Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 16:55
  #1
Medlem
tja,

ja, när man går igenom alla dessa kontroller, vilka uppgifter ser de egentligen och letar de efter nåt speciellt?

hur noga kollar de på personen framför dem (inte alltid som passfotot är klockrent likt ju) eller finns det tricks även här?
Citera
2017-08-24, 17:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
tja,

ja, när man går igenom alla dessa kontroller, vilka uppgifter ser de egentligen och letar de efter nåt speciellt?

hur noga kollar de på personen framför dem (inte alltid som passfotot är klockrent likt ju) eller finns det tricks även här?

de kontrollerar om passet är spärrat och om den är fejkpass.

sen kontrollerar dom väl ifall du är efterlyst eller inte.

dom får ju lita på att du är den person på passet, men är du inte alls likt passfotot, så kan dom utföra extra kontrollåtgärder på dej för att säkerställa att du e du
Citera
2017-08-24, 17:07
  #3
Medlem
är passet spärrat = du blir omhändertagen av gränspolisen och de utreder frågan.

är passet oäkta så åker du dit för det

är du efterlyst så blir du gripen

är du inte likt passfotot så tas du åt sidan och de utför kontrollåtgärder för att säkerställa din identitet
Citera
2017-08-24, 17:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
de kontrollerar om passet är spärrat och om den är fejkpass.

sen kontrollerar dom väl ifall du är efterlyst eller inte.

dom får ju lita på att du är den person på passet, men är du inte alls likt passfotot, så kan dom utföra extra kontrollåtgärder på dej för att säkerställa att du e du

intressant; vet du hur dessa åtgärder kan se ut?
Citera
2017-08-24, 19:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
intressant; vet du hur dessa åtgärder kan se ut?

normalt vid passkontroller så lägger dom bara passet i nån apparat så din passuppgifter automatiskt scannas o kör mot nån register, så ser det på några sekunder att du inte är efterlyst, att du inte har fejkpass eller om du har spärrat pass. Innan dom gör det, så tittar dom snabbt på passet och sen snabbt på dej. Sen kan det naturligtvis vara flera som ser likadana ut o så. Men hittills har jag inte sett att man ifrågasätter ifall personen äger passet eller inte.

Men jag antar ju att ifall passkontrollanten har minsta misstanken att du inte är passinnehavaren (t.ex om man ser på passfotot att det inte är likt personen som står framför kontrollanten), då tror jag att dom frågar efter biljett o så. Dom kan ju, om de tror du har någon annans pass, tillkalla nån vakt som tar dig vid sidan av för attt ställa lite kontrollfrågor om varför du är här, vart du ska, vart du bor o.s.v. Sen tror jag att de kan begära att du lämnar fingeravtryck för att se att du är passinnehavaren. Idag måste samtliga medborgare i det här landet som inte är under 6 år eller inte har skador på fingrarna, lämna fingeravtryck när de skaffar pass.

Jag har aldrig varit med om sånna extrakontroller, men låter ju logiskt att dom gör på det viset vid misstanke om att du kanske inte är den som visas på passfotot.

Sen vissa länder kräver fingeravtryck vid gränskontroll, då är man ju 100 % säkert att det inte är fel person ;p
Citera
2017-08-24, 23:04
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Ändrade rubrik, från vad kollar passkontroller/säkerhetskontroller på egentligen? till Vad kollas vid gränskontroll/passkontroll egentligen?.
Orsak till ändringen var, förutom saknad versal, att rubriken handlar om två helt olika kontroller. Tråden verkar dock bara handla om gränskontrollen.
Då gränskontroller även sker vid andra färdmedel än flyg flyttas även tråden.
Önskas diskussion om säkerhetskontroller vid resa kan en ny tråd startas i Flyg.


Flyg: allmänt --> Resor: allmänt - ej specifika resmål
/Moderator
Citera
2017-08-24, 23:21
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Vid gränskontroll handlar det bara om att fastställa att du är du och att du får vara här, alternativt att du får lämna orten.

Automatiserade system brukar ta en bild som, antar jag, maskinellt jämför dig med passbilden. Sedan finns det även möjlighet att köra passdata mot databaser. Vad jag sett så kan endast en (synlig) vakt/operatör övervaka runt 10 kontrollautomater, så jag antar att det mesta sköts helt automatiserat.
Ovanstående gäller, vad jag sett, exempelvis vid inresa i UK som EU-medborgare, som har en egen kö.

Gränskontroll, in och ut, vid EUs yttre gräns regleras av EUs gränskodex, se http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...x%3A32016R0399
Om inte de reglerna har ändrats nyligen så kräver inte den någon registerkoll av samtliga som har EU-pass.

Vid resa till exempelvis UK och USA, även på andra sätt än med flyg, kräver länderna information om passagerare i förväg, se https://en.wikipedia.org/wiki/Advanc...rmation_System

Sedan kan olika länder kräva tillgång till viss bokningsdata hos exempelvis flygbolag. Se http://www.regeringen.se/49e3a2/cont...17_57_webb.pdf
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2867036

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback