Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 21:22
  #1
Medlem
Walvaters avatar
Den 8 augusti begav de sig och lade då ut den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=AGG99-uWj3g

Intressant koncept, och det verkar vara trevliga killar, men det känns som att de behöver öva upp förmågan att underhålla publiken.

Det är egentligen, bara via filmerna, lite oklart vad det hela handlar om, men jag läste i kommunens lokalblaska att de ska segla jorden runt.

Man kan åka den mesta av vägen längs kust, om man 1) står ut med en evig väntan och 2) inte bryr sig om säkerhetsläget där man åker, men jag antar att de inte ska göra det, utan i stället tar en snabbare väg, och kör mer på öppet hav.

Vad tror ni? Håller båten för att korsa Atlanten?


m v h
Citera
2017-08-24, 22:19
  #2
Medlem
ja det var ju rätt kul och inspirerande att kolla på,

önskar man själv gjorde något liknande i den åldern!

ja dom är inte så roliga att se på men själva resan är spä'nnande,. önskar mer information om den planerade rutten dock
Citera
2017-08-25, 03:56
  #3
Medlem
Hoppas tråden och länkningen lever vidare så att vi får följa de här gökarna ut i världen. Visst håller båten för en Atlantsegling, det gör alla båtar nuförtiden. Båten verkar übergedigen så den är nog den minsta riskfaktorn. Den verkar också helt rätt i storlek och design för sex deltagarer på en långresa. Men jag har inte lyckats snappa upp vad det är för båtmodell. Lite oroande att backstaget small av precis i början.

Man skulle löpande vilja få veta var de närmast är på väg. Då och då åker nya destinationsflaggor upp, först en dansk sedan en tysk. Jag gissar att de är på väg in i Kielkanalen i senaste klippet.

Annars är det lite typiskt svenskt 20-plussarstuk på killarna: Åsså tar oss en bärs. Nu skålar vi med en bärs. Dags för en burk öl. Sedan ett besök i spritbutiken som mellanstick. Mera bärs och en burk öl - och en till bärs…

Vänta bara - snart är de i Kielkanalen och där finns det massor av taxfreebutiker, skattefria skeppshandlare, där sprithyllorna bågnar.

Jag har gjort några långresor, som i jämförelse med trådens resa är korta okomplicerade resor. I alla fall Östersjön på längden och tvären. Ena gången med en Nauticat 33. andra gången med en Beason 31. Vi hade tipp-topp ordning på vaktlistan (6 man i Nc 33:an). Det måste man ha vid långa överseglingar. Pågående vakt ska alltid ha en termos fika laddad samt senaste väderutsiktena, aktuell kurs etc.

Detta är sex killar vilket i stort sett betyder att fyra alltid ligger och sover eller har frivakt. Medan två sköter styret, navigeringen och kaffekokningen. Möjligen kan man tänka sig att ha endast en rullande tvåtimmarsvakt vid styret på den långa överseglingen från Kanarieöarna till Västindien. Det är i stort sett samma kurs och segelsättning i 20 (+/-) dagar.

Kul projekt i alla fall.
__________________
Senast redigerad av HgF 2017-08-25 kl. 04:05.
Citera
2017-08-25, 07:57
  #4
Medlem
Man kan alltid hoppas att de seglar genom röda havet och längs Somalias kust för att inte tala om Malackasundet.
Citera
2017-08-25, 14:53
  #5
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Den 8 augusti begav de sig och lade då ut den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=AGG99-uWj3g

Intressant koncept, och det verkar vara trevliga killar, men det känns som att de behöver öva upp förmågan att underhålla publiken.

Det är egentligen, bara via filmerna, lite oklart vad det hela handlar om, men jag läste i kommunens lokalblaska att de ska segla jorden runt.

Man kan åka den mesta av vägen längs kust, om man 1) står ut med en evig väntan och 2) inte bryr sig om säkerhetsläget där man åker, men jag antar att de inte ska göra det, utan i stället tar en snabbare väg, och kör mer på öppet hav.

Vad tror ni? Håller båten för att korsa Atlanten?


m v h
Deras båt verkar betydligt stabilare än denna grupp.
http://www.runtjorden.com/
Citera
2017-08-28, 19:02
  #6
Moderator
Mr.Woodss avatar
Äntligen en YouTube-kanal värd att följa!
Det verkar vara ett gôtt gäng, och det är ju inte utan att man börjar fundera på möjligheterna att göra en egen långsegling!
Om några år, när barnen är vuxna, hoppas jag ha ekonomiska förutsättningar och hälsan i behåll!

Har även börjat följa andra långseglare som lägger ut på tuben. Jädrar vad sugen man blir!
Citera
2017-09-04, 12:40
  #7
Medlem
Dejads avatar
Får se om de tar sig förbi Amsterdam eller fastnar där som många tidigare grabbprojekt. Ser ut att vara en bra båt iaf, dock känns det som att det är lite sent på säsongen, hade gärna varit nere i Spanien nu för att ha tid att få allt på plats innan överseglingen.
Får titta på de nyare vloggarna och se hur det går för dem nu.
Citera
2017-12-14, 00:39
  #8
Medlem
De har tagit sig ända till Västindien nu...
Citera
2018-04-29, 12:43
  #9
Medlem
Spännande. Ska kolla igenom deras klipp och följa kanalen. Jag följer ett stort antal liknande seglingskanaler, oftast är det par som köper någon gammal segelbåt och fixar i ordningen den och ger sig ut och seglar. Inspirerande och man får många bra tips. Som redan konstaterats i tråden så verkar ju båten vara kanon. Modern och rejäl, vindroder, livflotte, rejäla solpaneler, m.m.
Hoppas killarna passar på att träffa så många tjejer som möjligt nu när de kommit till Västindien!

Här är en annan kanal med ett par som köper en 50 år gammal glasfiberbåt och fixar upp den under 2.5 års tid innan de ger sig av ut i Karibien: https://www.youtube.com/user/ProjectAtticus
__________________
Senast redigerad av tryhardereminem 2018-04-29 kl. 12:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback