Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 23:52
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Telefoner blir sällan segare för att de inte uppdateras, snarare segare när de uppdateras p.g.a. mer krävande operativsystem.

Om hela telefonen blir slöare för att den inte uppdaterats så är det en medveten funktion av konstruktören för att du ska installera precis de program de vill att du ska ha på din telefon.
Om en specifik app eller funktion blir slöare så är det antagligen för att kommunikationsprotokollet, eller något åt det hållet, uppdaterats och din lur följer en äldre standard som inte prioriteras i kommunikationen.
Men vette klå'n om det faktiskt händer i praktiken.


Senast jag hade en smartphone som inte uppdaterades (kommer inte ihåg varför jag saknade medlen för att göra det) så blev min mikrofon utslagen... vilket resulterade i att jag hörde folk i luren, men de hörde inte mig.

Det var enligt telenor för att mobilen inte fått uppdateras.
2017-08-22, 00:05
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag syftade givetvis på min telefons internet. Ni trodde jag syftade på internet som ett globalt fenomen?
Nej det gjorde jag inte, även om det var vad du frågade. Men jag tolkade vissa svar som att några trodde det.
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min fråga är om det kan uppstå överbelastning som skadar mjukvaran eller hårdvaran, eller om det är helt riskfritt att stänga av telefonens internetuppkoppling.
Tror det är omöjligt att besvara på då ingen här vet exakt hur ditt telefonsystem ser ut*. Men varför skulle en dator, som det egentligen handlar om, ta skada av att sakna internatkontakt? Innan du köpte den låg den avstängd, utan internet, i flera dagar skulle jag tro. Men den fungerade väl ändå?


*Det är säkert möjligt att konstruera en telefon som förstör sig själv vid förlorad internetuppkoppling.
2017-08-22, 00:08
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nej det gjorde jag inte, även om det var vad du frågade. Men jag tolkade vissa svar som att några trodde det.

Tror det är omöjligt att besvara på då ingen här vet exakt hur ditt telefonsystem ser ut*. Men varför skulle en dator, som det egentligen handlar om, ta skada av att sakna internatkontakt? Innan du köpte den låg den avstängd, utan internet, i flera dagar skulle jag tro. Men den fungerade väl ändå?


*Det är säkert möjligt att konstruera en telefon som förstör sig själv vid förlorad internetuppkoppling.

Läs mitt inlägg ovan.
2017-08-22, 00:10
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Läs mitt inlägg ovan.
Om det stämmer så borde ju luren funka när den uppdaterats.

Men jag tror att telenor snackar skit.
2017-08-22, 00:14
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om det stämmer så borde ju luren funka när den uppdaterats.

Men jag tror att telenor snackar skit.

Alltså grejen var att jag kunde inte uppdatera den. Jag kommer inte ihåg kruxet. Kanske för att mjukvaran krackelerat, minns ej. Men det blev en ond dominoeffekt helt enkelt.
2017-08-22, 01:35
  #18
Medlem
När datorn uppdateras brukar man få varningstext om att inte stänga av under uppdateringen utan väntar tills uppdateringen är klart. Det borde vara samma när mobilen uppdateras med skillnaden att uppdatering lättare avbryts oavsiktligt om man t.e.x rör på sig och hamnat utanför mottagning/wifi eller om batteriet ta slut mitt under uppdateringen? Kanske kan det skada mobilen om pågående uppdatering avbryts?
2017-08-22, 09:03
  #19
Medlem
Nu tar vi detta lite logiskt va, och skippar konspiratoriska fantasier...


Generellt sett ska en mobiltelefon inte bli uppfuckad att för man stänger av dess internetuppkoppling, vare sig det handlar om den mobila via 3/4G eller WiFi. Men då många appar då kan begränsas helt eller delvis, för de på olika sätt behöver denna uppkoppling, så kan man säga att man delvis stympar mobiltelefonens funktionalitet tillfälligt.

När man sen slår på luren (jag har gjort detta frekvent under många år med mina iPhones då de måste ligga inlåsta på land när jag flyger med helikopter ut på jobb på oljeplattformarna) så kommer givetvis luren att börja uppdatera de appar som det kommit uppdateringar till, och då menar jag inte själva apparna i sig utan deras flöden av notiser meddelanden och annat. T ex så trillar det in en radda email och sms, händelser på Facebook etc.

Beroende på hur man sen ställt in hur själva apparna i luren ska uppdateras, automatiskt eller bara manuellt, så kan dessa uppdateringar också ske. Samma sak med uppdatering av själva lurens operativsystem, typ själva iOS eller Android, beroende på plattform.

Hur alla dessa uppdateringar sker styrs ju av luren, så det blir ordning o reda och inte ett kaos av uppdateringar som kan ställa till elände. Så inget annat sker än i värsta fall att luren kan bli lite seg innan allt är klart.

Uppdatering av lurens OS ska inte ske på annat sätt än att luren först laddar ner hela uppdateringen till luren, kontrollerar att datapaketet är korrekt, innan själva installeringen sker. Så det ska normalt inte spela någon roll om uppkopplingen till internet skulle brytas under installeringen, för det ska egentligen bara kunna orsaka att uppdateringen tar lite längre tid, eller avbryts och det återgår till aktuell version, och den nya får installeras vid senare tillfälle.

Bryts kontakten med internet under nedladdning av uppdateringen så kommer den ju bara att bli vilande som icke komplett, och installering kan då inte startas. När internet blir tillgängligt igen så fortsätter luren ladda ner resten av uppdateringen tills den är fullständig och kontrolleras, sen kan installation startas.

I vissa fall kan det ju hända att man upptäckt en bug i nuvarande OS, och en ny version med buggen fixad finns tillgänglig. Har man då inte uppdaterat till den nya versionen så kan man ju då råka bli en av de som drabbas av denna bug, som kan vara t ex att mikrofonen i vissa lurar kan börja knasa sig.
2017-08-22, 14:42
  #20
Medlem
Tagit fram 5 år gamla telefoner som varit av och utan nät sedan dess och allt fungerar ju fortfarande även om det tjatas om uppdateringar. Är väl en och annan app som inte fungerar. Att du skiter i att uppdaterar i några månader kommer inte spela någon som helst roll, egentligen behöver man ju inte göra det förrän appen ifråga slutar fungera om man inte vill.
2017-08-22, 16:40
  #21
Avstängd
Drar interuppkoppling mycket resurser för en mobil i viloläge?
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-22 kl. 16:47.
2017-08-22, 18:07
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Drar interuppkoppling mycket resurser för en mobil i viloläge?

Ja, och nej....

Det beror helt på rådande omständigheter.

Är det kalas mottagning, inte mycket som sker på de appar etc som har automatisk uppdatering etc etc, så drar det inte mycket resurser alls. Den gör det den behöver men ligger mest i vila.

Är det klen mottagning, massa saker som sker på alla appar som Facebook etc, och många appuppdateringar som ska hämtas och installeras, så kan det ibland dra en hel del ja.

Personligen har jag i princip allt aktiverat och slår aldrig av något över natten, bara låter luren gå i vila. Det har vanligen inte tappat mer än några få procent laddning över natten och inte har det gått mycket datamängd heller.

Får man fråga varför detta intresse för saken? Har du nån noja att du måste spara på nåt...?
2017-08-22, 18:09
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Får man fråga varför detta intresse för saken? Har du nån noja att du måste spara på nåt...?

Jag vägrar lägga mobilen på laddning över natten när jag sover.
2017-08-22, 18:35
  #24
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min fråga är om det kan uppstå överbelastning som skadar mjukvaran eller hårdvaran, eller om det är helt riskfritt att stänga av telefonens internetuppkoppling.

Nej, det kan inte ta skada av det.
Däremot så kan enheten tillfälligt bli slöare, eftersom den beroende på hur det är inställd kommer att sätta igång och uppdatera apparna så fort den den får uppkoppling igen, men det går att ändra i inställningarna och går över inom ett par minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Senast jag hade en smartphone som inte uppdaterades (kommer inte ihåg varför jag saknade medlen för att göra det) så blev min mikrofon utslagen... vilket resulterade i att jag hörde folk i luren, men de hörde inte mig.

Det var enligt telenor för att mobilen inte fått uppdateras.

Det där låter snarare som ett hårdvarufel (alltså ett fel på telefonen)
Däremot är det alltid en bra ide att börja med att kolla att telefonen har senaste uppdateringen, för att utesluta eventuella buggar.

Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Drar interuppkoppling mycket resurser för en mobil i viloläge?

Generellt sett inte, normalt handlar som sagt om någon enstaka procent, men det beror lite på, installerade appar och täckning och så.

Lämna telefonen på över natten en gång och kolla batteriförbrukningen dagen efter så ser du.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback