Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 09:34
  #589
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Också värt att notera: Martina Hingis tog sin 25e GS-titel. Dock en hel del i mixed och damdubbel.

En kines vann pojksingeln. Tydligen första gången det händer.

Tjejen som förlorade finalen i flicksingel är bara 13 år. Vinnaren 16, tror jag. Men tävla i den klassen får man väl göra tills man fyllt 18. Rätt otroligt, att ingen i världen bland 15-16-17-åringarna klarade av att klå en 13-åring. (Förutom hon som vann, då.)

"The big 4" har nu vunnit 50 GS och 100 Masters.

Oj, fick hon möta all världens 15-16-17-åringar på sin väg till finalen!
2017-09-12, 11:43
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tycker inte det är så otroligt när det är flickor. Hade det varit en pojke så hade det däremot varit rätt så ofattbart.

Det stämmer väl, kanske inte "otroligt" men ändå högst anmärkningsvärt. Hingis och Capriati bröt väl igenom i världstoppen när de var i 14-årsåldern. Men trodde delvis det tillhörde det förgångna, med större konkurrens och hårdare träning. Ändå, att ingen i världen i den åldersgruppen kunde spöa en 13-åring är ganska remarkabelt. Möjligt dock att en del av de bästa 17-åringarna spelade i damklassen. Så tror jag det är i pojksingeln, där väl Felix Auger Aliassime hade kunnat ställa upp, men valde att satsa på nån challenger för seniorer istället. Han vann USO pojksingel förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Angående Hingis så stör jag mig ganska mycket på att hon inte vill spela singel. Jag tror hon skulle kunna göra väldigt bra ifrån sig där om hon gick in för det.

Synd att hon inte försökte en comeback i singel lite tidigare. Kanske ångrar hon det. Men hon spelar alltid med ett leende på läpparna och verkar allmänt väldigt avslappnad. Hon säger själv att det skulle vara alldeles för jobbigt att börja spela singel igen. Och det är klart, mixed är ju nästan en uppvisningsklass.
2017-09-12, 12:34
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det stämmer väl, kanske inte "otroligt" men ändå högst anmärkningsvärt. Hingis och Capriati bröt väl igenom i världstoppen när de var i 14-årsåldern. Men trodde delvis det tillhörde det förgångna, med större konkurrens och hårdare träning. Ändå, att ingen i världen i den åldersgruppen kunde spöa en 13-åring är ganska remarkabelt. Möjligt dock att en del av de bästa 17-åringarna spelade i damklassen. Så tror jag det är i pojksingeln, där väl Felix Auger Aliassime hade kunnat ställa upp, men valde att satsa på nån challenger för seniorer istället. Han vann USO pojksingel förra året.



Synd att hon inte försökte en comeback i singel lite tidigare. Kanske ångrar hon det. Men hon spelar alltid med ett leende på läpparna och verkar allmänt väldigt avslappnad. Hon säger själv att det skulle vara alldeles för jobbigt att börja spela singel igen. Och det är klart, mixed är ju nästan en uppvisningsklass.

Anmärkningsvärt men egentligen inget jättekonstigt av helt naturliga orsaker. En del flickor mognar väldigt tidigt. Den fysiska skillnaden blir inte så stor. Det som är mest imponerande är dock att man kan vara så bra mentalt när man är så ung. Men det finns många andra exempel på damsidan. Våran egen Sarah Sjöström t.ex.
2017-09-12, 13:14
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Anmärkningsvärt men egentligen inget jättekonstigt av helt naturliga orsaker. En del flickor mognar väldigt tidigt. Den fysiska skillnaden blir inte så stor. Det som är mest imponerande är dock att man kan vara så bra mentalt när man är så ung. Men det finns många andra exempel på damsidan. Våran egen Sarah Sjöström t.ex.

Det är dock ingen bra ide att börja tävla tidigt, Steffi Graf är väl ett extremt undantag bland damtennisspelare som slagit igenom som 14-15 åringar och faktiskt lyckats undvika skador som satt stop för karriären, I Steffi Grafs falll fick hon se sin karriär ta slut vid 27 vilket antagligen hade mycket med den hårda matchningen i tidig ålder.

Martina Hingis och Tracy Austin är väl annars typexemplen på vad som händer när du når enorm framgång som 15-16 åring och förväntas spela hela tiden, de var båda två slut vid 20. Med bättre matchning och en senare debut hade båda två kunnat dominera damtennisen under sina respektive epoker.
__________________
Senast redigerad av Gincan 2017-09-12 kl. 13:26.
2017-09-12, 14:47
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det är dock ingen bra ide att börja tävla tidigt, Steffi Graf är väl ett extremt undantag bland damtennisspelare som slagit igenom som 14-15 åringar och faktiskt lyckats undvika skador som satt stop för karriären, I Steffi Grafs falll fick hon se sin karriär ta slut vid 27 vilket antagligen hade mycket med den hårda matchningen i tidig ålder.

Martina Hingis och Tracy Austin är väl annars typexemplen på vad som händer när du når enorm framgång som 15-16 åring och förväntas spela hela tiden, de var båda två slut vid 20. Med bättre matchning och en senare debut hade båda två kunnat dominera damtennisen under sina respektive epoker.

Kanske är mentalt också, som väl var fallet med Jennifer Capriati. Kanske Hingis också, delvis. Sen kändes det som att Williams tog över med en mer muskulös spelstil.

Annars började systrarna Williams också med proffsmatcher i 14-årsåldern, av vad jag kan läsa mig till lite snabbt. Monica Seles var också hon brådmogen.

27 år låter ungt nu, men tidigare var det väl ytterst få på herr- som damsidan som vann slams efter den åldern. Borg la väl av vid 25/26, och har för mig att McEnroe, Edberg, Wilander och Becker (?) i princip slutat vinna majors vid den åldern.

Men jag har inte jättekoll på damtennisen. Men generellt känns det som om medelåldern också hos damerna gått upp lite.
2017-09-21, 16:08
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Så är det nog. Sen tror jag inte han kommer ikapp. Men det är ändå skönt att han nu har 6 slams på HC eller gräs. Låter ibland på folk som om han bara är en grusspelare, och att typ Murray är bättre på andra underlag. Well, Murray har 3 GS, liksom Wawrinka. Nadal har dessutom 5 Wimby-finaler.

Visst, Nadal hade tur, spöade ingen rankad bättre än 28 i världen. Samtidigt som Del Potro naturligtvis är bättre än så. Men han kan ju inte hjälpa att alla seedade -- inklusive Fed, Zverev, och Cilic -- förlorade.

Synd föresten att Tsonga tappat så mycket i form, annars hade detta varit ett ypperligt tillfälle att få en GS-final.

Sen har vi ju Djokovic på 12. Nu ser han ju helt borta ut, och han börjar också bli till åren (han och Murray är ju bara ett år yngre än Nadal, och Wawrinka ett år äldre än Nadal). Så kanske vinner han ingenting mer. Men jag tror nog han har en del slams kvar att vinna. Om han kan ta 4 (gapet till Nadal) eller 7 (gapet till Fed) är dock rätt osäkert.

Fan dags för Thiem, Zverev, Kyrgios och Shapovalov att stiga fram på riktigt nu. Raonic, Nishikori och Dimitrov känns det nästan som man kan räkna bort.
Nadal är definitivt dopad. Murray spelar åtminstone ärlig tennis.
2017-09-21, 18:49
  #595
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotadAvDjur
Nadal är definitivt dopad.

Svammel. Finns inga som helst belägg för det.
2017-09-21, 21:51
  #596
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
NADAL!!!!!!!!!....Tyvärr fanns det ingen nerv i matchen, gick ju inte ens att bli nervös. Det var spel mot ett mål, klasskillnad helt enkelt. Nadal vinner alltså US Open utan att slå en enda spelare rankad bland de 20 bästa. När hände det senast i en Grand Slam turnering?

Nadal och Anderson när de var barn. Nadal ser likadan ut i dag
https://i.pinimg.com/736x/60/08/d1/6...ike-tennis.jpg
Likadan ut? Några hårtransplantationer efteråt.
2017-09-25, 11:32
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Svammel. Finns inga som helst belägg för det.
Jodå, Nadal är dopad, steroider och EPO i kombination och troligen lite centralstimulerande också. Kanske även urindrivande.
2017-09-25, 20:27
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotadAvDjur
Jodå, Nadal är dopad, steroider och EPO i kombination och troligen lite centralstimulerande också. Kanske även urindrivande.
Däremot finns det inga belägg för att den ärliga Murray skulle vara dopad.
2017-09-26, 01:12
  #599
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotadAvDjur
Jodå, Nadal är dopad, steroider och EPO i kombination och troligen lite centralstimulerande också. Kanske även urindrivande.

Inte mer än så? För att vara ett troll på flashback är du ovanligt fantasilös.
2017-09-26, 03:13
  #600
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Likadan ut? Några hårtransplantationer efteråt.

Haha...OK, förutom håret då.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback