Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 16:41
  #1
Medlem
GalFisks avatar
Jag satt och väntade på tåget och försökte lyssna på en ljudbok, när ett godståg stannade på stationen med gnissel och vin. Jag pausade ljudboken och väntade på att tåget skulle stanna, men loket ställde sig mitt framför mig och fortsatte att väsnas fast det stod still. Det var ett högt metalliskt ihåligt ljud, som från en stor fläkt eller liknande. Jag har inte tänkt på det förr, men då kom jag på att så har det alltid varit med vissa lok. Vad är det som låter, och varför låter det när de inte kör?
Citera
2017-08-22, 16:50
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag satt och väntade på tåget och försökte lyssna på en ljudbok, när ett godståg stannade på stationen med gnissel och vin. Jag pausade ljudboken och väntade på att tåget skulle stanna, men loket ställde sig mitt framför mig och fortsatte att väsnas fast det stod still. Det var ett högt metalliskt ihåligt ljud, som från en stor fläkt eller liknande. Jag har inte tänkt på det förr, men då kom jag på att så har det alltid varit med vissa lok. Vad är det som låter, och varför låter det när de inte kör?

Det är framförallt kylfläktarna. Tyristorerna har en viss verkningsgrad som gör att mycket förlusteffekt måste ventileras bort. Fläktarna är heller inte av något särskilt tyst typ på de äldre loken. Moderna lok har betydligt tystare kylsystem.
Citera
2017-08-22, 17:30
  #3
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag satt och väntade på tåget och försökte lyssna på en ljudbok, när ett godståg stannade på stationen med gnissel och vin. Jag pausade ljudboken och väntade på att tåget skulle stanna, men loket ställde sig mitt framför mig och fortsatte att väsnas fast det stod still. Det var ett högt metalliskt ihåligt ljud, som från en stor fläkt eller liknande. Jag har inte tänkt på det förr, men då kom jag på att så har det alltid varit med vissa lok. Vad är det som låter, och varför låter det när de inte kör?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är framförallt kylfläktarna. Tyristorerna har en viss verkningsgrad som gör att mycket förlusteffekt måste ventileras bort. Fläktarna är heller inte av något särskilt tyst typ på de äldre loken. Moderna lok har betydligt tystare kylsystem.

Just för att Rc är så gammalt är verkningsgraden mycket lägre än hos ett modern ellok, vilket innebär att mer värme måste bort, vilket leder till att mer kylning krävs.

Rc6-orna verkar väsnas mindre eller i alla fall annorlunda än t.ex Rd, Rc3, och Rc4 vilket sannolikt var vad du hörde.
Citera
2017-08-22, 18:38
  #4
Medlem
GalFisks avatar
Tack för informativa svar. Är fläktarna temperaturstyrda (eller operatörstyrda), eller går de konstant när loket är klart att köra?
Citera
2017-08-22, 20:02
  #5
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Tack för informativa svar. Är fläktarna temperaturstyrda (eller operatörstyrda), eller går de konstant när loket är klart att köra?

Har för mig att det finns två lägen - antingen automatisk kylning (fläktarna går vid behov) eller forcerad (fläktarna går...).
Varma dagar kan det vara en god idé att välja det senare.
Citera
2017-08-22, 21:30
  #6
Medlem
sfrges avatar
Kompressorerna låter väl en del också.
Citera
2017-08-22, 21:58
  #7
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Kompressorerna låter väl en del också.

Huvudkompressorn går inte konstant, om det inte finns ett slangbrott eller bitar av älg på framsidan av loket. Den låter mer som en tvåtaktare när den går, medan ventilatorerna låter som tusen dammsugare.
Citera
2017-08-28, 13:34
  #8
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Huvudkompressorn går inte konstant, om det inte finns ett slangbrott eller bitar av älg på framsidan av loket. Den låter mer som en tvåtaktare när den går, medan ventilatorerna låter som tusen dammsugare.
Japp, det var tusen dammsugare och inte kolvknatter jag hörde.
Varför går kompressorn om tåget har fått älgbitar? Är det något specifikt som brukar gå sönder då?
Citera
2017-08-28, 18:32
  #9
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Japp, det var tusen dammsugare och inte kolvknatter jag hörde.
Varför går kompressorn om tåget har fått älgbitar? Är det något specifikt som brukar gå sönder då?
En del gånger slår älg å bjärn sönder slangkopplingar på framsidan av loket vid kollision, ibland skadas slangar längs med tåget också. Är luftläckan stor nog blir det nödstopp, annars kanske det blir ett läckage som är hanterbart av kompressorn.
https://www.google.se/search?q=t%C3%...w=1920&bih=974

Örn och tåg är en annan kombination som verkar seglat upp de senaste åren. Verkar mer drabba kontaktledningar och strömavtagare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback