Citat:
Ursprungligen postat av
torkel2
[...] Om man har dålig sikt för något som skymmer, så måste man ju sänka, likaså pga en ev rörig trafiksituation. Att hastigheten ska öka i industriområdena känns logiskt eftersom det är främst yrkeschaufförer där som har bra körvana, dessutom är dessa gator bred.
Om politiker har planterat buskar precis intill vägen för att skymma sikten, och en trafikant håller den hastighet som det förr var möjligt att hålla med hänsyn tagen till sikten, och det smäller, vem har då skulden för den trafikolyckan?
Moraliskt/etiskt: politikerna.
Enligt statlig lag & praxis: trafikanten.
Just i industriområden kan jag tycka att 60 km/h oftast är för fort. Där kan det hända mycket oväntade saker: någon arbetar med kran intill vägen, från vänster i mörkret kommer plötsligt en truck, någonstans är det hål i asfalten, det står långtradare parkerade utmed vägens sidor, osv..
Alla ställen dit det levereras varor — skolor, sjukhus, butiker, fabriker, idrottsanläggningar mfl — där bör det vara någorlunda hög hastighet och fri access från flera håll med tunga fordon. Om det inte är det,
om det finns vägbulor, 30-vägar, förbud mot trafik med tunga fordon som gäller genomfart, vägar med kullersten, enkelriktat, orimligt mycket trafikljus, trängselskatt eller liknande, måste speditörerna bli bättre på att ta extra betalt för de hindren. Som det är nu tvingas oskyldiga kunder betala en massa extra för transporter för att Ronny* och Josefin* i Smörlyckan* vill ha 40 km/h, vägbulor och bli av med lastbilar i sitt villakvarter.
Förbuden mot genomfart för tung trafik som finns i många städer innebär ju också att den som har många stopp inne i staden tvingas köra onödigt långa sträckor i centrum. Det är raka motsatsen till vad de flesta tror att de skyltarna vill uppnå. Är man ny i en stad och kör lastbil kan det bli ett väldigt cirkulerande innan man hittar en laglig väg in till kunden.
För mig får de gärna höja hastigheten på de vägar jag kör på, d v s hela Sydsverige. Stillasittande dödar.
*namnen fingerade för att representera en typisk barnfamilj i utkanten av en medelstor stad