Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-30, 10:10
  #13
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Kvinnor är idag det kön som generellt mår psykiskt sämst i Sverige, är mest stressade, går mest in i väggen, blir mest sjukskrivna ex. och de är nog detta av en orsak. Nämligen ex. dubbelarbete/ dåliga arbetsplatser/ dålig ekonomi/ större ansvar för barn etc.
medan svenska män generellt verkar ha lite lättare liv härvidlag.




Tycker du att du gjorde mer då än vad du gör nu?




Detsamma!

Tror inte det går att säga så säkert att kvinnor mår mycket sämre. Detta pga skillnader mellan könen. Män söker inte hjälp lika ofta. De gnäller inte och lägger inte alltid så stor vikt i att de själva ska må bra eller att ytte faktorer måste gå dem till mötes för att det ska ske. Män begår självmord i dubbelt så stor utsträcknig som kvinnor. Män gullas inte med av samhället. De förväntas klara sig själva och hålla truten. Mäns problem förminskas och förlöjligas. Det går inte att få fram en siffra på vilket kön som mår sämst. För vi lever olika, tänker olika. Yttrar oss olika. Har olika förväntningar och ansvar. Vi umgås olika.
Citera
2017-08-30, 10:39
  #14
Medlem
Det är rätt enkelt och självklart: Om kvinnor producerar mer än män för en lägre lön kommer alla företag på en konkurrensutsatt marknad att enbart anställa kvinnor. Så är det inte och alltså faller påståendet på sin egen orimlighet.

Att det ändå används som argument i den offentliga debatten säger mest om vilka som styr densamma.
Citera
2017-08-30, 12:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker du att just den frågan är speciellt på tapeten längre i Sverige 2017 i den feministiska debatten? Jag tycker nog mer man pratar just nu om:
- Div. problem med manlighetsnormer (sexuellt våld, våld, kriminalitet, tar kvinnors space i rummet etc etc.)
- Kvinnors lägre livsinkomster ( och här kan denna fråga vara en underfråga, men som sagt jag tycker nog mer man riktat fokus på andra saker ex. delad föräldraledighet/ högre löner för kvinnodominerade arbeten/ bättre pensionssystem etc.)
- Hedersrelaterade problem.
- och stort fokus på normer generellt.

Men OM man nu fortsatt pratar om denna fråga, så handlar det väl fortsatt om att obalansen är könsskitad just. Dvs den som hamnar i sämsta läget...är och förblir just kvinnor.
Intresset är alltså inte exakt vem gör vad...utan vilket kön tar smällen oftast...och med "smällen" åsyftas alltså ekonomi/ tid/ ansvar ex.
Alltså skitsamma om endast kvinnan diskar alla gafflar ex. men om detta tar mycket mer av hennes tid, gör att hon tjänar mindre, gör att hon inte hinner andra saker etc. så är det ett problem.

Kvinnor är idag det kön som generellt mår psykiskt sämst i Sverige, är mest stressade, går mest in i väggen, blir mest sjukskrivna ex. och de är nog detta av en orsak. Nämligen ex. dubbelarbete/ dåliga arbetsplatser/ dålig ekonomi/ större ansvar för barn etc.
medan svenska män generellt verkar ha lite lättare liv härvidlag.




Tycker du att du gjorde mer då än vad du gör nu?



Detsamma!

I ett mycket brett spektrum av genusfrågor återkommer jag till begreppet perspektiv, och en egen spekulation:

För att finna komplett förståelse för motparten, tror jag att man måste lyckas med experimentet att faktiskt ikläda sig rollen som det motsatta könet, och leva med de föreställningar, krav och sociala mönster som skiljer våra genus åt. Att med vakna och nyktra ögon faktiskt se och göra vad motparten upplever, och på så sätt betrakta kärnfrågan från motpartens perspektiv.
Om det gick, d.v.s....

Annars fastnar vi enbart i en statisk upprepning av siffror - siffror som förvisso kan representera någons sanning, men som helt riskerar att missa samhällsfaktorer som beställaren av uppgifterna inte anser vara viktiga.

T.ex. (som du nämner) fokus på kvinnlig ohälsa. Det är fakta idag därför att sakfrågan erkänts som ett problem och börjat belysas. Bravo! Fast när det kommer till män... vad vet vi? Egentligen ingenting, bortsett från att mer än DUBBELT så många män begår självmord än kvinnor...! Går det då verkligen att flyktigt hävda att "svenska män generellt verkar ha lite lättare liv"...?


Klart att jag gör sammanlagt mer hemmaarbete som singel. Ett hus slutar inte kräva kontinuerligt underhåll bara för att man skilt sig, och så är det ju städ, tvätt och disk som tidigare delades på. Men jag gör hellre allt själv än att dansa efter någon kvinnlig millimeterrättvisa, som är blind för annat än vad hon själv väljer att engagera sig i...

Vh, Fiaspappa
Citera
2017-08-30, 18:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaspappa
I ett mycket brett spektrum av genusfrågor återkommer jag till begreppet perspektiv, och en egen spekulation:

För att finna komplett förståelse för motparten, tror jag att man måste lyckas med experimentet att faktiskt ikläda sig rollen som det motsatta könet, och leva med de föreställningar, krav och sociala mönster som skiljer våra genus åt. Att med vakna och nyktra ögon faktiskt se och göra vad motparten upplever, och på så sätt betrakta kärnfrågan från motpartens perspektiv.
Om det gick, d.v.s....

Annars fastnar vi enbart i en statisk upprepning av siffror - siffror som förvisso kan representera någons sanning, men som helt riskerar att missa samhällsfaktorer som beställaren av uppgifterna inte anser vara viktiga.

T.ex. (som du nämner) fokus på kvinnlig ohälsa. Det är fakta idag därför att sakfrågan erkänts som ett problem och börjat belysas. Bravo! Fast när det kommer till män... vad vet vi? Egentligen ingenting, bortsett från att mer än DUBBELT så många män begår självmord än kvinnor...! Går det då verkligen att flyktigt hävda att "svenska män generellt verkar ha lite lättare liv"...?


Klart att jag gör sammanlagt mer hemmaarbete som singel. Ett hus slutar inte kräva kontinuerligt underhåll bara för att man skilt sig, och så är det ju städ, tvätt och disk som tidigare delades på. Men jag gör hellre allt själv än att dansa efter någon kvinnlig millimeterrättvisa, som är blind för annat än vad hon själv väljer att engagera sig i...

Vh, Fiaspappa

Ja det går nog dra den slutsatsen just utefter större studier där man undersöker hur folk faktiskt mår, via statistik av hur många som söker hjälp och för vad och via annan statistik ex tidsstatistik , hur mycket fritid har respektive kön.

I alla dessa så uppger män att de mår lite bättre, de sjukanmäler sig inte lika mycket som kvinnor och enligt tidsstatistiken så har män mer fritid än kvinnor.

Så jo jag vågar nog dra den slutsatsen.

Men visst kan vara så att män ljuger i dessa enkätunderöknignar och kryssar i bättre mående än vad de egentligen mår...inte sjukanmäler sig fast de borde etc. Visst kan vara så.
Citera
2017-08-30, 18:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Tror inte det går att säga så säkert att kvinnor mår mycket sämre. Detta pga skillnader mellan könen. Män söker inte hjälp lika ofta. De gnäller inte och lägger inte alltid så stor vikt i att de själva ska må bra eller att ytte faktorer måste gå dem till mötes för att det ska ske. Män begår självmord i dubbelt så stor utsträcknig som kvinnor. Män gullas inte med av samhället. De förväntas klara sig själva och hålla truten. Mäns problem förminskas och förlöjligas. Det går inte att få fram en siffra på vilket kön som mår sämst. För vi lever olika, tänker olika. Yttrar oss olika. Har olika förväntningar och ansvar. Vi umgås olika.

eler också söker de inte hjälp lika mycket för att de faktiskt inte mår lika dåligt. Folk som går in i väggen ex. tenderar heller inte direkt ha något val...lite men äsch....jag jobbar ändå, utan de brukar nog brakas samman vare sig man vill det eller inte.

Och jag skulle nog säga att det har "gullats" ofantligt med män genom alla tider och så även idag i stora delar av världen.
Och de kön som i realiteten verkligen gnäller minst och biter ihop är kvinnor generellt. Vilka är det ex. som vackert får stanna kvar i alla flyktingläger världen över, med barn oftast och ta smällarna, medan männen flyr?

I Sverige gullas det mer lika.

Vad gäller att mäns problem förminskas och förlöjligas kan jag nog kanske hålla med. Men som jag ser det är vi på väg in i en nytt tänk och män börjar mer komma i fokus, vad som ex. tidigare sågs på som kvinnors problem är idag mer mäns....vilket är helt korrekt.
Våldtäkter och våld är ex. inte kvinnors problem utan mäns.

Och jag tycker nog det börjar komma fokus på pojkar och män. Skolan ex.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2017-08-30 kl. 18:18.
Citera
2017-08-30, 18:40
  #18
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
eler också söker de inte hjälp lika mycket för att de faktiskt inte mår lika dåligt. Folk som går in i väggen ex. tenderar heller inte direkt ha något val...lite men äsch....jag jobbar ändå, utan de brukar nog brakas samman vare sig man vill det eller inte.

Det här med att gå in i väggen är ju något ganska modernt och det kan man endast göra i ett samhälle där man blir försörjd ändå, av andra. Förr gick knappt någon in väggen. Betyder det att ingen mådde dåligt? Nej så klart inte.

Det är nog många män som gnetar på ändå fast de inte alls mår bra. Kanske är därför de begår självmord i större utsträckning. För att de inte söker hjälp och förväntar sig bli försörjda av andra. Kanske är därför män oftare blir hemlösa och missbrukare. Kanske är därför fler män söker sig till kriminalitet, blir förövare och misshandlar. Vem vet? Det där med att gå in i väggen är inte ett bra mått på hur många som mår dåligt och inte gör det. Det säger mer hur många som ger upp och behöver hjälp av andra för att komma tillbaka.

Det jag försöker säga är att det som en kvinna kallar att må dåligt behöver inte yttra sig på samma sätt för en man. För att vi är faktiskt biologiskt olika. Män har högre halter av testosteron som t ex gör oss mer drivna och aggressiva. Mer tåliga och målmedvetna. Män som mår dåligt tenderar att bli utagerande istället för att sluta sig och ge upp. Vad är det som säger att män går in i väggen när de mår dåligt i samma utsträckning som kvinnor? Det vet vi ju inte. Vi kommer förmodligen aldrig få reda på det heller. Det går inte riktigt att mäta vid vilken obehagsnivå som män respektiva kvinnor kastar in handduken. Även om man har enkäter och ber folk fylla i hur dåligt de mår så har män och kvinnor såpass olika grundförutsättningar att man inte riktigt pratar om samma sak när man pratar om det och vi använder inte samma måttstock. Det är subjektivt och relativt.

Du är så säker på att kvinnor har det så mycket hemskare än män. Det enda jag säger är att jag inte vet och inte du heller.
Citera
2017-08-30, 23:53
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Det här med att gå in i väggen är ju något ganska modernt och det kan man endast göra i ett samhälle där man blir försörjd ändå, av andra. Förr gick knappt någon in väggen. Betyder det att ingen mådde dåligt? Nej så klart inte.

Det är nog många män som gnetar på ändå fast de inte alls mår bra. Kanske är därför de begår självmord i större utsträckning. För att de inte söker hjälp och förväntar sig bli försörjda av andra. Kanske är därför män oftare blir hemlösa och missbrukare. Kanske är därför fler män söker sig till kriminalitet, blir förövare och misshandlar. Vem vet? Det där med att gå in i väggen är inte ett bra mått på hur många som mår dåligt och inte gör det. Det säger mer hur många som ger upp och behöver hjälp av andra för att komma tillbaka.

Det jag försöker säga är att det som en kvinna kallar att må dåligt behöver inte yttra sig på samma sätt för en man. För att vi är faktiskt biologiskt olika. Män har högre halter av testosteron som t ex gör oss mer drivna och aggressiva. Mer tåliga och målmedvetna. Män som mår dåligt tenderar att bli utagerande istället för att sluta sig och ge upp. Vad är det som säger att män går in i väggen när de mår dåligt i samma utsträckning som kvinnor? Det vet vi ju inte. Vi kommer förmodligen aldrig få reda på det heller. Det går inte riktigt att mäta vid vilken obehagsnivå som män respektiva kvinnor kastar in handduken. Även om man har enkäter och ber folk fylla i hur dåligt de mår så har män och kvinnor såpass olika grundförutsättningar att man inte riktigt pratar om samma sak när man pratar om det och vi använder inte samma måttstock. Det är subjektivt och relativt.

Du är så säker på att kvinnor har det så mycket hemskare än män. Det enda jag säger är att jag inte vet och inte du heller.

Fast jag tror folk har gått in i väggen genom hela vår historia. Fast då hette det något annat; nervklen ex.
och folk har försörjt sina egna genom alla tider.

Enligt statistik så är det fler kvinnor som försöker begå självmord än män. Så ajg tror mer på att skillnaderna i resultatet här ( fler män överlever inte) beror på könsskillnader i hur man gör detta och inte i hur man faktiskt mår.
Män skjuter skallen av sig, hänger sig eller kör bilen rakt in i en bergvägg.
medan kvinnor tar tabletter eller skär sig, avsevärt lättare rädda henne till livet.

Och samma skäl tror jag beror på varför fler män blir hemlösa , alkoholister och missbrukare och kriminella....det ligger i mansnormen. En man måste prestera ett värde, en kvinna är värd i det hon är, en kropp, ett objekt. Och där har du den största förklaringen enligt mig varför mansnormen är så utåtagerande.
Citera
2017-09-04, 09:26
  #20
Medlem
emma68s avatar
Jag tycker kvinnor borde få högre lön än män. Män är svin, får svin betalt? Nej det får de inte, de får lite majs att äta och det duger åt dem!
Citera
2017-09-07, 08:44
  #21
Medlem
emma68s avatar
Tog kanske i lite för hårt...
Men jo kvinnor har ju fått mindre lön sen tidernas begynnelse, verkar rättvist om vi skulle få högre lön ett tag. Inte så värst länge, bara några tusen år till balansen har utjämnats lite...
Citera
2018-03-18, 23:17
  #22
Medlem
Jösses
Citera
2018-03-19, 13:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emma68
Tog kanske i lite för hårt...
Men jo kvinnor har ju fått mindre lön sen tidernas begynnelse, verkar rättvist om vi skulle få högre lön ett tag. Inte så värst länge, bara några tusen år till balansen har utjämnats lite...

Jag tycker att kvinnor som inte har biologin att lyckas få högre lön av egen kraft skall kastreras. Inte så värst länge, bara några tusen år tills balansen har utjämnats lite...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback