Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 09:29
  #1
Medlem
record-collectors avatar
Vilket är det bästa och vad sliter minst på SDHC-kortet - att bara radera det eller att formatera det varje gång?
Citera
2017-08-21, 09:57
  #2
Medlem
Jag raderar endast eftersom då fortsätter numreringen på bilderna... Men ser inte varför det skulle vara någon skillnad i slitaget. Viktigare är att hålla det ifrån virus, het temperatur och vätska!
Citera
2017-08-21, 10:57
  #3
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Vilket är det bästa och vad sliter minst på SDHC-kortet - att bara radera det eller att formatera det varje gång?
Du lär ha bytt kort innan du uppnått kortets livslängd.
Citera
2017-08-21, 11:09
  #4
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Jag raderar endast eftersom då fortsätter numreringen på bilderna... Men ser inte varför det skulle vara någon skillnad i slitaget. Viktigare är att hålla det ifrån virus, het temperatur och vätska!
Aha... så du menar att om man formaterar så börjar bilderna numreras om från DSCN0000.JPG? Det blir ju helt fel eftersom jag vill ha alla bilder i stigande nummerordning.

Köpte min första lilla kompaktdigital, en Nikon Coolpix, i slutet av 90-talet som jag fotade väldigt flitigt med. Men som jag aldrig någonsin formaterade minneskortet på. Nu 20 år senare och flera digitalkameror senare så kom jag på denna tanke att det kanske vore att föredra att formatera minneskorten istället för att bara radera dom. Men är det så att formateringen gör att bildnummerräkningen börjar om på noll igen så är det svar nog.

Tack för tipset och varningen!
Citera
2017-08-21, 11:15
  #5
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Du lär ha bytt kort innan du uppnått kortets livslängd.
Snarare är det nog betydlig större sannolikhet att jag köpt en nyare kamera. Vi lever ju i ett slit- och slängsamhälle där det ska konsumeras och uppdateras med nya produkter alltför ofta.

Tillhör själv dom som har kvar samtliga kameror från det att jag var barn... snyggt inställda innanför glas i ett vitrinskåp.
Citera
2017-08-21, 11:21
  #6
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Aha... så du menar att om man formaterar så börjar bilderna numreras om från DSCN0000.JPG? Det blir ju helt fel eftersom jag vill ha alla bilder i stigande nummerordning.

Köpte min första lilla kompaktdigital, en Nikon Coolpix, i slutet av 90-talet som jag fotade väldigt flitigt med. Men som jag aldrig någonsin formaterade minneskortet på. Nu 20 år senare och flera digitalkameror senare så kom jag på denna tanke att det kanske vore att föredra att formatera minneskorten istället för att bara radera dom. Men är det så att formateringen gör att bildnummerräkningen börjar om på noll igen så är det svar nog.

Tack för tipset och varningen!
Med Canon och DJI kan man ställa in att så inte sker. Bör vara likadant med Nikon.
Citera
2017-08-21, 12:30
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Vilket är det bästa och vad sliter minst på SDHC-kortet - att bara radera det eller att formatera det varje gång?

Formattera, annars får du fragmentering.

Alla mina kameror klarar av att fortsätta numrering utan problem.
Citera
2017-08-21, 14:56
  #8
Medlem
De flesta kameror fixar numrering oavsett hur du gör. Om du formaterar kortet tar du bort allt på kortet om du raderar så tar du bara bort information om att det finns nåt på kortet bilder ligger kvar tills de är överskrivna. Formatering gör kortet något snabbare men du kan aldrig återställa bilderna.
Citera
2017-08-21, 17:42
  #9
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Formattera, annars får du fragmentering.

Alla mina kameror klarar av att fortsätta numrering utan problem.
Vad beträffar fragmentering/defragmentering av FLASH-minnen som både kameraminnen, smartphoneminnen och SSD-diskar tillhör så gick det en tråd här på FB:

(FB) Är det någon mening att defragmentera ssd-disk?

där det bl a skrivs...

En SSD använder som sagt samma teknik som minneskort för till exempel digitalkameror och smartphones. Själva lagring av data sker på så kallade NAND-flashceller. En nackdel med tekniken är att cellerna har ett begränsat antal cykler, vilket i praktiken betyder att du bara kan ändra statusen på en cell ett visst antal gånger innan den slutar att fungera. De flesta flash-baserade produkter på marknaden klarar runt 100000 cykler

eller...

Should you Defrag an SSD?
http://helpdeskgeek.com/featured-pos...defrag-an-ssd/
Citera
2017-08-21, 20:17
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Vad beträffar fragmentering/defragmentering av FLASH-minnen som både kameraminnen, smartphoneminnen och SSD-diskar tillhör så gick det en tråd här på FB:

(FB) Är det någon mening att defragmentera ssd-disk?

där det bl a skrivs...

En SSD använder som sagt samma teknik som minneskort för till exempel digitalkameror och smartphones. Själva lagring av data sker på så kallade NAND-flashceller. En nackdel med tekniken är att cellerna har ett begränsat antal cykler, vilket i praktiken betyder att du bara kan ändra statusen på en cell ett visst antal gånger innan den slutar att fungera. De flesta flash-baserade produkter på marknaden klarar runt 100000 cykler

eller...

Should you Defrag an SSD?
http://helpdeskgeek.com/featured-pos...defrag-an-ssd/

Förutom att SSD har wear leveling och balancing som helt saknas i SD-minneskort.

Nej, du bör inte defragmentera ett minneskort. Men du bör formattera det då det dels tar hand om indexproblematik och dels sliter mindre än att radera filer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback