Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 13:15
  #1
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Vill bygga en sån här:
https://www.youtube.com/watch?v=hHD10DjxM1g

Antar att "Plaster of paris" är modellgips, och det går ju att få tag i överallt, men den där hinken han använder verkar vara svår att få tag i. De hinkar jag hittade är tillverkade i Zinc, men den skulle antagligen smälta? Har inte lyckats få tag i en gammal brandsläckare. Finns det något annat som går att använda?

Vill göra det så billigt som möjligt...
Citera
2017-08-22, 13:21
  #2
Medlem
Aramidhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Vill bygga en sån här:
https://www.youtube.com/watch?v=hHD10DjxM1g

Antar att "Plaster of paris" är modellgips, och det går ju att få tag i överallt, men den där hinken han använder verkar vara svår att få tag i. De hinkar jag hittade är tillverkade i Zinc, men den skulle antagligen smälta? Har inte lyckats få tag i en gammal brandsläckare. Finns det något annat som går att använda?

Vill göra det så billigt som möjligt...

Kör du på en zinkad plåthink, gipslagret ser rätt tjockt ut, så det kommer isolera metallen från värmen.

Nemas problemas
Citera
2017-08-22, 13:22
  #3
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Kör du på en zinkad plåthink, gipslagret ser rätt tjockt ut, så det kommer isolera metallen från värmen.

Nemas problemas

Tack för svar!

Skulle denna funka:
https://www.bauhaus.se/hink-10-l-zin...ll-description
__________________
Senast redigerad av Haid-D-Salaami 2017-08-22 kl. 13:24.
Citera
2017-08-22, 13:31
  #4
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Nån som vet vad man kan använda istället för en brandsläckare?
Citera
2017-08-22, 13:47
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Tillverkad av zink är inte riktigt rätta ordet vad det gäller hinkar och sånt. Den är i så fall gjord av stålplåt som har fått ett tunt överdrag av zink som rostskydd. Ska du ha den till något där den blir riktigt djävla varm så håll dig borta från röken första gången den hettas upp, zinkrök ger vid inandning zinkfrossa som inte är kul alls.
Citera
2017-08-22, 14:07
  #6
Medlem
LekandePyromanens avatar
Räkna med att en brandsläckare inte håller så många gånger. Köp en riktigt smältdegel istället. Jag har byggt den du länkade till och jag använder små plåtburkar istället. Tex bönburkar. Dock så håller dom bara en gång. Kolla på loppisar efter billiga burkar.

Jag använde modellgips från k-rauta 70kr för 5kg. Och sandlådesand från bauhaus. Du kan använda en förzinkad hink. Men bränn av zinken först.

Edit: Jag använde exakt samma hink dom du länkade till
Citera
2017-08-22, 14:16
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Räkna med att en brandsläckare inte håller så många gånger. Köp en riktigt smältdegel istället. Jag har byggt den du länkade till och jag använder små plåtburkar istället. Tex bönburkar. Dock så håller dom bara en gång. Kolla på loppisar efter billiga burkar.

Jag använde modellgips från k-rauta 70kr för 5kg. Och sandlådesand från bauhaus. Du kan använda en förzinkad hink. Men bränn av zinken först.

Edit: Jag använde exakt samma hink dom du länkade till
Vermikulit som också finns på Bauhaus och i blomsteraffärer är nog snäppet bättre än sand. Det är ju fluffigt och isolerar bra och tål hög värme.
Citera
2017-08-23, 00:15
  #8
Moderator
WirelessGkit2s avatar
.

Kemi och pyroteknik --> Hobby
/Moderator
Citera
2017-08-23, 10:34
  #9
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vermikulit som också finns på Bauhaus och i blomsteraffärer är nog snäppet bättre än sand. Det är ju fluffigt och isolerar bra och tål hög värme.
Kanske ska använda det istället. Tror du man använder samma recept som med vanlig sand?
Citera
2017-08-25, 12:16
  #10
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Räcker 10kg modellgips?
Citera
2017-08-25, 17:46
  #11
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Kan man använda filtersand istället för vanlig?
http://www.jula.se/catalog/fritid/fr...ersand-000954/
Citera
2017-08-26, 16:31
  #12
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Använde blästersand. Smälte stål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback