Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-24, 10:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Smycken värderas utifrån massa olika faktorer: guldhalt, guldsmed, det konstnärliga, ålder osv. Utan någon form av stämpel blir det som du säger enbart guldet man kan värdera ifrån och sedan får man liksom åsidosätta allt det andra som påverkar värdet. Det är dock det andra som kan påverka allra mest och det som egentligen är intressantast, men som man inte kan få fram utan någon form av märkning. Att ex. Bukowski inte sade något förvånar inte mig, då lobbar de över problem till någon annan, samt säkrar att om det ev. visar sig vara värt något att åka på detta. Det finns säkert några hundra guldsmeder i Sverige. Dessa producerar en ganska så ansenlig mängd smycken om året och slå därutöver ut hur mycket som gjorts genom alla år. Gå sedan utanför landet så kan du nog tänka dig hur mycket olika smycken som finns i Europa. Så att verkligen hitta vad och vem är ungefär som en nål i en höstack, men det som kan avgöra priset mest.


Jag har jobbat med värdering av bland annat smycken i ca 15 år så jag har bra koll på hur det funkar . Inte för att för den skull på nått sätt förminska ditt inlägg. Ville bara klargöra att jag inte gissar bara .

När det gäller just detta hänget hade det inte spelat någon större roll om det suttit en kattfott, 750 och GHA stämpel på den. Det är ganska uppenbart att det inte kommer säljas för sitt konstnärliga värde. Det som hade kunnat höja värdet vore om man kunnat knyta designen till någon form av orden låt säga Frimurarna, Golden Dawn etc. men nu verkar det inte vara så. Det hade även höjt värdet om det var någon form av trendformgivare som lanserat smycket. Typ Attling, Pandora etc. Som det är nu så ser jag det som en dussinvara som tilltalar relativt få.

Därför sätter man att utropspris efter vikt. Däremot skulle det kunna kila iväg lite på en auktion då det inte är jättevanligt och den ockulta/religiösa symboliken kan tilltala flera budgivare. Det är ju även så att ju lättare ett smycke är ju större chans är det att priset per gram blir högre än bara skrotpriset. Avsaknad av stämplar kan dra ner priset om man säljer det privat. Säljs det genom en firma skulle jag tro att en eventuell köpare ser dessa som garant för äktheten,

Precis som du säger är det omöjligt att säga varifrån smycket härstammar. Jag tror att det hade vart svårt även med stämpel då det troligtvis bara vart stämplat med guldstämpel, kanske något tillverkarstämpel. Vi är bortskämda i norden med en väldigt bra stämpeltradition.

Jag kan tänkta mig i detta fallet att öglan en gång i tiden kan ha vart stämplad men att denna gått sönder och blivit utbytt, det ser lite så ut på bilderna.

Ha de gött!
Citera
2017-08-24, 17:57
  #14
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Jag har jobbat med värdering av bland annat smycken i ca 15 år så jag har bra koll på hur det funkar . Inte för att för den skull på nått sätt förminska ditt inlägg. Ville bara klargöra att jag inte gissar bara .

När det gäller just detta hänget hade det inte spelat någon större roll om det suttit en kattfott, 750 och GHA stämpel på den. Det är ganska uppenbart att det inte kommer säljas för sitt konstnärliga värde. Det som hade kunnat höja värdet vore om man kunnat knyta designen till någon form av orden låt säga Frimurarna, Golden Dawn etc. men nu verkar det inte vara så. Det hade även höjt värdet om det var någon form av trendformgivare som lanserat smycket. Typ Attling, Pandora etc. Som det är nu så ser jag det som en dussinvara som tilltalar relativt få.

Därför sätter man att utropspris efter vikt. Däremot skulle det kunna kila iväg lite på en auktion då det inte är jättevanligt och den ockulta/religiösa symboliken kan tilltala flera budgivare. Det är ju även så att ju lättare ett smycke är ju större chans är det att priset per gram blir högre än bara skrotpriset. Avsaknad av stämplar kan dra ner priset om man säljer det privat. Säljs det genom en firma skulle jag tro att en eventuell köpare ser dessa som garant för äktheten,

Precis som du säger är det omöjligt att säga varifrån smycket härstammar. Jag tror att det hade vart svårt även med stämpel då det troligtvis bara vart stämplat med guldstämpel, kanske något tillverkarstämpel. Vi är bortskämda i norden med en väldigt bra stämpeltradition.

Jag kan tänkta mig i detta fallet att öglan en gång i tiden kan ha vart stämplad men att denna gått sönder och blivit utbytt, det ser lite så ut på bilderna.

Ha de gött!


Ok jag förstår. Ja jag får väl säga som alla missnöjda på antikrundan osv att "jag hade inte tänkt sälja det ändå" =P
Nej själva guldvärdet är ju som sagt ingen superhit, det var mer att det är ovanligare och att jag inte riktigt förstått bakgrunden och vart det kommer från.
En till fråga då, hur vet ni att det inte är gjutet utan stansat?
Mvh
Citera
2017-08-24, 21:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Jag har jobbat med värdering av bland annat smycken i ca 15 år så jag har bra koll på hur det funkar . Inte för att för den skull på nått sätt förminska ditt inlägg. Ville bara klargöra att jag inte gissar bara .

När det gäller just detta hänget hade det inte spelat någon större roll om det suttit en kattfott, 750 och GHA stämpel på den. Det är ganska uppenbart att det inte kommer säljas för sitt konstnärliga värde. Det som hade kunnat höja värdet vore om man kunnat knyta designen till någon form av orden låt säga Frimurarna, Golden Dawn etc. men nu verkar det inte vara så. Det hade även höjt värdet om det var någon form av trendformgivare som lanserat smycket. Typ Attling, Pandora etc. Som det är nu så ser jag det som en dussinvara som tilltalar relativt få.

Därför sätter man att utropspris efter vikt. Däremot skulle det kunna kila iväg lite på en auktion då det inte är jättevanligt och den ockulta/religiösa symboliken kan tilltala flera budgivare. Det är ju även så att ju lättare ett smycke är ju större chans är det att priset per gram blir högre än bara skrotpriset. Avsaknad av stämplar kan dra ner priset om man säljer det privat. Säljs det genom en firma skulle jag tro att en eventuell köpare ser dessa som garant för äktheten,

Precis som du säger är det omöjligt att säga varifrån smycket härstammar. Jag tror att det hade vart svårt även med stämpel då det troligtvis bara vart stämplat med guldstämpel, kanske något tillverkarstämpel. Vi är bortskämda i norden med en väldigt bra stämpeltradition.

Jag kan tänkta mig i detta fallet att öglan en gång i tiden kan ha vart stämplad men att denna gått sönder och blivit utbytt, det ser lite så ut på bilderna.

Ha de gött!

Ok, då borde det väl bli en ganska så rättvis värdering. Men det som jag menar på är att det har gjorts en uppsjö av exakt allt och utifrån det så kan man knappast likt dem på TVs Antikrundan bara snyta sig sådär ur näsan vad det är, samt värdera. Om man verkligen ska få fram vad det är, så behövs det efterforskas och i arbetslivet är tid=pengar, men den som vill ha värderat vill ju ha detta gratis, precis som i Antikrundan. Om det sedan vid en felaktig bedömning, så vill man ju inte åka på en "bad will" eller något framför allt inte till något som är gjort gratis, vilket jag anser att det är bättre bara säga sig inget veta.
Sedan när det ex. kommer till alla "loppisfynden" på Antikrundan, så har de ju skett på att någon tidigare värderat helt åt skogen och någon tidigare innehavare därmed också blivit blåst, vilket inte hade skett om man verkligen hade tagit sig tid att undersöka och säga till att värderingen hade blivit riktig och vem ska betala för detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback