Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-23, 13:30
  #1
Medlem
FUDudes avatar
Jag har valt följande fonder att månadsspara i, vad tycker ni?

15% - Storebrand Global Multifaktor
15% - Öhman Global Hållbar A
12,5% - Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK
12,5% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
12,5% - Schroder ISF Glbl Emerg Mkt Opp A USD
12,5% - Lannebo Sverige Plus
5% - AMF Aktiefond Europa
5% - AMF Räntefond Lång
5% - GAM Star European Equity A EUR Acc
5% - SPP Obligationsfond
Citera
2017-08-23, 13:41
  #2
Medlem
Jag är inte proffs, så proffser får gärna rätta mig, men om du ska spara för typ pension eller nåt annat långstidssparande, så spelar det nästan mindre roll vilka fonder du tar - de flesta brukar då upp i kurs under livets gång. Men du ska kolla hur det går för dem i alla fall nån gång i månaden och sälja sådana som inte går bra för att köpa de som går bättre
Citera
2017-08-23, 14:08
  #3
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Jag är inte proffs, så proffser får gärna rätta mig, men om du ska spara för typ pension eller nåt annat långstidssparande, så spelar det nästan mindre roll vilka fonder du tar - de flesta brukar då upp i kurs under livets gång. Men du ska kolla hur det går för dem i alla fall nån gång i månaden och sälja sådana som inte går bra för att köpa de som går bättre

Sparar man långsiktigt och verkligen har bestämt sig för att låta pengarna ligga under en längre tid då är valet av fond(er) väldigt viktiga. I början när kapitalet inte är så stort så kanske någon procent hit eller dit spelar mindre roll, men i och med din långsiktighet och snöbollseffekten (ränta på ränta) så kommer dessa procent "hit och dit" spela stor roll när kapitalet växer. Då är det väl ändå värt att lägga lite energi bakom valet, tycker också att det är en trygghet bakom det hela att veta att man har fonder som man tror på, så att man inte hamnar i denna "köp/sälj-limbon" utan faktiskt står bakom sina fonder och låter innehaven ligga över tid istället för att behöva sälja och köpa stup i ett.

Jag brukar gå in på denna sidan titt som tätt för att dels hitta motivation, men även för att förstå hur viktigt det är med detaljerna.
https://rakna.net/berakna/aktiesparande/

Exempel på förutsättningar: Sparar 2000 kr/mån. Sparhorisont: 30 år.
10% årlig avkastning: 4 158 585 kr
9,0% årlig avkastning: 3 428 761 kr

1% årlig differens utgör alltså en skillnad på över 700.000 kr.
Citera
2017-09-27, 07:36
  #4
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUDude
Jag har valt följande fonder att månadsspara i, vad tycker ni?

15% - Storebrand Global Multifaktor
15% - Öhman Global Hållbar A
12,5% - Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK
12,5% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
12,5% - Schroder ISF Glbl Emerg Mkt Opp A USD
12,5% - Lannebo Sverige Plus
5% - AMF Aktiefond Europa
5% - AMF Räntefond Lång
5% - GAM Star European Equity A EUR Acc
5% - SPP Obligationsfond

Omständigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback