Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 19:07
  #1
Medlem
Hej
Har efter en tidsproblem med mitt hår testat att använda balsam igen.
Hade glömt hur fruktansvärt resultatet blev efteråt.

Trots att jag sköljde ur håret noga så blir håret stenhårt, nästan som klister, och står åt alla håll.Sen känn det äckligt och "orent".
Det är helt omöjligt att skölja ur och jag lyckas inte tvätta ur det heller trots att jag tvättat håret säkert 10 ggr. Försöker jag fixa håret med vax så blir det ännu sämre.

När håret torkat så är det riktigt frissigt och slitet.

Använder folk verkligen balsam? Vad är grejen?
För min del så blir håret verkligen helt värdelöst.
Kan det vara protein jag inte tål?
Citera
2017-08-22, 19:09
  #2
Medlem
Erikons avatar
Har du varmt vatten? Använder du kallt vatten blir det svårt att bli av med fetterna och oljorna i produkten.
Citera
2017-08-22, 19:12
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Hur många liter häller du i för att ha sådana problem (och vad använder du för skräpbalsam)?

Syftet med balsam är ju att motverka "frissigt och slitet" hår...

Och det är meningen att lite av balsamet ska vara kvar i håret.

Vissa balsam är svårare att skölja ur, men blandar man dom med vatten innan man her i det så blir det lättare både att dosera och skölja.
Citera
2017-08-22, 22:05
  #4
Medlem
Problemet verkar vara när jag ska slänga i vax efter dusch.
Balsam ger den här "hinnan" som verkar stöta bort vax, det är nog det som gör att det står åt alla håll.
Men balsam utan vax blir ju bara platt och fult... jag tvättade håret nu igen med mycket schampo, och det känns som hinnan försvann och håret känns renare igen. Funkade mkt bättre med vaxet.

Kanske är det bara så att balsam och hårvax inte går så bra ihop..?
Citera
2017-08-22, 23:20
  #5
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Om jag inte missminner mig så ska jag ha läst i någon hårvårdsartikel att folk egentligen gör fel när de tar schampo först och balsam sist och att det är bättre att köra tvärtom. Anledningen minns jag inte, men testa köra balsam innan schampo och se hur det går. Schampot kanske tvättar bort den där hinnan du talar om.
Citera
2017-08-22, 23:54
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Balsam är till för att återföra det fettet som tvättades bort av schampot.
Vi kan kalla det för syntetiskt smuts.
Håret blir alltså som innan tvätt.

Egentligen är detta helt tokigt, vilket jag har hittat en metod för.
Jag "tvättar" håret med bara vatten, lite schampo bara på söndagar.
Det tar ett par veckor sedan normaliseras allt!

Jag har minskat min schampo-förbrukning kraftigt och helt skippat alla andra produkter.
Håret ser perfekt ut!
Citera
2017-08-30, 13:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onegiantleap
Problemet verkar vara när jag ska slänga i vax efter dusch.
Balsam ger den här "hinnan" som verkar stöta bort vax, det är nog det som gör att det står åt alla håll.
Men balsam utan vax blir ju bara platt och fult... jag tvättade håret nu igen med mycket schampo, och det känns som hinnan försvann och håret känns renare igen. Funkade mkt bättre med vaxet.

Kanske är det bara så att balsam och hårvax inte går så bra ihop..?

Hela poängen med balsam är att det agerar som skyddshinna över hårstråna, så att de inte ska fjälla.

Hur gör du när du sköljer ur det? Gnuggar du hårbotten ordentligt?
Citera
2018-01-29, 21:30
  #8
Medlem
Passar på att uppdatera denna tråd för framtida referens.
Verkar som att Barnängens balsam är det absolut sämsta. Då blir håret stenhårt och sjukt torrt. Det kräver många schamponeringar innan det blir normalt igen, nästan så man ger upp! Verkligen helt värdelöst!

Andra balsam verkar mildare, som tex. rosa Loreal. Resultatet blir inte särskilt bra där heller, blir en mix av flottigt och torrt/hårt, men det är i alla fall enklare att tvätta ur
Citera
2018-02-28, 20:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onegiantleap
Passar på att uppdatera denna tråd för framtida referens.
Verkar som att Barnängens balsam är det absolut sämsta. Då blir håret stenhårt och sjukt torrt. Det kräver många schamponeringar innan det blir normalt igen, nästan så man ger upp! Verkligen helt värdelöst!

Andra balsam verkar mildare, som tex. rosa Loreal. Resultatet blir inte särskilt bra där heller, blir en mix av flottigt och torrt/hårt, men det är i alla fall enklare att tvätta ur

Har nu provat igen med både Barnängen och Loreal. Båda är exakt lika dåliga. Jag vet inte, men mitt hår blir skitkonstigt. Både hårt, torrt, flottigt, flygigt och platt på en gång. Kan knappt beskriva hur fult det blir. Det går inte att skölja ur skiten, och det går inte att tvätta ur med schampo heller. Ser inte klok ut efter balsam... =/

Den här tråden kan stängas nu, för min del finns verkligen inget bra att få ut av balsam. Helt värdelös produkt för mig!
__________________
Senast redigerad av onegiantleap 2018-02-28 kl. 20:45.
Citera
2018-03-01, 05:08
  #10
Medlem
Kan de ej va så att du hoppar in i duschen med vax i håret? Tror ej balsam gör så håret blir så som du säger, haft samma problem innan men gällde ba när jag använt vax antigen dagen innan lr samma dag

Sluta använda vax !!
Citera
2018-03-01, 17:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BariHaver
Kan de ej va så att du hoppar in i duschen med vax i håret? Tror ej balsam gör så håret blir så som du säger, haft samma problem innan men gällde ba när jag använt vax antigen dagen innan lr samma dag

Sluta använda vax !!

Nja, såhär blir det inte efter bara schampo verkar det som.

Problemet är när jag använder balsam. Håret blir då väldigt hårt efter dusch, i princip omöjligt att applicera vax, håret står bara rakt upp. Sen efter ett tag lägger det sig platt, och blir otroligt flottigt och äckligt. Det blir både mjukt och hårt samtidigt. Svårt att förklara. Men det blir väldigt, väldigt flottigt och platt, samtidigt som det är lite "torrt". Drar jag det bakåt står det rakt upp!

Spelar ingen roll hur länge man sköljer.
Även om jag schamponerar efteråt så är effekten kvar.
Jag tror att det är protein jag het enkelt inte tål, då jag även blir blek och ögonen blir röda. Så jag kanske är allergisk. Ingen aning. Jag återgår till att använda bara schampo, för då blir det alltid bra.

Trevlig kväll!
__________________
Senast redigerad av onegiantleap 2018-03-01 kl. 18:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback