• 52 803 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 582 387 inlägg
  • 6
  • 7
2017-08-25, 18:46
Medlem
Celerons avatar
NRK visar tyvärr politiskt korrekt dubbelmoral. Något jag trodde det fanns mycket mindre av i Norge. Antingen så tillåter man religiösa symboler fullt ut (kippa, hijab, turban eller ett durkslag på huvudet, som en del "pastafarianer" har.) eller inte. Personligen tycker jag att i ett land som Absurdistan......... förlåt, jag menar Sverige, ska inte programledare ha dylika symboler i rutan. Ett land som åtminstone till nyligen är en av planetens mest sekulariserade länder.

Sedan så tycker jag att en del av NRK:s försök att försvara detta är att mest likna vid "retorisk akrobatik". Som att försöka komma undan med att kalla en för "nyhetsuppläsare" och den andra för "programledare"- Eller att den ena (hijabdamen) påstås "representera sig själv" medan den andra inte tycks göra det. När båda faktiskt är någon som "leder" ett program och därtill anställda av NRK.

Vidare i artikeln så tycks någon från Arbeiderpartiet (norges sossar) vilja försöka antyda att "klagestormen" skulle vara "organiserad". Alltså att det "egentligen" inte är så många enskilda, av varandra oberoende, människor som tycker en sak utan det handlar om en organiserad mobb. Det som ytterligare skrämmer med detta uttalande är att detta är "tongångar" som känns igen härifrån Sverige. Ytterligare en intäkt på att Norge i dessa hänseenden är mer lik Sverige än vad jag velar tro.

Till sist så finns det för övrigt redan nyhetsuppläsare som bär hijab på annat håll i Europa.
https://www.channel4.com/news/by/fatima-manji
Citera
  • 6
  • 7