Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 19:09
  #1
Medlem
sandblovs avatar
Hej,

söker hjälp av någon som spelar mycket badminton eller kan mycket om badmintonracketar. Skulle vilja köpa ett nytt racket för att mitt precis gick sönder. Kollade lite på prisjakt och finns så himla många att välja mellan, kanske någon kan guida mig lite.

Min nivå: Jag har spelat badminton på motionsnivå i ungefär 5 år. Jag har aldrig tagit några lektioner men är hyfsat duktig. Om jag möter någon som tävlingsspelat har jag inte en chans, trots att vi får till ok spel.

Min budget: Ca 500-1000 kr eller möjligtvis lite mer

Tack på förhand!
Citera
2017-08-22, 19:41
  #2
Medlem
Lägg dig på 500 eller strax under det.

Badminton är ingen materialsport utom för yttersta eliten. Typ de tvåhundra bästa i hela världen.

Men det är viktigt för dig att veta om du föredrar superhårt strängat eller lite mer elastiskt.
Är du lite svag i handleden eller i smashsnärten så vill du nog ha superhårt.

Vill du "slösa" lite mer så köp två som känns ganska olika så kan du prova dig fram till vad som passar ditt spel.
Det kan t.o.m vara olika för olika dagar (eller olika motståndare).
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-08-22 kl. 19:45.
Citera
2017-08-24, 12:30
  #3
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Lägg dig på 500 eller strax under det.

Badminton är ingen materialsport utom för yttersta eliten. Typ de tvåhundra bästa i hela världen.

Men det är viktigt för dig att veta om du föredrar superhårt strängat eller lite mer elastiskt.
Är du lite svag i handleden eller i smashsnärten så vill du nog ha superhårt.

Vill du "slösa" lite mer så köp två som känns ganska olika så kan du prova dig fram till vad som passar ditt spel.
Det kan t.o.m vara olika för olika dagar (eller olika motståndare).

Tack för bra svar! Om jag jämför mig med andra jag spelar jämnt med så är inte smasharna min starkaste sida direkt så kanske ska testa hårt strängat då. Vad är nackdelen med hårt strängat? Att dom lätt går av om man slår hårt?
Citera
2017-08-25, 09:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Tack för bra svar! Om jag jämför mig med andra jag spelar jämnt med så är inte smasharna min starkaste sida direkt så kanske ska testa hårt strängat då. Vad är nackdelen med hårt strängat? Att dom lätt går av om man slår hårt?
Lagom elasticitet ger mycket högre fart på bollen när armen lärt sig rätt teknik och timing.

Superhårt räddar ibland en 'amatör' som inte träffar rent eller blir för sen i tillslaget.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-08-25 kl. 10:02.
Citera
2017-08-25, 13:23
  #5
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Lagom elasticitet ger mycket högre fart på bollen när armen lärt sig rätt teknik och timing.

Superhårt räddar ibland en 'amatör' som inte träffar rent eller blir för sen i tillslaget.

Jaha okej! Skulle du säga att 21 pound är hårt strängat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback