Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 21:48
  #1
Medlem
FB-Kissens avatar
Hej!

Sitter och spanar på biljetter till min första Japanresa som jag skall göra med en vän.
Har aldrig åkt utomlands med flyg förut så känner mig lite lost...

Har kollat på Flygresor.se och då landar priset på ca 5000 - 6000 kr/person med FinnAir till Tokyo (Mellanlandning i Helsingfors på 2 respektive 4 timmar dit/hem).

Men när man sedan väljer att boka resan så finns det ju sjukt många olika resebolag som förmedlar resan (har varit olika beroende på vilket datum vi valt), och de har självklart massa extraerbjudanden.
Är man dum som betalar ca 700 kr för att få reservera platser i förväg på alla 4 flighter?
Vad bör man akta sig för? Vilka resebyråer reste ni med?
Citera
2017-08-24, 22:01
  #2
Medlem
Jag hade inte pröjsat för att reservera platser men det är bara jag.
Rest med de flesta bolagen, ett tips är väl att kika recensioner men jag tycker att alla bolag har fått dåliga recensioner.

Säkert kort är alltid att köpa vis flygbolaget själv men kan kosta lite mer ibland
Citera
2017-08-24, 22:23
  #3
Medlem
Hade inte köpt några extratjänster. Snegla på avbeställningsskydd om du skulle bli sjuk, men jag har alltid skippat den också. Kolla också att du skriver varje bokstav korrekt i namnet t.ex. för bolagen tar rejält betalt för att ändra stav- eller slarvfel. Slutligen, kolla baggagepolicyn - dvs hur många väskor du får ta med dig och vad dom får väga.
Citera
2017-08-24, 22:55
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Japan --> Flyg: allmänt
/Moderator
Citera
2017-08-25, 00:31
  #5
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Vad är det där för någon extratjänst för 700 kronor för sätesreservation mer specifikt? Får man välja exakt vilken plats man ska reservera själv? Akta dig om du inte är säker på att det är en specifik platsreservation för jag blev blåst en gång av travellink på något liknande där dom inte alls reserverade några säten vid nödutgången med extra benutrymme för många hundra kronor som de påstod utan dom gjorde bara så att dom la in en textnotifiering typ en obs rad på bokningen där dom skrev att passageraren har önskemål om att sitta vid en nödutgång vilket gjorde att man inte kunde checka in i automaten utan bokningen krävdes att den skulle hanteras manuellt bara och det medförde bara en massa extraarbete och lång väntan i köer istället för att checka in i automat eller via internet och inte fan får man någon sittplats vid nödutgång med benutrymmen heller utan detta tilldelades automatiskt av systemet hette det och det var ingenting personalen kunde påverka ändå, eller kanske hade de kunnat göra detta om inte alla sådana platser redan var tagna av de som checkat in i automat eller hemma på internet själva ett dygn innan när internetincheckningen öppnade, vilket denna spärr, för 500 kr tror jag det då kostade, omöjliggjorde då det inte går att checka in på internet/i automat om man tar denna extratjänsten, så med andra ord, bortkastade pengar, om det nu inte är specifika platser du får välja förstås?
Citera
2017-08-25, 16:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen
Hej!

Sitter och spanar på biljetter till min första Japanresa som jag skall göra med en vän.
Har aldrig åkt utomlands med flyg förut så känner mig lite lost...

Har kollat på Flygresor.se och då landar priset på ca 5000 - 6000 kr/person med FinnAir till Tokyo (Mellanlandning i Helsingfors på 2 respektive 4 timmar dit/hem).

Men när man sedan väljer att boka resan så finns det ju sjukt många olika resebolag som förmedlar resan (har varit olika beroende på vilket datum vi valt), och de har självklart massa extraerbjudanden.
Är man dum som betalar ca 700 kr för att få reservera platser i förväg på alla 4 flighter?
Vad bör man akta sig för? Vilka resebyråer reste ni med?

Jag brukar göra som så att jag jämför en specifik linje jag inte känner till, tex Alanda-Tokyo, på skyscanner (eller liknande) för att kolla vilka som är billigast och har bäst tider. Sedan bokar jag genom det flygbolagets hemsida, INTE genom länkarna på jämförelsesidan.
Fördelen med att boka genom bolagets egna hemsida är det (oftast) går att boka plats direkt och till ett lägre pris (ibland gratis) samt att om det är mellanlandning inblandat så är det flygbolaget ansvarigt för att du kommer fram vid eventuella förseningar. Bokar man genom förmedlare kan det bli hoppsan hejsan med olika bolag osv.
I övrigt så tycker jag inte att det är så farligt med 700 för alla 4 flighter, kan vara värt det på längre flygningar i mitt tycke.
Citera
2017-08-29, 20:19
  #7
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffbarnes80
Jag brukar göra som så att jag jämför en specifik linje jag inte känner till, tex Alanda-Tokyo, på skyscanner (eller liknande) för att kolla vilka som är billigast och har bäst tider. Sedan bokar jag genom det flygbolagets hemsida, INTE genom länkarna på jämförelsesidan.
Fördelen med att boka genom bolagets egna hemsida är det (oftast) går att boka plats direkt och till ett lägre pris (ibland gratis) samt att om det är mellanlandning inblandat så är det flygbolaget ansvarigt för att du kommer fram vid eventuella förseningar. Bokar man genom förmedlare kan det bli hoppsan hejsan med olika bolag osv.
I övrigt så tycker jag inte att det är så farligt med 700 för alla 4 flighter, kan vara värt det på längre flygningar i mitt tycke.

Sant, om det inte är någon större prisskillnad så ska man alltid boka direkt med flygbolaget och undvika resebyråer eller andra säljare.

Om flygbolaget tar en avgift för att reservera en specifik plats så måste du betala oavsett vem du köpt biljetten av. Vinsten med att boka direkt med flygbolaget är att man eliminerar mellanhänder. Blir det problem så slipper man tjafset vem som ska fixa det, flygbolaget eller återförsäljaren.
Citera
2017-09-07, 14:06
  #8
Medlem
Pisswassers avatar
Boka aldrig via en resebyrå, förmedlare eller liknande utan boka alltid direkt via flygbolaget. Detta av den enkla anledning att vid eventuella problem så är det mycket enklare att föra en dialog direkt med flygbolaget än via en resebyrå eller förmedlare. Sistnämnda ska nämligen alltid orda fram och tillbaka, ringa hit och dit samt skylla på varandra.
Citera
2017-09-07, 20:50
  #9
Medlem
BlueMarlin123s avatar
[quote=Pisswasser|61718545]Boka aldrig via en resebyrå, förmedlare eller liknande utan boka alltid direkt via flygbolaget. Detta av den enkla anledning att vid eventuella problem så är det mycket enklare att föra en dialog direkt med flygbolaget än via en resebyrå eller förmedlare. Sistnämnda ska nämligen alltid orda fram och tillbaka, ringa hit och dit samt skylla på varandra.

Fel Fel Fel, nästan (alla) inom resebyråer anslutna till om det blir nått fel, och boka direkt via flygbolaget direkt är direkt korkat, om du inte vill lägga på ett antal hundralappar beroende på FLIGHT
Citera
2017-09-08, 11:31
  #10
Medlem
[quote=BlueMarlin123|61721551]
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Boka aldrig via en resebyrå, förmedlare eller liknande utan boka alltid direkt via flygbolaget. Detta av den enkla anledning att vid eventuella problem så är det mycket enklare att föra en dialog direkt med flygbolaget än via en resebyrå eller förmedlare. Sistnämnda ska nämligen alltid orda fram och tillbaka, ringa hit och dit samt skylla på varandra.

Fel Fel Fel, nästan (alla) inom resebyråer anslutna till om det blir nått fel, och boka direkt via flygbolaget direkt är direkt korkat, om du inte vill lägga på ett antal hundralappar beroende på FLIGHT

Har du råkat ut för sådana problem? För då tror jag inte du hade rekommenderat att boka genom någon annan eller påstått att det är korkat.
För som Bluemarlin123 säger så kommer det vara en riktig blamefest om vem som gjort vad om något blir fel.
Fast, alla får ju göra som dom själva tycker är bäst/enklast
Citera
2017-09-09, 01:25
  #11
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Fel Fel Fel, nästan (alla) inom resebyråer anslutna till om det blir nått fel, och boka direkt via flygbolaget direkt är direkt korkat, om du inte vill lägga på ett antal hundralappar beroende på FLIGHT

Vid en eventuell tvist är det alltid bättre att ha en istället för två motparter. Två motparter tvistar inte bara med dig som kund utan också med varandra. Med en motpart så blir tvisten enkel.

Sedan så betalar jag inget extra om jag bokar direkt hos flygbolagen utan jag får alltid resan billigare då ingen mellanshand ska ha sin andel av kakan. Men fortsätt du boka så som du gör, det uppskattar nämligen resebyråerna som får sin lön betald av kunder som dig.

Citat:
Ursprungligen postat av cliffbarnes80
För som Bluemarlin123 säger så kommer det vara en riktig blamefest om vem som gjort vad om något blir fel.

Fast nu var det jag som skrev det och inte BlueMerlin123...
Citera
2017-09-09, 19:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen
Hej!

Sitter och spanar på biljetter till min första Japanresa som jag skall göra med en vän.
Har aldrig åkt utomlands med flyg förut så känner mig lite lost...

Har kollat på Flygresor.se och då landar priset på ca 5000 - 6000 kr/person med FinnAir till Tokyo (Mellanlandning i Helsingfors på 2 respektive 4 timmar dit/hem).

Men när man sedan väljer att boka resan så finns det ju sjukt många olika resebolag som förmedlar resan (har varit olika beroende på vilket datum vi valt), och de har självklart massa extraerbjudanden.
Är man dum som betalar ca 700 kr för att få reservera platser i förväg på alla 4 flighter?
Vad bör man akta sig för? Vilka resebyråer reste ni med?

Finnair är ett riktigt bra bolag! Men till skillnad från till exempel SAS så hamnar du alltid betala för att reservera platser, även om du väljer plats först vid incheckning. Med Finnair slumpas det om du inte har betalat. Du kan dock välja att betala också då du checkar in på förhand. Eftersom det är en lång flight kan det nog vara värt att betala tycker jag, speciellt då ni är två och säkert vill sitta bredvid varann. Den korta turen mellan Stockholm och Helsingfors är ju på mindre än en timme så då är det kanske inte lika värt. Vet dock inte om man kan välja att välja sittplats endast på ena rutten.

Som alla andra säger: om det inte är en stor prisskillnad, boka direkt från Finnair! Jag vet inte hur gammal du är men råkar du vara under 26 erbjuder Finnair ungdomspriser. Man måste gå lite omvägar via Google för att hitta dem men det lönar sig absolut att kolla!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2867126

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback