Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-21, 16:20
  #1
Avstängd
Exempelvis laggar i uppdateringar och och sånt. ..om jag ändå använder datorn när jag är hemma kan ju mobila nätet stängas, känner jag. Men kan det fucka upp mobilen?
2017-08-21, 16:45
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du kan inte stänga av Internet, det ligger inte i din makt. Du kan i din telefon stänga av mobil datatrafik, då får du inte MMS och inte heller några uppdateringar. Har du WIFI hemma kan du ansluta på det och få uppdateringar den vägen, rekommenderas.

Och som svar på frågan: Nej, det "fuckar inte upp" mobilen.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2017-08-21 kl. 16:53.
2017-08-21, 19:37
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Laggar den i uppdateringar (osäker på vad du menar med den formuleringen, men antar du menar att det går saktare) för att du stänger av mobildata så är det för att din internetuppkoppling hemma är sämre än din mobiluppkoppling. Förstår för övrigt inte varför man uppdaterar via mobilnätet om man har internet hemma, blir lite som att duscha i flaskvatten.

Eller så är du helt enkelt inte uppkopplad på ditt wifi med luren, då laggar det oändligt mycket.
2017-08-21, 22:04
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Laggar den i uppdateringar (osäker på vad du menar med den formuleringen, men antar du menar att det går saktare) för att du stänger av mobildata så är det för att din internetuppkoppling hemma är sämre än din mobiluppkoppling. Förstår för övrigt inte varför man uppdaterar via mobilnätet om man har internet hemma, blir lite som att duscha i flaskvatten.

Eller så är du helt enkelt inte uppkopplad på ditt wifi med luren, då laggar det oändligt mycket.

Jag menade om man kunde stänga av internet i flera dagar, om mobilen hamnar så back i uppdateringar att den blir knäpp. För den kan ju inte uppdatera sig utan koppling.

Men man kan uppenbarligen inte stänga av internet, så min fråga är endast av teoretiskt värde.
2017-08-21, 22:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag menade om man kunde stänga av internet i flera dagar, om mobilen hamnar så back i uppdateringar att den blir knäpp. För den kan ju inte uppdatera sig utan koppling.

Men man kan uppenbarligen inte stänga av internet, så min fråga är endast av teoretiskt värde.

Du kan fortfarande inte stänga av internet, så mycket kunskap och makt har du inte.

Stänger du av mobildata och wifi så kommer de flesta appar inte fungera då de flesta har något med nätet att göra. Så i princip blir det som en gammal knapptelefon.

Din undran är då alltså om du slår på mobildata efter ett par dagar om den uppdaterar sig? Man kan då undra hur folk ska kunna svara på det då de inte vet vad det är för telefon du har, vilken version den har och om någon ny version är på gång till telefonen i denna region.

Samma sak gäller appar, ingen som vet vilka appar du har installerade och om utvecklarna till dessa appar kommer med någon uppdatering till sin app under dessa dagar.
2017-08-21, 22:30
  #6
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag menade om man kunde stänga av internet i flera dagar, om mobilen hamnar så back i uppdateringar att den blir knäpp. För den kan ju inte uppdatera sig utan koppling.

Men man kan uppenbarligen inte stänga av internet, så min fråga är endast av teoretiskt värde.
Måste fråga. Uppdaterar du din telefon flera gånger om dagen eller vafalls? Själv har jag stängt av automatiska uppdateringar och uppdaterar bara dom appar jag vill.
2017-08-21, 22:40
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Måste fråga. Uppdaterar du din telefon flera gånger om dagen eller vafalls? Själv har jag stängt av automatiska uppdateringar och uppdaterar bara dom appar jag vill.

Jag rör ingenting. Men exempelvis om jag sitter hemma och slöar en vecka kommer jag inte använda mobilens internet, så i teorin hade jag kunnat stänga av det på mobilen och spara resurser. Men då hade uppdateringarna varit veckor back.
2017-08-21, 22:43
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Du kan fortfarande inte stänga av internet, så mycket kunskap och makt har du inte.

Jag skrev att min frågeställning är endast av teoretiskt värde. Trodde när tråden initierades att jag faktiskt kunde stänga av det.

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Stänger du av mobildata och wifi så kommer de flesta appar inte fungera då de flesta har något med nätet att göra. Så i princip blir det som en gammal knapptelefon.
.

Ja och därmed frågeställningen om den i teorin hade kraschat av all uppdatering som gått miste då internet varit avstängt i månader (exempelvis).
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-21 kl. 22:46.
2017-08-21, 23:13
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag skrev att min frågeställning är endast av teoretiskt värde. Trodde när tråden initierades att jag faktiskt kunde stänga av det.



Ja och därmed frågeställningen om den i teorin hade kraschat av all uppdatering som gått miste då internet varit avstängt i månader (exempelvis).
Du kan inte (eftersom du saknar kunskapen och resurserna) inte stänga av internet. Men du kan däremot stänga av din telefons internetuppkoppling. Det som lär hända när den senare återfår internetuppkoppling är att det kanske ramlar in en massa notiser om allt möjligt som härmed dina olika appar att göra, inklusive uppdateringar.
2017-08-21, 23:49
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du kan inte (eftersom du saknar kunskapen och resurserna) inte stänga av internet. Men du kan däremot stänga av din telefons internetuppkoppling. Det som lär hända när den senare återfår internetuppkoppling är att det kanske ramlar in en massa notiser om allt möjligt som härmed dina olika appar att göra, inklusive uppdateringar.

Jag syftade givetvis på min telefons internet. Ni trodde jag syftade på internet som ett globalt fenomen?
2017-08-21, 23:50
  #11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag menade om man kunde stänga av internet i flera dagar, om mobilen hamnar så back i uppdateringar att den blir knäpp. För den kan ju inte uppdatera sig utan koppling.

Men man kan uppenbarligen inte stänga av internet, så min fråga är endast av teoretiskt värde.
Telefoner blir sällan segare för att de inte uppdateras, snarare segare när de uppdateras p.g.a. mer krävande operativsystem.

Om hela telefonen blir slöare för att den inte uppdaterats så är det en medveten funktion av konstruktören för att du ska installera precis de program de vill att du ska ha på din telefon.
Om en specifik app eller funktion blir slöare så är det antagligen för att kommunikationsprotokollet, eller något åt det hållet, uppdaterats och din lur följer en äldre standard som inte prioriteras i kommunikationen.
Men vette klå'n om det faktiskt händer i praktiken.
2017-08-21, 23:51
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det som lär hända när den senare återfår internetuppkoppling är att det kanske ramlar in en massa notiser om allt möjligt som härmed dina olika appar att göra, inklusive uppdateringar.

Min fråga är om det kan uppstå överbelastning som skadar mjukvaran eller hårdvaran, eller om det är helt riskfritt att stänga av telefonens internetuppkoppling.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback