Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 14:28
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en kompis som har en brunn i ett offgrid-ställe där det bara finns solpaneler osv. Iaf! Jag funderar på vad som vore smidigaste systemet för att kunna dricka vatten bekvämt med tanke på filtrerering

T ex finns det 9 metoder av filtrering här; http://all-about-water-filters.com/o...ion-best-ways/

Jag tänkte att man kunde styra upp en pump ifrån brunnen till en tank högt upp, sen låta gravitationen går igenom ett eller fler av dessa filter till en ren vattentank och kanske styra upp en annan pump för diskvatten som går snabbare. Hur skulle ni lösa filtrena om ni skulle bo 1-2 månader i sträck offgrid? Skulle ni leda taket till tanken också och sätta galler så inte det kommer massa skit ifrån taket också?

Eller så kanske det är enklast att köpa typ 500L tank man fyller upp varje gång i bilen men det tar ju plats och tar ju bort lite idéen av offgrid men det beror ju på hur mycket jobb det är att filtrera.
__________________
Senast redigerad av GillarGodis 2017-08-21 kl. 14:31.
Citera
2017-08-21, 14:33
  #2
Medlem
Vatten från en brunn är filtrerat tillräckligt för mig. Hämta upp med hink i rep har fungerat i hundratals år, drar ingen som helst ström. Evt kan man filtrera bort gruskorn och ett löv genom nåt slags finmaskigt nät innan man häller upp i sitt dricksglas.
Citera
2017-08-21, 17:20
  #3
Medlem
Instämmer, jag har druckit utan att filtrera i mer än 15 år och jag mår bra
Citera
2017-08-22, 06:54
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gör en vattenanalys så ser du om det är drickbart eller behöver renas.
Citera
2017-08-22, 10:11
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gör en vattenanalys så ser du om det är drickbart eller behöver renas.
Exakt! Vattnet kan vara rent och fint direkt från brunnen och då behövs inget filter. Det kan finnas föroreningar men då kan man inte bara rusa och köpa vilket filter som helst utan att ha gjort en analys först, olika föroreningar kräver olika sorters filter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback