Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-30, 08:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Ursäkta min okunskap, men är inte det samma sak som att inhandla valuta från ett land med en mer stabil ekonomi och sedan göra en vinst på denna? Måste man verkligen öppna ett sparkonto utomlands eller räcker det med att bara köpa exempelvis USD*?

* Vet ej hur pass stabil USD är i nuläget, är ej insatt i valutahandel.

Är samma princip:-) fördelen med konto är att du förhoppningsvis får lite ränta på köpet.
Citera
2017-09-28, 23:42
  #14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Köpa aktier naturligtvis. De flyter ovanpå inflationen. Aktier är troligtvis den bästa, potentiellt den enda riktiga försäkringen mot hög inflation. Aktier är bra vid låg/mellan inflation också.

Inflationen i argentina har t.ex. varit 10% per år sedan 2001 (25% år 2001, 10% därefter, 2016 tog inflationen fart upp till 15-20%) (officiellt men troligtvis högre inofficiellt) men samtidigt har aktiemarknaden under samma period ökat ca 100 ggr eller 10000% (från index ca 200 till index ca 20000). De argentinare som haft pengar på börsen har alltså surfat ovanpå inflationen.

Såhär är det alltid, i tyskland såväl som zimbabwe.

https://tradingeconomics.com/argentina/stock-market

Nu förenklar du nog lite för mycket med ett enkel påstående som "Köpa aktier naturligtvis. De flyter ovanpå inflationen."
Man måste fråga sig varför, innan man kastar sig in i spekulationer?

Jag har sett samma mönster. När inflationen var högre på 80-90-talet var också volatiliteten på börsen högre.

Varför? Skriv gärna era förklaringar.

Min förklaring:
1) Jag misstänker att när inflationen är hög beslutar bolagsstyrelserna om högre utdelningar på aktierna, högre än inflationen, för att motivera folk att köpa aktier istället för att köpa inflationsskyddade obligationer.
2) När utdelningarna återinvesteras och nya investerare placerar sina nya pengar på börserna stiger aktierna snabbare än inflationen.
3) När inflationen är hög säljer nog folk snabbare av aktier, för varför både förlora pengar i krascher och inflation. Bättre att sälja snabbt vid nedgång och bara förlora inflation.

-------------------------------------

Köpa ex skogsmark eller andra reala tillgångar som behåller värde och helst avkastar är en strategi vid inflation.
Kraschar valutan har man kvar sin skog.
Citera
2017-09-29, 08:05
  #15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Varför? Skriv gärna era förklaringar.

Min förklaring:
1) Jag misstänker att när inflationen är hög beslutar bolagsstyrelserna om högre utdelningar på aktierna, högre än inflationen, för att motivera folk att köpa aktier istället för att köpa inflationsskyddade obligationer.
2) När utdelningarna återinvesteras och nya investerare placerar sina nya pengar på börserna stiger aktierna snabbare än inflationen.
3) När inflationen är hög säljer nog folk snabbare av aktier, för varför både förlora pengar i krascher och inflation. Bättre att sälja snabbt vid nedgång och bara förlora inflation.

3 tomtiga förslag på förklaringar. I verkligheten är det mycket enklare.

Vad är inflation? Inflation är när bolagen höjer sina priser. Låt oss ta ett enkelt bolag som exempel, t.ex. ett konsultbolag som exempel.

Idag hyr det de ut sina konsulter för 1000 kr per timme och säg att vinsten i slutändan är 100 kr per timma.

Om inflationen blir 1000% så kommer bolagets priser vara 10000 kr per timma och vinsten 1000 kr per timma.

Vinsten stiger 1000% precis som inflationen och aktien stiger 1000%.

I praktiken driver en sådan här inflationsekonomi igång en förväntan om fortsatt inflation, dvs aktiekurserna stiger mer än 1000%. Det var bl.a. detta som kraschade fastighetsmarknaden i slutet på 80-talet, nämligen att inflationen sjönk. Fastighetsspekulationen var nämligen uppbyggd på att diskontera hyreshöjningar p.g.a. hög inflation. Utan inflation - inga höga hyreshöjningar.

Detta är förstås en förenklad bild, men det är skissartat förklaringen till varför aktier åker rymdraket i inflationsekonomier. (Som vanligt är ju inte alla bolag intressanta, men det gäller oavsett nivå på inflationen. Inflation förändrar också vilka företag som kan vara intressanta.)

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Köpa ex skogsmark eller andra reala tillgångar som behåller värde och helst avkastar är en strategi vid inflation.
Kraschar valutan har man kvar sin skog.

Skogmark, fastigheter och aktier är exempel på "realkapital", det är ju precis det jag pratade om. Men aktier är den placering av dessa som historiskt givit mest. Fastigheter t.ex. är förknippade med en hel del underhållskostnader och arbete och är inte lika likvida.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-09-29 kl. 08:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback