Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 09:46
  #1
Medlem
Hej alla människor som är intresserade av motorer o annat motoriserade föremål.

Jag har fått i uppdrag av min far att fixa iordning och en layland 344. En gammal o fin veteran.
Lite kort om den är att växellådan är utbytt för knappt 10 år sen. Motorn totalrenoverades 94. Traktorn va igång och tuffade för knappt 3-4 år sen. Den har även ståt ute under alla år.

Nu till mitt dilemma, den går inte igång nu. Vi har testat och dra igång den med en annan större traktor men det tar tvärstopp. Startmotorn orkar heller inte dra igång den.
Misstänker fastrostade kolvar, jag har testat en hemma gjord blandning av eds red(med lite butan och isopropanol I) men det har inte get någon verka direkt.

Jag vill så långt som möjligt slippa att behöva montera ner motorn för att fixa problemet så min fråga till er är:
Har ni några bra knep för att få igång motorn?

Tack på förhand 😃
Citera
2017-08-22, 12:50
  #2
Medlem
Skrivs annars Leyland....

Men till frågan... vet inte vad som skulle krävas för det - men kanske pröva få in wd40 el nåt liknande i cylindrarna och låta det stå en dag...?
Citera
2017-08-22, 14:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Skrivs annars Leyland....

Men till frågan... vet inte vad som skulle krävas för det - men kanske pröva få in wd40 el nåt liknande i cylindrarna och låta det stå en dag...?


Ursäkta stavfelet där. wd-40 är ju en blandning av lite joner åt höger och vänster men även nafta om jag inte mins fel. Den typ av blandning har jag redan gjort med utgångspunkt från "eds-red" receptet. Vätskan har legat i sen lördags kväll denna föra veckan då men verkar inte ha gjort några underverk, tyvärr.

Funderar på om det finns något annat sätt att få cylidrarna i rörelse? Jag tycker egentligen att det borde lossat med tanke på vad jag haft i blandningen, och jag vet ju inte hundra % säkert att det enbart är cylindrarna. Något sätt att felsöka?
Citera
2017-08-22, 20:45
  #4
Medlem
Även om fastrostade kolvringar är det vanligaste/troligaste så finns också risken att det är vevaxelns ram- eller vevlager som har fastnat. Eller kamaxelns glidbanor/"toppar".

Och då vill du INTE få snurr på motorn. Den skulle mycket snabbt kunna bli så skadad att det blir knepigt att renovera.

Töm ur ett par dl av motoroljan när den stått alldelas stilla i minst några dagar. Genom dräneringpluggen i botten av oljesumpen ned i en ren rymlig glasburk. Sedan kan du "analysera" den tappade oljan genom att observera ifall den skiktar sig i olika lager. Om den är transparent eller grumlig. Om den känns hal eller sträv. M.m.
Citera
2017-08-24, 11:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Sedan kan du "analysera" den tappade oljan genom att observera ifall den skiktar sig i olika lager. Om den är transparent eller grumlig. Om den känns hal eller sträv. M.m.


Och utan resultaten kan jag konstatera vad menar du? Om det är vatten i motorn? Om det är ihop rostat?
Ursäkta okunskapen.😬
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback