Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 18:12
  #1
Medlem
Köpte en Samsung galaxy s8 på Media Makt och en försäkring som jag trodde var jätte bra då säljaren så att den täcker ifall jag tappar den. Hon så att det kunde kosta 3000:- för att laga skärmen om jag tappade den. Så denna försäkring skulle täcka denna kostnad. Och eftersom det är en ny telefon så vill jag ju inte vara orolig över att jag kanske tappar den eller annat och då behöva betala kanske 3000:- det första som händer.
Tänkte också att den skulle täcka de mesta av fel eller annat. Men när jag läser på försäkringspappret verkar det som att försäkringen inte hjälper till något, utan att dom bara skriver att jag inte får göra så och så för då täcker inte försäkringen... Så jag undrar vad täcker försäkringen och är det någon idé att ha en försäkring alls...?
Citera
2017-08-21, 18:16
  #2
Medlem
jagboffades avatar
De skyller oftast felen på fuktskada efter sånt. Så använd ej mobilen vid regn eller i duschen.

Mina lilla fukt inne i mobilen så får du sms från verkstaden att de fuktfel och då täcker ej försäkringen.

Har hänt mig 2 gånger.
En gång då jag lämna in den för den dog under en uppdatering så den saknade .boot filen så kunde gjort de själv bara att plugga in i datorn och lagt in de manuellt.
Men valde att utnyttja försäkringen men då fick jag svar från verkstaden trots att jag beskrivit problemet.
Nej den e fuktskadad. Vill du att vi förstör mobilen eller skickar tillbaka den för en kostnad på 499 kr?

Så jag rekommenderar det ej.
Mobilen e förbrukningsvara fick köpa helt ny om mobil båda gångerna. Stort lurendrejeri!
Citera
2017-08-21, 18:20
  #3
Avstängd
Att teckna en "drulleförsäkring" genom sin hemförsäkring har man i princip samma skydd till en lägre kostnad samt att försäkringen gäller för mer än din mobil.

Kanske är självrisken högre, men hur klantig är en normal människa per år?
Citera
2017-08-21, 19:05
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisfuckedup
Köpte en Samsung galaxy s8 på Media Makt och en försäkring som jag trodde var jätte bra då säljaren så att den täcker ifall jag tappar den. Hon så att det kunde kosta 3000:- för att laga skärmen om jag tappade den. Så denna försäkring skulle täcka denna kostnad. Och eftersom det är en ny telefon så vill jag ju inte vara orolig över att jag kanske tappar den eller annat och då behöva betala kanske 3000:- det första som händer.
Tänkte också att den skulle täcka de mesta av fel eller annat. Men när jag läser på försäkringspappret verkar det som att försäkringen inte hjälper till något, utan att dom bara skriver att jag inte får göra så och så för då täcker inte försäkringen... Så jag undrar vad täcker försäkringen och är det någon idé att ha en försäkring alls...?

Försäkring täcker exempelvis om någon stjäl din mobil, om mjukvaran kraschar etc. Alltså dolda fel som du inte har orsakat.
Citera
2017-08-21, 19:23
  #5
Medlem
Tutlurs avatar
Scam. Teckna aldrig några försäkringar teknikåterförsäljarna försöker få dig att göra.

De flesta har drulle i hemförsäkringen idag.
Citera
2018-04-25, 19:12
  #6
Medlem
Jag köpte nyligen en mobiltelefon och naturligtvis så skulle säljaren försöka pracka på mig en försäkring som kostar 20% av vad telefonen kostade. Det verkar helt klart som att säljarna får provision på denna försäkring. Han gav sig inte förrän jag pekade på dörren och deklarerade att jag aldrig kommer att sätta min fot i denna butik.
Citera
2018-04-26, 10:03
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisfuckedup
Köpte en Samsung galaxy s8 på Media Makt och en försäkring som jag trodde var jätte bra då säljaren så att den täcker ifall jag tappar den. Hon så att det kunde kosta 3000:- för att laga skärmen om jag tappade den. Så denna försäkring skulle täcka denna kostnad. Och eftersom det är en ny telefon så vill jag ju inte vara orolig över att jag kanske tappar den eller annat och då behöva betala kanske 3000:- det första som händer.
Tänkte också att den skulle täcka de mesta av fel eller annat. Men när jag läser på försäkringspappret verkar det som att försäkringen inte hjälper till något, utan att dom bara skriver att jag inte får göra så och så för då täcker inte försäkringen... Så jag undrar vad täcker försäkringen och är det någon idé att ha en försäkring alls...?

Om du är världens klantigaste kanske du tjänar på en sån försäkring i längden. Inte annars. Tänk också på att försäkringsbolag och andra får rabatt på listpriset. Om det officiella priset på en Samsung-skärm nu är 3000 kr så lär du kunna hitta den för säg hälften om du kollar på eBay eller något billigare ställe. Försäkringsbolaget får förstås också rabatt (kickback), som du inte ser. Och om självrisken är 1500 kr så har du inte tjänat något på att ha försäkringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback