Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-17, 16:44
  #37
Medlem
psaks avatar
Humorn gick på tomgång men det känslomässiga var rätt så lyckat. Har inte följt serien så noga.
Jodå, visst blir man sugen på att bo däromkring också förresten...Lockande miljöskildring.
Citera
2019-04-23, 00:53
  #38
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Såg filmen i helgen och jag tyckte den var bra. Härligt tragikomisk på något vis.
Blir faktiskt 4/5 i betyg.
Jag såg att filmen gick på TV4 ikväll och såg skiten men jag såg en nedtankad version eftersom jag inte orkar med TV4s tvåhundra reklampauser och nyhetssändningar mitt i filmen.

Det som slår mig är precis det du säger, att det är tragikomiskt. Och fördelningen ligger betydligt mer åt det tragiska hållet än åt det komiska. Filmen är inte särskilt rolig alls, faktiskt. Det är mer ångest och vad ungarna numera brukar kalla "cringe".

Är det verkligen sånt här som svenska folket tycker är roligt? Det är inte ens särskilt smart humor. Det är inte mycket humor alls. Det är diskbänksrealism och ångest över vardagliga problem som skilsmässor och känslan av att inte duga till när frun har bytt bort en mot en yngre modell och man sitter där på sängen i den orenoverade hyrestvåan i nån Sovjetliknande förort och funderar på om livet ska se ut såhär de typ 35 år man har kvar?

Jag har så svårt att identifiera mig med folk i allmänhet och svenskar i synnerhet trots att jag är svensk sedan urminnes tider. Jag förstår inte varför folk tycker att det här är en komedi och framförallt inte en "brakhit". En komedi är för mig en film som ger ett par timmars verklighetsflykt till en plats där man kan skratta åt folk som fånar sig. En komedi är för mig inte en film som spelar upp en vardag som lika gärna kunde varit min egen ångest och sociala obekvämlighet på någon menlös singeldejting med gråa främlingar i fotriktiga skor. Det är inte roligt. Det ger bara en besk smak i munnen.

1/5 är mitt betyg. Betyget hade blivit en poäng högre om filmen hade presenterats som ett drama, för komedi är det inte.
__________________
Senast redigerad av Arbetsskygg 2019-04-23 kl. 00:55.
Citera
2019-04-23, 02:22
  #39
Medlem
Väldigt seg där humorn endast räckt till ett vanligt program. Varför blanda in en massa nya karaktärer som därtill inte lyfte komiken? Hur kunde Alex ha buggat Familjen Schillers övervakningskamera och ha som nöje att titta på dem?

Nog för att Alex är oförmögen att säga ifrån men inte skulle han ha accepterat att frun knullat en annan i hans säng samtidigt som han fått flytta ut ifrån sitt barndomshem.

Det skulle ju varit roligare om Ove och Anette åkt till Köpenhamn för befruktning och Ove snackat med danskar om att frun nu var i ett välsignat tillstånd. En platt film byggd på en otroligt rolig serie!
Citera
2019-04-23, 02:38
  #40
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur kunde Alex ha buggat Familjen Schillers övervakningskamera och ha som nöje att titta på dem?
Det förklaras ju av att Alex får inloggningsuppgifter till övervakningsappen med syfte att han ska lita på att Fredde inte kommer vara vänlig mot David.

Håller dock med om resten, att filmen är platt. Den klarade inte av att knyta ihop trådarna ordentligt.
Citera
2019-04-23, 02:50
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Det förklaras ju av att Alex får inloggningsuppgifter till övervakningsappen med syfte att han ska lita på att Fredde inte kommer vara vänlig mot David.
Det missade jag, somnade väl till i tristessen.
Citera
2019-04-23, 02:58
  #42
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det missade jag, somnade väl till i tristessen.
Förståeligt, tycker dock det är rätt kul när Fredde märker att Alex kollar och börjar räcka fingret och skrika till David om hur bra han är. Helt orealistisk scen, men smårolig pga hur bisarr den är.
Citera
2019-04-24, 08:46
  #43
Medlem
Dålig. Undrar som föregående, tycker gemene man att detta är en kul film?

Några frågetecken:
- Varför umgås Ove och Mauritz? Hur kunde Fredde lista ut att han var där?
- Varför nedgraderades Ove och Anette till två utvecklingsstörda som tydligen tappat ALL social kompetens, och frågar random snubbar om de kan bli spermadonatorer?
- Varför envisades F och M att bo kvar i stugan när de uppenbarligen kunde hyra ett helt slott?
- Varför kände Fredde plötslig ömhet för sin fru och sa att han älskade henne, efter festen?
- Varför gick Frida Hallengren med på en sån obetydlig slätstruken roll?
- Varför skulle Alex och Ove komma dit? Mauritz ville bjuda in Ove gissar jag... Men själv var han inte ens där?! Å varför är Fredde så blyg socialt helt plötsligt att han inte kan njuta av ett mingel med finansvärlden och kändisar?
- Varför kunde de inte komma på något mer originellt än "sjuklig gammal pappa söker kontakt", "uttråkad hustru söker något spännande - en äventyrare!" och "Rik försöker bräcka rik på sociala medier". Kunde vi som publik inte blivit överraskade nån gång?
Citera
2020-01-17, 07:03
  #44
Medlem
Il.Malizias avatar
Jäklar vad dåligt. Jag älskade serien då jag tyckte den var en av få svenska serier som faktiskt gick att se; allt skulle inte vara deppig diskbänksrealism och PK. Men det fick man ju i filmen.
Oerhört mycket cringe-scener. Oves spermadonatorjakt på slottet tog väl priset...

Vet inte om man ska se nya säsongen av serien, känns som det bara är som att be om besvikelse.

Och fan vad töntigt med alla "kändiscameos". Vad fan gör Anna Lööf där? Hon ska föreställa partiledare, men så ska hon vara statist? Suck.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback