Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-25, 13:23
  #1
Avstängd
Jag har druckit Coca-Cola alla mina 28 år och det är alltid flaskorna som får reklameras för bristande kolsyra, medan burkarna har en hundraprocentig tillförlitlighet.

Även smaken kan avvika i flaskorna enstaka exemplar, vilket jag inte begriper heller med tanke på massproduktionen. Aldrig reklamerat en burk däremot..

Vad beror dessa skillnader på?
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-25 kl. 14:03.
Citera
2017-08-25, 13:28
  #2
Medlem
0gKolhydraters avatar
Hur reklamerar du och hur orkar du?
Citera
2017-08-25, 13:29
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Hur reklamerar du och hur orkar du?

Visar upp kvittot och får en ny givetvis.
Citera
2017-08-25, 13:32
  #4
Avstängd
Ta en valfri 2-liters och en burkcoca-cola. Häll upp båda i respektive glas och jämför kolsyramängden. Det är en påtaglig skillnad. En burkcola närmast kväljer en med kolsyra.
Citera
2017-08-25, 13:40
  #5
Medlem
tarsiers avatar
Spekulation:
- Hur mycket kolsyra sätts in i flaska/respektive burk? Mängden gas per cl kanske skiljer sig. Jag kan tänka mig att en aluminiumburk kan trycksättas (relativt) högre än en plastflaska.
- Aluminium är bättre på att hålla inne gaser än plast (så mindre gas diffunderar genom själva väggarna).
- Mer koldioxid kanske läcker ut genom flaskans kork än burkens "öppning" (som ju knappt är en öppning förens man öppnat den)
- Mer koldioxid går ut vid när man öppnar en flaska vs burk?
- Olika faktorer som t.ex. hur lång tid drycken varit lagrad, vilken temperatur, utsatt för solljus mm. Olika material reagerar olika och då kanske drycken reagerar olika också.
Citera
2017-08-25, 13:48
  #6
Medlem
PET-flaskor läcker mer kolsyra (även oöppnade) än burkar gör, så det lär vara därför.
Citera
2017-08-25, 13:58
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
PET-flaskor läcker mer kolsyra (även oöppnade) än burkar gör, så det lär vara därför.

Tack för svaret. Du råkar inte veta varför colasmaken kan skilja sig åt i flaskor (alltså avvika), men aldrig i burkar?
Citera
2017-08-25, 13:59
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Spekulation:
- Hur mycket kolsyra sätts in i flaska/respektive burk? Mängden gas per cl kanske skiljer sig. Jag kan tänka mig att en aluminiumburk kan trycksättas (relativt) högre än en plastflaska.
- Aluminium är bättre på att hålla inne gaser än plast (så mindre gas diffunderar genom själva väggarna).
- Mer koldioxid kanske läcker ut genom flaskans kork än burkens "öppning" (som ju knappt är en öppning förens man öppnat den)
- Mer koldioxid går ut vid när man öppnar en flaska vs burk?
- Olika faktorer som t.ex. hur lång tid drycken varit lagrad, vilken temperatur, utsatt för solljus mm. Olika material reagerar olika och då kanske drycken reagerar olika också.

Bra teorier. Är du kemist?
Citera
2017-08-25, 14:03
  #9
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Visar upp kvittot och får en ny givetvis.
Du skojar inte nu? Du går alltså tillbaka till affären och ber att få en ny flaska Cola bara för att den har för lite kolsyra i? Hur snål får man vara?
Citera
2017-08-25, 14:08
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du skojar inte nu? Du går alltså tillbaka till affären och ber att få en ny flaska Cola bara för att den har för lite kolsyra i? Hur snål får man vara?

Snål? Vem i helvete vill dricka Coca-Cola med obefintlig kolsyra? Smakar ju piss.
Citera
2017-08-25, 14:08
  #11
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Bra teorier. Är du kemist?
Nä men läser en utbildning åt det hållet.

Varför smaken kan skilja sig åt kan ju dels bero på skillnad i mängden kolsyra (lär ju påverka smakupplevelsen - tänk t.ex. hur avslagen läsk smakar vs kolsyrad trots att det enda som hänt är att en smaklös gas har lämnat läsken - och kanske också pH/surhet?). Men annars så kan nog sista punkten jag skrev om olika faktorer (tid, temperatur, solljus) också påverka smaken.


Vet också att aluminiumburkar har en plastbeläggning (epoxy) på insidan av burkarna för att burkarna inte ska korrodera vilket kanske kan påverka smaken, även om det bara lär varja miljarddelar av denna beläggning som når din tunga och in i din kropp. En Colaburk skulle enligt denna artikel rosta på tre dagar om det inte vore för en sådan beläggning: det lär bero på att läsk är väldigt surt och kanske att aluminiumburkar är otroligt tunna.

Sen kan det säkert vara lite placebo från ditt håll också, men du verkar vara mer av en läskkonnässöor än jag är så jag lämnar det osagt.
Citera
2017-08-25, 14:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Nä men läser en utbildning åt det hållet.

Varför smaken kan skilja sig åt kan ju dels bero på skillnad i mängden kolsyra (lär ju påverka smakupplevelsen - tänk t.ex. hur avslagen läsk smakar vs kolsyrad trots att det enda som hänt är att en smaklös gas har lämnat läsken - och kanske också pH/surhet?). Men annars så kan nog sista punkten jag skrev om olika faktorer (tid, temperatur, solljus) också påverka smaken.


Vet också att aluminiumburkar har en plastbeläggning (epoxy) på insidan av burkarna för att burkarna inte ska korrodera vilket kanske kan påverka smaken, även om det bara lär varja miljarddelar av denna beläggning som når din tunga och in i din kropp. En Colaburk skulle enligt denna artikel rosta på tre dagar om det inte vore för en sådan beläggning: det lär bero på att läsk är väldigt surt och kanske att aluminiumburkar är otroligt tunna.

Sen kan det säkert vara lite placebo från ditt håll också, men du verkar vara mer av en läskkonnässöor än jag är så jag lämnar det osagt.


Aluminium rostar inte. Fanns importerade cola burkar i turkkioskerna förr som inte var i aluminium däremot. tex 50cl burkarna om ja minns rätt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback