Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-24, 13:40
  #1
Medlem
St. Pinocchios avatar
När johnny Torrsell talar då lyssnar man. Gammalt finansdjungel ordspråk.

Topic : Vankas det elefantbajs i utförslöpan?

https://www.efn.se/tagg/johnny-torssell/

Elliot-Wave geniet Johnny snackar om att vi befinner oss på ”femte vågen” sedan väntar rekyler på 20-30%. Rena rama downhill stampede när elefanterna ( dom stora pojkarna) får rotation på dököttet. Har själv aldrig satt mig in i teknisk analys, än mindre har de styrt mina investeringar. Hittilldags har jag alltid suttit still i båten och nästan aldrig sålt, undantaget om en aktie har stigit så pass mycket så att man av riskspridnings skäl valt att tunna ut innehavet. Tror fortfarande att aktier är det bästa på lång , säg tjugo års sikt .

Med detta sagt medges ändå att det kliar lite i fingrarna och go cash ifall go-Johnny-go - scenariet går av stapeln framåt senhösten. Kanske borde man isåfall nöja sig med att vi ånyo kommer upp i omx juni peak. Tänker inte heller vänta in en drop i häradet 20-30% innan jag går all -in i aktier igen. Snarare 10-15%. Är således inte rädd för ” fallande knivar” under förutsättning att de fallit tillräckligt mycket.

Egentligen bär det emot att göra avkall på strategin att ta det med ro i en båt full med aktier. Dock, problemet med att ignorera sådana som Johnny är att han haft rätt lite för ofta. Eller är jag möjligen offer för en efterkonstruktion?
Citera
2017-08-24, 16:54
  #2
Moderator
RostigHinks avatar
Nejdå, man behöver inte vara expert på EW för att se den nyligen avslutade 5-vågen sedan 2009. Hur tydlig som helst och rekylvågen har börjat. Detta gäller OMXSPI, på OMXS30 funkar inte EW så bra på grund av lite för stor dominans av ett fåtal bolag. Vågen slutade 20 juni i år.
Citera
2017-08-26, 08:43
  #3
Medlem
Sqeptisks avatar
Sagt av någon som tänkt till: "Det är svårt att sia, speciellt om framtiden".
Sedan måste man hålla i minnet att det finns hyfsat stort tolkningsutrymme i ew-teorin beroende på vilket index/tidsperiod med mera man väljer att "tyda".
Men ett är säkert, efter högkonjunktur kommer med 100 procents säkerhet en lägre konjunktur och därmed sannolikt lägre börskurser.
Torssell är en rätt underhållande typ dock ;-)
Citera
2017-08-26, 10:56
  #4
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Sagt av någon som tänkt till: "Det är svårt att sia, speciellt om framtiden".
Sedan måste man hålla i minnet att det finns hyfsat stort tolkningsutrymme i ew-teorin beroende på vilket index/tidsperiod med mera man väljer att "tyda".
Men ett är säkert, efter högkonjunktur kommer med 100 procents säkerhet en lägre konjunktur och därmed sannolikt lägre börskurser.
Torssell är en rätt underhållande typ dock ;-)

Men finns det inte en del järtecken i skyn nu? Makroekonomiskt, alltså? Stark byggindustri och sjunkande arbetslöshet, brukar inte det komma ganska sent i konjunkturen? FED:s resonerande osv osv ...
Citera
2017-08-26, 11:16
  #5
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Men finns det inte en del järtecken i skyn nu? Makroekonomiskt, alltså? Stark byggindustri och sjunkande arbetslöshet, brukar inte det komma ganska sent i konjunkturen? FED:s resonerande osv osv ...
Aftonslafset hade häromveckan en artikel om sparande i värdepapper. Det är ett järtecken om något.

Mina egna TA-modeller har lämnat långsiktiga säljsignaler på Stockholmsbörsen. Närmast ser vi nog en bulltrap.
Citera
2017-08-26, 11:22
  #6
Medlem
Ingen fara i närtid säger min makro-modell iafl. Låg risk att ligga 100% lång i aktier just nu, både för USA och Sverige.
Citera
2017-08-26, 12:00
  #7
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Mina egna TA-modeller har lämnat långsiktiga säljsignaler på Stockholmsbörsen. Närmast ser vi nog en bulltrap.

Ja, vem vet, du kanske har rätt. Det saknas väl fortfarande den där överlyriska stämningen, men det kanske är vad du kallar bulltrap.
Det var fantastiskt tråkigt att ligga utanför som jag minns det, men det kanske snart är dags att ta sin Mats ur skolan för ett par år igen?
Citera
2017-08-26, 12:12
  #8
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Ja, vem vet, du kanske har rätt. Det saknas väl fortfarande den där överlyriska stämningen, men det kanske är vad du kallar bulltrap.
Det var fantastiskt tråkigt att ligga utanför som jag minns det, men det kanske snart är dags att ta sin Mats ur skolan för ett par år igen?
Den där riktigt höga euforin vi hade sommaren 2007 har inte infunnit sig men det är ju inte säkert att det kommer att hända. Vi toppade då och i oktober 2007 fick vi vår bulltrap. Sedan kom 2008 och i slutet det året kastade jag i princip pil på largecap och sålde av 2011 med +200% vinst. Det var tider det, kanske det inträffar igen?

Jag hade en enastående tur 2008 då jag la min PPM i kortränta samtidigt som Ingves räknade fel på skor. Alldeles efter tog Lehman Bros ner skylten och resten är historia som det heter. Mest synd tycker jag om de som blev pålurade skitprodukten aktieindexobligationer utställda av Lehmans...
Citera
2017-08-26, 12:50
  #9
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Den där riktigt höga euforin vi hade sommaren 2007 har inte infunnit sig men det är ju inte säkert att det kommer att hända. Vi toppade då och i oktober 2007 fick vi vår bulltrap. Sedan kom 2008 och i slutet det året kastade jag i princip pil på largecap och sålde av 2011 med +200% vinst. Det var tider det, kanske det inträffar igen?

Jag hade en enastående tur 2008 då jag la min PPM i kortränta samtidigt som Ingves räknade fel på skor. Alldeles efter tog Lehman Bros ner skylten och resten är historia som det heter. Mest synd tycker jag om de som blev pålurade skitprodukten aktieindexobligationer utställda av Lehmans...

Haha, ja det var bra tajming, det där

Strukturerade produkter ser jag inte heller någon mening med. Vill man tvungen ha dylikt, kan man väl lika gärna pula ihop det själv?

Sålde för egen del av rubbet ett år för tidigt, våren 2006 då jag tyckte alla var alltför yra. Var försiktig när alla andra är giriga, som någon sa. Sedan var det några heltråkiga år innan det blev all in januari 2009. Vissa byten sedan dess och ett kort tag med en del likvid, men nu börjar det nog bli dags att bli försiktig igen.

I nuläget finns väl inget direkt att hitta på om man ligger utanför heller? En av de valutorna som man bör sitta på är väl vår svenska krona? Så alternativet till nollräntekonto är väl ganska få?
Citera
2017-08-26, 14:46
  #10
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Haha, ja det var bra tajming, det där

Strukturerade produkter ser jag inte heller någon mening med. Vill man tvungen ha dylikt, kan man väl lika gärna pula ihop det själv?

Sålde för egen del av rubbet ett år för tidigt, våren 2006 då jag tyckte alla var alltför yra. Var försiktig när alla andra är giriga, som någon sa. Sedan var det några heltråkiga år innan det blev all in januari 2009. Vissa byten sedan dess och ett kort tag med en del likvid, men nu börjar det nog bli dags att bli försiktig igen.

I nuläget finns väl inget direkt att hitta på om man ligger utanför heller? En av de valutorna som man bör sitta på är väl vår svenska krona? Så alternativet till nollräntekonto är väl ganska få?
En egen "strukturerad produkt" är 90% kortränta och 10% i en minifuture av lagom sort.

Det som är annorlunda denna gång är räntorna. 2008 tjänade man multum på långa räntefonder på fallande ränta. Så är inte fallet nu och alternativen är få. Realvärden möjligen men jag tycker skogsmark blivit dyr den oxå och fastigheter är i bubbla. Guld ändrar inte sitt realvärde på lång sikt.

Synd att det är schablonskatt även på insättningar i ISK. Kostar att ligga likvid men om man räknar med att ha pengarna utanför mer än 6 månader lönar det sig att flytta ut likviden och in i räntekonto med någon halvprocent ränta.

Valutor är det svåraste som finns att spekulera i men tror man sig kunna kan man exponera sig i utländska räntefonder.
Citera
2017-08-26, 15:15
  #11
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Men finns det inte en del järtecken i skyn nu? Makroekonomiskt, alltså? Stark byggindustri och sjunkande arbetslöshet, brukar inte det komma ganska sent i konjunkturen? FED:s resonerande osv osv ...

Kännetecknade för en konjunktur som bara har något år kvar är främst en hög ränta och hög inflation. Det är den höga räntan som sedan leder till att krisen får trend. Men var någonstans syns den höga räntan och höga inflationen?

Vi har ju inte ens börjat få upp räntor och inflation. Seriöst. En krasch nu vore något sensationellt. Vi ser en sund börsrekyl men konjunkturen kommer fortsätta tuta på.
Citera
2017-08-26, 16:25
  #12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Kännetecknade för en konjunktur som bara har något år kvar är främst en hög ränta och hög inflation. Det är den höga räntan som sedan leder till att krisen får trend. Men var någonstans syns den höga räntan och höga inflationen?

Vi har ju inte ens börjat få upp räntor och inflation. Seriöst. En krasch nu vore något sensationellt. Vi ser en sund börsrekyl men konjunkturen kommer fortsätta tuta på.

Precis, men därför vore också en krasch ganska intressant (eller skrämmande). Skillnaden nu mot förr är att vi egentligen inte har haft så goda tider som många påstått att det har varit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback