Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 14:33
  #1
Medlem
Frozzzts avatar
Har egentligen två frågor jag skulle vilja ställa till Indienkännare:

1. Har letat en del men inte fått något definitivt förslag;
Jag planerar att först landa i New Dehli, sen ta ett separat flyg (inte direkt transfer) till Nepal, o vara där ungefär en vecka. Sen vill jag flyga till baka till New Dehli och fortsätta min resa genom Indien. Fråga: Är detta godkänt på ett vanligt turistvisa, eller krävs mulitple entry? Och vad är reglerna kring dessa? (minimum tid mellan återbesöken etc)

2. Min grova plan (jag vet vissa tycker den är stressig, men det är så jag reser och alltid har gjort)
- New Dehli - Agra (Taj Mahal) - New Dehli (Eller Jaipur?) = 5-6 dagar
- Från New Dehli/Jaipur till Goa, Stanna i Goa kanske 5-6 dagar
- Från Goa med tåg eller flyg till Kerala. Stanna i Kerala i 5-6 dagar.
- Flyg från Kerala till Sri lanka eller Burma, återstår att se (vädret i november är svagt i Sri Lanka så kanske skippar det ?)

Vad tyckst om den grova planeringen genom Indien? Jag är heltflexibel i nuläget, och kan röra runt i resplanerna om jag vill. Kan även lägga till upp emot en veckas restid om jag känner mig motiverad till det. Några andra rekommendationer? Alla typer av synpunkter/förslag i kombination till resan är välkommna!

Tack!

EDIT: Denna resan sker genom November/början av December
Citera
2017-08-22, 18:17
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Om det inte ändrats de senaste åren så får svenskar "automatiskt" två inresor på ett visum.
Citera
2017-08-22, 19:38
  #3
Medlem
aaerligs avatar
Mer tid i Goa och mer tid i Nepal. Om du ska trekka i Nepal kommer det ta ett par dagar att köpa utrustning, tillstånd och transport till området du skall trekka. Jag skulle rekommendera Annapurna sanctuary om du är nybörjare på området. Många sevärdheter i Nepal och att besöka Pokhara är ett måste.

I Goa finns det mängder av stränder att besöka oavsett om du vill ta det lugnt eller festa till 7 på morgonen. Vagabond och Anjuna är bäst för rejäl fest. Inte så mycket sevärdheter i denna del av Indien men solandet och festandet är grymt.

Kerala räcker med fem-sex dagar. Fin strand (besök juice shack på Kerala Cliff) men inte alls lika fin som de i Goa. Finns någon hilltop station du kan besöka i närheten också. Googla så hittar du.

Norra Indien har jag inte besökt och kan således inte direkt tipsa om. Ryktet bland backpackers var dock att det är i Himachal Pradesh som festen händer mellan maj och oktober. Det växer tydligen cannabis precis överallt i dalarna där och det är mer eller mindre både accepterat och gratis.

Köp med en flaska sprit från Goa till Kerala om du gillar att dricka. Alkohol är kraftigt reglerat i Kerala. Det går dock vid behov att köpa öl för överpris i barerna längs klippan.
__________________
Senast redigerad av aaerlig 2017-08-22 kl. 19:45.
Citera
2017-08-24, 10:54
  #4
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Mer tid i Goa och mer tid i Nepal. Om du ska trekka i Nepal kommer det ta ett par dagar att köpa utrustning, tillstånd och transport till området du skall trekka. Jag skulle rekommendera Annapurna sanctuary om du är nybörjare på området. Många sevärdheter i Nepal och att besöka Pokhara är ett måste.

I Goa finns det mängder av stränder att besöka oavsett om du vill ta det lugnt eller festa till 7 på morgonen. Vagabond och Anjuna är bäst för rejäl fest. Inte så mycket sevärdheter i denna del av Indien men solandet och festandet är grymt.

Kerala räcker med fem-sex dagar. Fin strand (besök juice shack på Kerala Cliff) men inte alls lika fin som de i Goa. Finns någon hilltop station du kan besöka i närheten också. Googla så hittar du.

Norra Indien har jag inte besökt och kan således inte direkt tipsa om. Ryktet bland backpackers var dock att det är i Himachal Pradesh som festen händer mellan maj och oktober. Det växer tydligen cannabis precis överallt i dalarna där och det är mer eller mindre både accepterat och gratis.

Köp med en flaska sprit från Goa till Kerala om du gillar att dricka. Alkohol är kraftigt reglerat i Kerala. Det går dock vid behov att köpa öl för överpris i barerna längs klippan.

Tack för svaret. Desto mer jag kikat på Nepal, ju mer funderar jag på att faktiskt lägga 2 veckor där istället. Funderar nu på att istället göra Everest Base Camp trekk, och kanske dra ner på tiden i Kerala/New Dehli med några dagar styck.
Citera
2017-08-25, 11:31
  #5
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
- New Dehli - Agra (Taj Mahal) - New Dehli (Eller Jaipur?) = 5-6 dagar
Passa på att besöka Mathura och Vrindavan som ligger nära Agra.
Hoppa över Jaipur. Jaipur är bara en stor storstad. Bättre att stanna längre i Delhi om du vill till en riktig och mer intressant storstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
- Från New Dehli/Jaipur till Goa, Stanna i Goa kanske 5-6 dagar
Goa är en delstat. Vad vill du göra i Goa? Vilka städer och stränder vill du besöka i Goa?

Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
- Från Goa med tåg eller flyg till Kerala. Stanna i Kerala i 5-6 dagar.
Det går inga bra flygförbindelser mellan Goa och Kerala. Bättre att ta tåget. Tågbiljetter köper du från cleartrip.com/trains

Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
- Flyg från Kerala till Sri lanka eller Burma, återstår att se (vädret i november är svagt i Sri Lanka så kanske skippar det ?)
Hur många år skall du vara borta? Din plan är hysteriskt och du kommer att missa landet och ägna den mesta tiden på stationer och flygplatser.
Citera
2017-08-26, 13:55
  #6
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Passa på att besöka Mathura och Vrindavan som ligger nära Agra.
Hoppa över Jaipur. Jaipur är bara en stor storstad. Bättre att stanna längre i Delhi om du vill till en riktig och mer intressant storstad.


Goa är en delstat. Vad vill du göra i Goa? Vilka städer och stränder vill du besöka i Goa?


Det går inga bra flygförbindelser mellan Goa och Kerala. Bättre att ta tåget. Tågbiljetter köper du från cleartrip.com/trains


Hur många år skall du vara borta? Din plan är hysteriskt och du kommer att missa landet och ägna den mesta tiden på stationer och flygplatser.

1. Blir nog jag gör så. Satsar på Taj mahal/Agra/Dehli istället.
2. I Goa är jag sugen på bra strand och bra party.
3. Ser ut som tåget är mer fördelaktigt med. Ser man mycket landskap från den?
4. Hehe, en kommentar jag ofta får. Har rest mycket och detta är sättet jag gillar att resa på. Jag spenderar 1-2 dagar på en plats och sen drar jag vidare. När det kommer till just Indien är jag lite skeptisk till om det är ett land jag kommer uppskatta (fått väldigt blandade recensioner av folk som både älskat och hatat landet). Detta blir lite av ett test. Gillar jag det så går det alltid att återkomma
Citera
2017-08-26, 14:08
  #7
Medlem
Hej ska du fixa e-visa? då har du bara 1 inträde men det kostar ca 400kr gäller bara 1 månad.
6 mån visa är multi men kostar lite mer

https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html
Citera
2017-08-26, 21:25
  #8
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanbas
Hej ska du fixa e-visa? då har du bara 1 inträde men det kostar ca 400kr gäller bara 1 månad.
6 mån visa är multi men kostar lite mer

https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html

Det där är gamla uppgifter.
E-visum gäller 60 dagar från att du reser in i Indien.
E-visum tillåter två inresor i Indien.
E-visum kostar 51,25 US$.

Vanligt visum du ansöker om på David Bagares gata 26 i Stockholm gäller i 180 dagar från den dag du får visumet instämplat i passet. Vanligt turistvisum kostar 1249 kronor.
__________________
Senast redigerad av Matsism 2017-08-26 kl. 21:27.
Citera
2017-08-26, 23:34
  #9
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Det där är gamla uppgifter.
E-visum gäller 60 dagar från att du reser in i Indien.
E-visum tillåter två inresor i Indien.
E-visum kostar 51,25 US$.

Vanligt visum du ansöker om på David Bagares gata 26 i Stockholm gäller i 180 dagar från den dag du får visumet instämplat i passet. Vanligt turistvisum kostar 1249 kronor.

Så det bästa alternativet för mig är E-visum som ger mig två inresor i Indien? Vet du om det finns några restriktioner angående detta? Min första visit i Indien är ju ungefär bara 4 timmar lång, innan jag skall vidare till Neapel. Men sen tillbaka 15 dagar senare.

Nu är jag inne på google-frågor, men alltid bra o höra med folk som kan.
Citera
2017-08-27, 12:14
  #10
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Så det bästa alternativet för mig är E-visum som ger mig två inresor i Indien? Vet du om det finns några restriktioner angående detta? Min första visit i Indien är ju ungefär bara 4 timmar lång, innan jag skall vidare till Neapel. Men sen tillbaka 15 dagar senare.

Skall du bara vara på flygplatsen och har biljetten till Kathmandu klar kan du ju be dem skicka bagaget direkt till Kathmandu när du checkar in på Arlanda så slipper du gå genom passkontrollen på flygplatsen i Delhi.

E-visum gäller för två inresor och i 60 dagar från att du passerar passkontrollen. Var noga med att skriva ut ETA:n. ETA är den PDF du får när ditt visum är ”GRANTED”. Ansök på indianvisaonline.gov.in/evisa/Registration. Om du googlar finns det ibland massor av snarlika bluffsidor.
Citera
2017-11-13, 19:15
  #11
Medlem
Hej vart hittar ni att det kostar 51.25 dollar? jag letar som fan o hittar ej.

jag hitta tillslut
https://indianvisaonline.gov.in/evis..._fee_final.pdf
__________________
Senast redigerad av kanbas 2017-11-13 kl. 19:26. Anledning: hitta resultatet
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2866478

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback