Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-22, 19:31
  #1
Medlem
Ska sälja en bil. En gammal bil som jag inte kommer ta mer än ca 5000 för.

Jag tänkte göra ägarbytet i appen vid betalningstillfället så att den biten är avklarad när köparen lämnar men bilen (så kan jag släppa den biten sen). Jag har aldrig gjort detta förr. Går det snabbt och smidigt att göra ett sånt här ägarbyte? Jag vill som sagt använda mig av appen för för enkelhetens skull. Någon som testat?
Citera
2017-08-22, 19:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otippad
Ska sälja en bil. En gammal bil som jag inte kommer ta mer än ca 5000 för.

Jag tänkte göra ägarbytet i appen vid betalningstillfället så att den biten är avklarad när köparen lämnar men bilen (så kan jag släppa den biten sen). Jag har aldrig gjort detta förr. Går det snabbt och smidigt att göra ett sånt här ägarbyte? Jag vill som sagt använda mig av appen för för enkelhetens skull. Någon som testat?

Supersmidigt!
Citera
2017-08-22, 19:44
  #3
Medlem
321js avatar
Väldigt smidigt tydligen:

http://www.aftonbladet.se/bil/a/b0M9...-med-ett-klick


"När Lars Nordin skulle *sälja bilen råkade han ut för ett fräckt bilbedrägeri.

Med Transportstyrelsens egen app lyckades ”köparen” snabbt och enkelt byta ägare – framför ögonen på Lars.

– Jag kunde inte hävda min rätt till pengarna eller bilen, säger han till Aftonbladet."
Citera
2017-08-22, 21:37
  #4
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Väldigt smidigt tydligen:

http://www.aftonbladet.se/bil/a/b0M9...-med-ett-klick


"När Lars Nordin skulle *sälja bilen råkade han ut för ett fräckt bilbedrägeri.

Med Transportstyrelsens egen app lyckades ”köparen” snabbt och enkelt byta ägare – framför ögonen på Lars.

– Jag kunde inte hävda min rätt till pengarna eller bilen, säger han till Aftonbladet."
Om man inte låter köparen skanna ägarbeviset behöver man inte vara orolig, om man trots det skulle råka låta hen göra det så ska man undvika att lämna över körkortet, ivf. innan man fått betalt.

Jag knappar in uppgifterna själv, både mitt och köparens körkort och låter inte köparen få regbeviset, om hen alls får det, innan jag fått pengar. Gör man så är det inte den minsta fara, man får ju inte vara hur naiv som helst.
__________________
Senast redigerad av Generalknase 2017-08-22 kl. 22:01.
Citera
2017-08-22, 21:40
  #5
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Väldigt smidigt tydligen:

http://www.aftonbladet.se/bil/a/b0M9...-med-ett-klick


"När Lars Nordin skulle *sälja bilen råkade han ut för ett fräckt bilbedrägeri.

Med Transportstyrelsens egen app lyckades ”köparen” snabbt och enkelt byta ägare – framför ögonen på Lars.

– Jag kunde inte hävda min rätt till pengarna eller bilen, säger han till Aftonbladet."

Appen är skitbra. Denna gubben är ju helt suveränt korkad om han tror att han förlorar äganderätten till sin bil bara för att en bedragare lurar honom. Hur jävla dum får man bli? Det är ju bara att ring apolisen och förklara situationen.
Citera
2017-08-22, 21:44
  #6
Medlem
321js avatar
"Lars ringde polisen. De frågade vem bilen stod registrerad på. Eftersom den yngre mannen just bytt ägare på bilen stod alltså bilen registrerad på honom och inte på Lars.

– Då sa polisen att det *inte fanns något de kunde göra.

– Till slut gav jag upp och gav dem bilen.

Lars kan inte hävda att männen gjort något olagligt.

– De hävdar att de inte har betalat än. Och det är ju *inte olagligt. Men de kommer ju inte att betala.

Han är mycket kritisk mot Transportstyrelsens app som han menar gör det väldigt enkelt för bedragare som satt i system att lura säljare på sina bilar."

Om Lars Nordin vill ha pengarna för sin bil måste han nu ta upp ärendet i tingsrätten – mot en person som saknar både adress och telefonnummer.

http://www.aftonbladet.se/bil/a/b0M9...-med-ett-klick
__________________
Senast redigerad av 321j 2017-08-22 kl. 21:49.
Citera
2017-08-23, 15:22
  #7
Medlem
zoombos avatar
Så länge folk är korkade och naiva kommer bedragare att nyttja detta. Med mer eller mindre sofistikerade metoder.
Om man använder appen efter man har fått betalt riskerar man inget. Kräv dessutom cash eller Swish, då är betalningen irreversibel. Börjar köparen surra om överföring till kontot som kommer att ta någon dag eller nåt annat luddigt: säg tack och hej och be dem återkomma när dom har reda pengar i näven.

Appen i sig är en suveränt underlättande grej!
Citera
2023-05-22, 00:52
  #8
Medlem
elbels avatar
finns det någon steg för steg guide?

känns som antingen köparen tar risken att swisha och inte få bil

eller säljaren tar risken att regga över bilen men inte få swish?
Citera
2023-05-22, 13:31
  #9
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
finns det någon steg för steg guide?

känns som antingen köparen tar risken att swisha och inte få bil

eller säljaren tar risken att regga över bilen men inte få swish?

Skriv kontrakt
Betala
Ägarbyte
Citera
2023-05-22, 18:17
  #10
Medlem
godboys avatar
Den som lurade Lars hette enligt Aftonhoran "Sven" "Jo-men-visst"
Citera
2023-05-23, 21:34
  #11
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Skriv kontrakt
Betala
Ägarbyte
Makes sense!
Men ändå lite risky, "sven" i artikeln hade ändå lyckats lura

Absolut säkrast att ha båda apparna framme i var sin telefon och klicka samtidigt?
Citera
2023-05-23, 22:16
  #12
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Makes sense!
Men ändå lite risky, "sven" i artikeln hade ändå lyckats lura

Absolut säkrast att ha båda apparna framme i var sin telefon och klicka samtidigt?

Du menar så att ägarbytet går igenom och swishen fallerar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback