Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 23:09
  #769
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Det vore ett bra sätt om inte annat, att indirekt påverka deras satsningar på program. Bra program ger tittare och intäkter. Dåliga program skrämmer bort tittarna och reducerar intäkterna. För att det skall praktiseras, så förutsätter det att man har inställningen, att gå tittarna till mötes. Är man dock elitisk och betraktar folk som dumma får, vilka skall styras och serveras förutbestämda sanningar, mår man dock bäst av den planekonomiska lösningen som TV-licensen/skattefinansieringen innebär.

Precis, detta är marknadsekonomi, producerar man inte det kunderna vill ha så har man inga kunder kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Jag har hört att dom allra flesta, den överväldigande majoriteten är positiva till att betala TV-licensen. Då borde det ju inte vara något problem, med att fortsätta göra det för betalkanaler med samma innehåll. De som förespråkar tvångsfinansiering brukar dock alltid använda valfriheten som motargument, då dom anser att den hotar finanserna hos den institution, som lever på tvångsfinansiering.

Ja jag tycker det, väldigt många säger att de gillar SVT och gärna betalar för att slippa reklam. Då borde det int vara något som helst problem att driva SVT som en betalkanal som man kan välja om man vill köpa eller inte. För det kan väl inte vara så att de narras och egentligen inte tycker att SVT är värd vad det kostar eller?
Citera
2017-11-30, 23:30
  #770
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja jag tycker det, väldigt många säger att de gillar SVT och gärna betalar för att slippa reklam. Då borde det int vara något som helst problem att driva SVT som en betalkanal som man kan välja om man vill köpa eller inte.

Ja om folk vill ha reklamfri TV, så borde ju då SVT vara en bra affärsidé för just det ändamålet. Folk betalar redan för andra kanaler, som är reklamfria men inte tvångsfinansierade.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För det kan väl inte vara så att de narras och egentligen inte tycker att SVT är värd vad det kostar eller?

Om man får vara lite konspiratoriska av sig, så tror jag att det ändå finns en självinsikt hos dem, vad gäller avståndet mellan dem och tittarna. De vet säkerligen om att det finns många missnöjda hushåll, som skulle sluta betala för dem om det var valfritt. Alternativt att de bara är rädda för folket i allmänhet och inte litar på dem.
Citera
2017-12-12, 00:32
  #771
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ingen ursäkt.


Det finns de som aldrig besöker läkare, men ändå betalar massor till sjukvård.
De finns de som inte har bil, men betalar massor till vägars underhåll.
osv., osv...

Du kan ju inte jämföra ett lands infrastruktur, som dessutom alla människor nyttjar indirekt oavsett om man har bil eller inte, med simpel underhållning.
Med din logik ska då all underhållning dras på skatten, oavsett dess prislapp?

Diskussionen blir extra känslig då SVT säger sig vara opartiska men visar på motsatsen i praktiken. Att då driva en sådan institution på skattepengar från staten får mig bara att tänka på en sak: Kommunism.

Jag hoppas på ett samhälle i framtiden där alla ska kunna välja om de vill betala och titta på SVT. Tyvärr har vi inte kommit så långt i Sverige då det i dagsläget tvångsfinansieras.
En införsel av Tv-skatt skulle vara ett steg i helt fel riktning.
Citera
2017-12-12, 17:38
  #772
Medlem
bl-gr-ns avatar
Den enda fördelen med TV (propaganda)-skatt är att det då behöver vi bara bekämpa SVT/SR på en enda front. Istället som nu Radiotjänst och SVT/SR-agenda.
Nämligen om våra skattepengar används på rätt sätt.

Ska man satsa stora pengar på Vänsterpropaganda och underhållningen (= roliga komedier som inte är roliga och spännande deckare som inte är spännande).
Eller sats pengarna där de gör bättre nytta i samhället.

Vi får helt enkelt rösta på de partier som ger SVT/SR minsta möjliga del av våra skattepengar.
Citera
2018-01-08, 18:12
  #773
Medlem
Vi kan kalla det här för en kvalitetssäkrande åtgärd.
Folket kräver inte opartisk television utan mer Doobidoo!!!

Fler lekprogram åt folket!!
Citera
2018-03-17, 15:26
  #774
Moderator
Tinuviels avatar
Enligt twitterkontot @granskning har Sverigedemokraterna svängt i frågan och ställer sig inte längre bakom förslaget att skattefinansiera Public Service:
Citat:
Sverigedemokraterna ändrar sig om skattefinansiering av SVT, SR och UR

”Public service sköter inte sitt uppdrag och därför kommer vi inte att stödja en finansiering genom skattesedeln” uppger idag Mattias Karlsson.
https://twitter.com/avPublicService/...05021925494785
Citera
2018-05-04, 02:49
  #775
Medlem
Hlewagastirs avatar
Jan Scherman är orolig:

Citat:
Nästa orosmoln kan visa sig vara det allvarligaste och gäller risken för ett EU-ingripande. Det handlar om att övergången från licensavgift till tvingande skatt blir, som det heter på EU-språk, ett ”direct government aid”. Statsstöd är regelmässigt otillåtna, vilket innebär att den nya skatten måste anmälas hos EU för sitt godkännande. Här har Public Service-kommittén underskattat risken genom att i utredningen om skatten helt sonika utgå från att EU inte har någonting emot upplägget. Regeringen har en skyldighet att hos EU anmäla den nya skatten. Den ska notifieras, som det heter. Den nya skattemodellen kan leda till förhandlingar med EU där till exempel public service-uppdraget kan behöva förtydligas. Liksom hur kontrollen av att public service ska förstärkas med reella sanktionsmöjligheter.
De experter jag talat med bekräftar risken för att EU kommer att intervenera och driva krav på ytterligare skärpningar av public service-uppdraget för att godkänna skatteförslaget. Dit hör till exempel Ulf Bernitz, professor i europeisk integrationsrätt.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...ch-srs-frihet/
Citera
2018-11-08, 23:05
  #776
Medlem
Att TV skulle ha att göra med Demokrati är inget annat än ett försök till duperande dyng skit snack! Sokrates och Co hade inga TV aparater/sändningar och banalandet Svärje började först 1956. På vilket vis främjar Dobidoo , Idol etc och Fake news med väder som alldrig stämer demokratin? Inget alls utan snarare tvärsom saboterar demokratin!

SVT kan hur enkelt som helst omvandlas till en betalkanal för dem som vill ske skiten.

Ner med SR och vänster kommunisternas propaganda kanal vilket detta egentligen handlar om! Ryggradslöst av Moderaterna de som själva sett till att betala så lite TV avgifter som det bara går nu vill ha en TV skatt i stället de jävla idioterna!

Har inget annat val än att rösta på SD nu när alla andra partier blivit kommunister!

Skatt på TV har drag av nassarnas Volksempfänger!
https://en.wikipedia.org/wiki/Volksempf%C3%A4nger
__________________
Senast redigerad av PutinsPutain 2018-11-08 kl. 23:10.
Citera
2019-01-31, 12:36
  #777
Medlem
Nu när vi alla betalar "TV-licensen" på skattsedeln.

Hur gör vi nu för att ta emot och titta på det som SVT sänder ut?
dvs var hämtar jag dekodern/mottagaren, den bör väl ingå skatte(avgiften) kan man tycka

Eller skall vi tvingas till att köpa specialutrustade TV-apparter som klarar av att kostnadsfritt avkoda
SVT's digitala UHF-sändningarna.

dvs vi skall väl inte tvingas till att köpa några avkodare, kort eller abonnemang.

Visst jag kan kolla SVT-play (men det gjorde vi redan innan skattelicensen)
Citera
2019-10-24, 19:02
  #778
Medlem
fermions avatar
SvTplay kan inte ses på alla operativsystem, i mitt exempel år det Philips som har ett utmärkt operativsystem till sina "billigare" smartTV "SAPHI". Tidigare gick SvTplay att se på detta med browserappen, men nu fungerar detta inte längre. De kommersiella aktörerna som Netflix etc har förstås utmärkta appar.
Betalar jag inte skatt för detta? Förstår att det finns någon "undre gräns" men vi talar om ett miljardföretag som just ska ge "public service"
Citera
2019-10-26, 16:58
  #779
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Undrar hur mycket det kostar skattebetalarna när alla Experter i sportsoffan kostar ?
Hur ser deras kontrakt ut ? behövs det verkligen ett helt drös med föredettingar ? kolla på eurosport det räcker med 1 kommentator och inget mer Ibland har dom nån expert inte ofta
Citera
2019-10-31, 21:41
  #780
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Till nästa år kommer skatten på tv höjas 2-3 procent
Japp du läste det här först
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback