15:19.
Citera
2017-08-29, 16:43
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
"en del håller sig konstant till några mackor"
Pratar du internationellt nu eller? Aldrig hört talas om att mackor är förekommande som matlåda i sverige.

Det är det visst. Enligt min erfarenhet inte jättevanligt, men på ett bygge med 50 man finns det alltid ett par tre stycken som käkar mackor till både frukost och lunch.
Citera
2017-08-29, 17:53
Medlem
En kille på min flickväns jobb har haft ett par coola matlådor genom åren.

En gång dök han upp med en ihoprullad köpepizza fint paketerad i en ICA-kasse. En annan kom han med en hel Big Pac-låda till bredden fylld med potatismos toppad med sardiner. Det var bara att välta ut på tallriken och in i micron.
Citera
2017-08-29, 18:37
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag är för lat för att laga mat+diska, singelhushåll. En färdigrätt kostar liksom 12-25 spänn. Helt klart värt det. Vi lagar även käk på jobbet så jag kan växla till hemlagat (jobblagat) varannat pass eller så. Det verkar ligga en jävla massa prestige (vuxenpoäng?) i att laga vettiga matlådor då det är ett jävla tjat och hån från mina kollegor angående mina Billys och Findusrätter.
Du kanske kan förklara detta?
Det finns inte direkt någon möjlighet att äta ute på mitt jobb.

Höhö, I call bullshit. Finns inte på kartan.

Själv är jag för lat för att laga mat. Blir alltid lunch ute. Skönt att komma iväg ut en stund på lunchen och kostnadsmässigt så är det väl grovt räknat 50% dyrare jmf med om jag hade lagat käk hemma. Lägg dessutom till tiden för att laga och städa undan. Tycker helt klart värt med lunch ute.
Citera
2017-08-29, 19:05
Medlem
En på mitt förra jobb käkade bara takeaway.

15 min tur och retur med bil till donken, max, bk, 15 till närmsta pizzeria/kebab.
Han hade inget körkort utan första passet på vårat kvällsskift gick till att gå runt och fråga allihop om de skulle äta ute så han kunde haka på eller om man kunde köpa med mat åt han. Var det ingen som skulle beställde han från onlinepizza

En gång när den enda pizzerian som levererade inom vårat område var stängd beställde han taxi för att få skjuts till donken. Väldigt dyr lunch
Citera
2017-08-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellios
Dom är ju förstekta

Därav cituationstecknena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto