Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 10:46
  #1
Medlem
Jag är inte ute efter att smutskasta någon bland vänsterextremister. Men jag kan inte låta bli att undra vilka krav som finns på klädkoder och hygien, för att få vara med i dessa kretsar och bli "intagen" i samhörigheten.

Om vi säger så här, jag har aldrig sett någon vänsterextremist som har normala nytvättade kontorskläder, bra hygien, snygg välklippt och välvårdad frisyr, ren hy, köttätare osv. Varför är det så? Om jag vill ansluta till låt säga RF, AFA eller någon feministgrupp, får jag ha på mig kostym och se ut som Gustav och Carl på Södermalm/Djursholm med brunkräm och bakåtslick?

Jag har bara sett vänsterextremister med dessa attribut och undrar om detta är något krav för att vara med i vänsterextrema grupper?
Slitna secondhandkläder, ovårdat och smutsigt hår (dreadlocks ofta), dålig hy med skabb och acne, palestinasjalar, lila hår, näsringar och piercing, vitamin- och proteinbristande kroppar, svarta jackor med huva av märket Helly Hansen osv.

Vad har man för krav på klädkoder och hygien inom dessa kretsar, om man mot förmodan skulle vilja bli en av er?
Citera
2017-08-22, 11:07
  #2
Medlem
Vilka människor vill ha allt åt alla? Arbetslösa som själv inte har någon inkomst och aldrig betalat skatt eller i vissa fall väldigt lite.
Citera
2017-08-22, 11:18
  #3
Medlem
Du måste nog ut och träffa fler vänsterextrimister, många är propert klädda och väldigt många i de militanta delarna har uniformsliknande kläder - kolla speciellt på vänsterextremer i sydamerika eller sydostasien - mycket tydlig och stark klädkod
Citera
2017-08-22, 12:22
  #4
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Du måste nog ut och träffa fler vänsterextrimister, många är propert klädda och väldigt många i de militanta delarna har uniformsliknande kläder - kolla speciellt på vänsterextremer i sydamerika eller sydostasien - mycket tydlig och stark klädkod

Det stämmer dock fasiken inte när jag har varit i närheten av Cyklopen i Högdalen, där väldigt många av dem samlas emellanåt:

https://cyklopen.se/

När jag har passerat där vid någon tillställning, så har det varit trashigt så man baxnar. Bilden blir ju inte direkt annorlunda när jag har sett de typerna vid demonstrationer och diverse aktioner. Sjaskiga kläder, skrot i ansiktet, diverse havererade frisyrer med tovigt hår m.m. är utan tvekan det jag har sett. Deras stilar har några slags kopplingar till vissa subkulturer inom populärkulturen, t.ex. musik, men när artister m.fl. med sådana stilar kan se på sitt sätt stilrena ut, så verkar dessa vänstertyper alltid köra någon slags extremt skabbig och ful variant av det.

Ja, det ser säkert annorlunda ut i Sydamerika och Sydostasien, men det ligger på rätt jäkla långt avstånd från både Stockholm och resten av Sverige. Inte heller är jag säker på att de alla är postmarxistiska anhängare av identitetspolitik, istället för att de snarare är gammaldags marxister.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-08-22 kl. 12:27.
Citera
2017-08-22, 12:50
  #5
Medlem
Europes avatar
Obs, jag vill just poängtera att dessa vänstertyper just brukar se ruggigt sjaskiga ut även i en subkulturell kontext, inte bara att de inte klär sig i den stilen som TS nämner.

Ta t.ex. en stilmedveten artist från 1980-talet, Perry Farrell, som startade gruppen Jane's Addiction. Han körde med bl.a. dreadlocks (ovanligt på den tiden för en vit person) och annat som stack ut, samt gjorde det rätt snyggt. En bild från den tiden:

https://resources.tidal.com/images/2.../1280x1280.jpg

Låt oss se skillnaderna:

Farrell körde med en udda och originell stil på ett ganska snyggt sätt (om man nu kan uppskatta den stilen, vill säga). När han skapade den turnérande festivalen Lollapalooza 1991 som en del av Jane's Addictions avskedsturné, så märkte han till sin förskräckelse att han plötsligt mötte en publik där var och varannan hade dreadlocks. Förståerligt nog valde han omedelbart att raka huvudet.

Många av dessa vänsteraktivister har sedan dess kört stenhårt med dreadlocks, trots att det upphörde att vara hippt för redan 27 år sedan. De kör i väldigt hög grad snarlika stilar även i övrigt. De gör det extremt fult. Det var 'alternativt' på 1980-talet. Det har inte varit 'alternativt' ända sedan dessa vänstertyper började köra sådan stil. Det är i förbigående aldrig 'alternativt' om man gör det tillsammans med enormt många andra. Det är inte en begripligt som ett 'alternativ' om det inte är snyggt. Man är överhuvudtaget inte 'alternativ' om man idisslar samma idiotiska klyschor som en massa andra, speciellt när det påbjuds och finansieras av landets regim och hela maktapparaten. Likväl slår jag vad om att dessa hjordmänniskor uppfattar både sig själva och sin stil som 'alternativa'. Fy f-n... En sådan skulle faktiskt vara extremt mer 'alternativ' om denne dök upp på en vänsteraktivistisk tillställning i en kostym, vit skjorta, slätrakade och med en proper, snygg frisyr.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-08-22 kl. 12:55.
Citera
2017-08-22, 13:46
  #6
Medlem
De har väl i sann vänsterextremistisk anda skänkt bort allt de ägde och inte ens båhållit en tvålen.
Citera
2017-09-06, 17:21
  #7
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Jag är inte ute efter att smutskasta någon bland vänsterextremister...Om vi säger så här, jag har aldrig sett någon vänsterextremist som har normala nytvättade kontorskläder, bra hygien, snygg välklippt och välvårdad frisyr, ren hy, köttätare osv.
Vad har man för krav på klädkoder och hygien inom dessa kretsar, om man mot förmodan skulle vilja bli en av er?
Jag har ofta tagit upp detta i mina böcker och artiklar. Smutsen och klädkoden är en signal. Det är en sorts "eftersom samhället tycker si så tycker vi tvärtom". Därför blir det en sorts barnslig Leka Tvärtomdagen som i Bullerbyn, och den visar sig även i kläder. Den här sortens rörelser skapar automatiskt sina egna estetiska regler. Det finns inget skrivet; det är en sorts egen utveckling som kan dras till extremer (Andreas Baader i snitsiga italienska märkeskostymer, men utan underkläder för de är borgerliga).
http://www.pilum.nu/wp-content/uploa.../2006-2-16.pdf
Citera
2017-09-08, 14:47
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Jag är inte ute efter att smutskasta någon bland vänsterextremister. Men jag kan inte låta bli att undra vilka krav som finns på klädkoder och hygien, för att få vara med i dessa kretsar och bli "intagen" i samhörigheten.

Om vi säger så här, jag har aldrig sett någon vänsterextremist som har normala nytvättade kontorskläder, bra hygien, snygg välklippt och välvårdad frisyr, ren hy, köttätare osv. Varför är det så? Om jag vill ansluta till låt säga RF, AFA eller någon feministgrupp, får jag ha på mig kostym och se ut som Gustav och Carl på Södermalm/Djursholm med brunkräm och bakåtslick?

Jag har bara sett vänsterextremister med dessa attribut och undrar om detta är något krav för att vara med i vänsterextrema grupper?
Slitna secondhandkläder, ovårdat och smutsigt hår (dreadlocks ofta), dålig hy med skabb och acne, palestinasjalar, lila hår, näsringar och piercing, vitamin- och proteinbristande kroppar, svarta jackor med huva av märket Helly Hansen osv.

Vad har man för krav på klädkoder och hygien inom dessa kretsar, om man mot förmodan skulle vilja bli en av er?

Universitetslärare är ofta vänsterextremister och ser propra ut.
Citera
2017-09-08, 14:53
  #9
Medlem
dacks avatar
[quote=allanballanjugge|61571897]Jag är inte ute efter att smutskasta någon bland vänsterextremister. Men jag kan inte låta bli att undra vilka krav som finns på klädkoder och hygien, för att få vara med i dessa kretsar och bli "intagen" i samhörigheten.

Om vi säger så här, jag har aldrig sett någon vänsterextremist som har normala nytvättade kontorskläder, bra hygien, snygg välklippt och välvårdad frisyr, ren hy, köttätare osv. Varför är det så? Om jag vill ansluta till låt säga RF, AFA eller någon feministgrupp, får jag ha på mig kostym och se ut som Gustav och Carl på Södermalm/Djursholm med brunkräm och bakåtslick?

Jag har bara sett vänsterextremister med dessa attribut och undrar om detta är något krav för att vara med i vänsterextrema grupper?
Slitna secondhandkläder, ovårdat och smutsigt hår (dreadlocks ofta), dålig hy med skabb och acne, palestinasjalar, lila hår, näsringar och piercing, vitamin- och proteinbristande kroppar, svarta jackor med huva av märket Helly Hansen och fjäll rävens ryggsäck.
Citera
2017-09-08, 15:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det stämmer dock fasiken inte när jag har varit i närheten av Cyklopen i Högdalen, där väldigt många av dem samlas emellanåt:

https://cyklopen.se/

När jag har passerat där vid någon tillställning, så har det varit trashigt så man baxnar. Bilden blir ju inte direkt annorlunda när jag har sett de typerna vid demonstrationer och diverse aktioner. Sjaskiga kläder, skrot i ansiktet, diverse havererade frisyrer med tovigt hår m.m. är utan tvekan det jag har sett. Deras stilar har några slags kopplingar till vissa subkulturer inom populärkulturen, t.ex. musik, men när artister m.fl. med sådana stilar kan se på sitt sätt stilrena ut, så verkar dessa vänstertyper alltid köra någon slags extremt skabbig och ful variant av det.

Ja, det ser säkert annorlunda ut i Sydamerika och Sydostasien, men det ligger på rätt jäkla långt avstånd från både Stockholm och resten av Sverige. Inte heller är jag säker på att de alla är postmarxistiska anhängare av identitetspolitik, istället för att de snarare är gammaldags marxister.

Cyklopen är en samlingsplats för ungdomar som gillar punk. Sen att dessa råkar vara vänster är en annan sak.

Men det är väl bara att kolla på bilder från första maj?
De flesta är ju klädda som vilka svenssons som helst.
Citera
2017-09-18, 05:31
  #11
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Det kan nog faktiskt vara så att hygienen är värre till följd av att människor med autism/asperger söker sig i stor utsträckning till extremistiska och fanatiska rörelser. Många människor med autism/asperger tenderar att ha dålig hygien för de förstår inte att det är viktigt att duscha varje dag och sköta om sitt utseende och väldigt ofta så är de likgiltiga över att omgivningen måste lida till följd av deras illaluktande kroppsodörer.

Det är även något som har noterats bland i synnerhet högerextremister, att väldigt många inom dessa högerrörelser luktar illa och har autism/asperger, och jag tror nog fan inte det luktar rosor direkt på ett nazistmöte eller en tillställning med anarkokapitalister. Kollar man även på många högerextremister så är de väldigt dåligt klädda med illasittande kläder, ingen som helst smak eller sinne för mode, fula skor, ovårdad frisyr, etc (bara för att du har en kostym eller skjorta och slips på dig så ser det inte automatiskt bra ut).

Desto mindre extrem en politisk rörelse är ju mer "fräscha" ser människorna ut, och om du kollar på Moderater/Folkpartiser/Kristdemokrater så ser de ofta väldigt hygieniskt rena ut. De rödgröna är nog dock rätt hygieniska dem med, men jag tror det skapas en illusion av att de skulle vara "smutsigare" till följd av att de är mer "torra" samtidigt som alliansen är mer "blöta". "Torrhet" är inte heller bara ett negativt attribut, för det är ett tecken på seriositet (det är därför som så mycket akademiker, kulturarbetare, vetenskapsmän, journalister, etc är rödgröna).
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-18 kl. 05:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback