Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 23:00
  #1
Medlem
LadyGanjas avatar
Hej jag besöker ett annat EU land och får vara där totalt 90 dagar på ett år ?
Problemet är att jag inte har så många dagar kvar och skulle behöva åka igen i December.
Hur gör jag då ? jobbar inte där så kan inte dra en vals om jobbvisum eller så :-/ och har hittills besökt det landet 85 dagar totalt i år... men behöver besöka det 10 dagar mer detta år


/Tacksam för all hjälp
Citera
2017-08-24, 23:01
  #2
Medlem
I andra EU-länder kan du stanna hur länge du vill.
Citera
2017-08-24, 23:02
  #3
Medlem
Samizdats avatar
Är du svensk medborgare?
Citera
2017-08-24, 23:15
  #4
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Handlar väl om 90 dagar i sträck? Har du varit hemma en period igen tror jag det är lugnt, men kan ha fel!
Citera
2017-08-25, 00:10
  #5
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Är du EU-medborgare gäller följande:
1. Det spelar ingen större roll om du stannar längre än tre månader eftersom de inte registrerar ditt pass/ID-kort när du kommer och går inom Schengen-länder. Det är bara om du har kontakt med myndigheter (blir gripen, begär socialbidrag, etc.) som de börjar bry sig.
2. Reglerna talar om att "bo i ett annat EU-land upp till tre månader". Dvs. det handlar inte om att vistas i annat EU-land totalt tre månader per år. Så om du varit ute ur landet ifråga under längre period och sedan kommer tillbaka nollställs räkningen.
3. Reglerna säger att du får stanna i tre månader. De säger inte att du måste resa därifrån efter de tre månaderna. Vill du stanna längre så får du i allmänhet göra det, men du bör uppfylla vissa kriterier. Hudsakligen ska du kunna försörja dig och inte belasta deras sociala skyddnät (se nedan).

Citat:
För EU-medborgare med giltigt ID-kort eller pass gäller följande:

De får komma in i ett annat EU-land, liksom deras familjemedlemmar - oavsett om dessa är EU-medborgare eller inte - utan att det behövs utrese- eller inresevisum.

De får bo i ett annat EU-land upp till tre månader utan några villkor eller formaliteter.

De får bo i ett annat EU-land längre än tre månader underställt vissa villkor, beroende på deras ställning i värdlandet. De som är arbetstagare eller egenföretagare behöver inte uppfylla några andra villkor. Studenter och andra personer som inte arbetar mot betalning, till exempel pensionärer, måste ha tillräckliga resurser för sig själva och sin familj, för att inte belasta värdlandets sociala biståndssystem, samt en heltäckande sjukförsäkring.

De måste registrera sig hos berörda myndigheter om de bor i landet längre än tre månader. Deras familjemedlemmar, om dessa inte är EU-medborgare, måste ha ett uppehållskort som gäller i fem år.
Källa: Direktiv 2004/38/EG, http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...EGISSUM:l33152
Citera
2017-08-25, 00:44
  #6
Medlem
LadyGanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Är du EU-medborgare gäller följande:
1. Det spelar ingen större roll om du stannar längre än tre månader eftersom de inte registrerar ditt pass/ID-kort när du kommer och går inom Schengen-länder. Det är bara om du har kontakt med myndigheter (blir gripen, begär socialbidrag, etc.) som de börjar bry sig.
2. Reglerna talar om att "bo i ett annat EU-land upp till tre månader". Dvs. det handlar inte om att vistas i annat EU-land totalt tre månader per år. Så om du varit ute ur landet ifråga under längre period och sedan kommer tillbaka nollställs räkningen.
3. Reglerna säger att du får stanna i tre månader. De säger inte att du måste resa därifrån efter de tre månaderna. Vill du stanna längre så får du i allmänhet göra det, men du bör uppfylla vissa kriterier. Hudsakligen ska du kunna försörja dig och inte belasta deras sociala skyddnät (se nedan).


Källa: Direktiv 2004/38/EG, http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...EGISSUM:l33152
Okej det gäller Serbien och är svensk medborgare vad gäller exakt då ? får jag nya 90 dagar vid nyår ? Och jag kan försörja mig själv så det är inga problem... men betalar ju dock inte skatt här utan i Cypern ? Och är Svenskmedborgare
Citera
2017-08-25, 01:08
  #7
Medlem
Kamremsrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyGanja
Okej det gäller Serbien och är svensk medborgare vad gäller exakt då ? får jag nya 90 dagar vid nyår ? Och jag kan försörja mig själv så det är inga problem... men betalar ju dock inte skatt här utan i Cypern ? Och är Svenskmedborgare

Serbien är dessvärre inte med i EU överhuvudtaget. Google är din vän!
Citera
2017-08-25, 01:11
  #8
Medlem
LadyGanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamremsras
Serbien är dessvärre inte med i EU överhuvudtaget. Google är din vän!
Fick svar på min fråga är 90 dagar per 6 månader "Svenska medborgare behöver inget visum för transit eller vistelse i landet under 90 dagar per sex månaders period. Utländska medborgare ska enligt lag anmäla sin vistelse i landet till närmaste polisstation inom loppet av 24 timmar från ankomsten, såvida de inte bor på hotell. I så fall ombesörjs anmälningen vanligtvis av hotellpersonalen"

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ation-Serbien/

tack till alla i all fall :-)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2867150

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback