Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-02-04, 12:01
  #85
Medlem
Niskalaukauss avatar
Har inte gjort något sånt här men kan det inte vara svårt att få försäkringar om man inte är riktigt erfaren?
Citera
2018-02-04, 13:45
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Har inte gjort något sånt här men kan det inte vara svårt att få försäkringar om man inte är riktigt erfaren?

I värsta fall är det lite svårt att hitta ett försäkringsbolag som är berett att försäkra din båt över hela världen, men det är mer ett praktiskt problem än något annat. Och möjligen kan man få mer rabatt på försäkringen ju mer erfaren man är, men alla måste börja från noll någon gång.
Citera
2018-02-04, 14:14
  #87
Medlem
Jag har hört/läst att medlemmar i båtklubbar brukar få rabatt på försäkringen. Hur många procent kan det röra sig om?
Citera
2018-02-04, 14:40
  #88
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Jag har hört/läst att medlemmar i båtklubbar brukar få rabatt på försäkringen. Hur många procent kan det röra sig om?
Vill minnas att det var 10-15 % hos alantica försäkring då jag hade min 33 fotare motorseglare.
Man bör vara medlem i en registrerad och godkänd båtklubb och att man har navigationskunskaper.
Visserligen är jag ju yrkessjöman så kanske dom tog hänsyn till det men en ansvarsförsäkring är inte så dyr. Vilket är det minsta man bör ha för att överhuvudtaget få ligga i en gästhamn.
Citera
2018-02-05, 21:23
  #89
Medlem
Halloj!

En annan asball grej man kan göra som inte är lika avancerat som att börja segla jorden runt är att köra en tur i europas kanaler. Betydligt kortare startsträcka än långsegling.

Skaffa ex en sliten Albin 25 med en hygglig Volvo Penta MD 3B/MD 17C för 30-50.000:-. Tuffa ner längs Swe kusten och ta skuttet över från simrihamn till ex Kiel en lugn dag. Gå in i någon av kanalerna ex Kielkanalen och sedan där ifrån är ett helt otroligt nät med 1000-tals mil kanaler tillgängliga. Man kan åka kanalerna ner till medelhavet som tar ca 2 månader eller ner till svarta havet, en sväng in i frankrike och ut i Bicayabukten kör tills pengarna och tiden tar slut sedan sälj elle ge bort båten och ta tåget hem igen.

Att resa på kanalerna ska vara helt fantastisk vackert och det är bara att stanna vid någon by varje kväll med bra pub och restaurang så går det att må gott hela vägen.

Det som behövs förutom själv båten är ett kanalintyg som man kan gå en enklare kurs på nätet för att skaffa samt ett VHF-certifikat.

Några ex på filmklipp nedan, det finns massor:

https://www.youtube.com/watch?v=5rfHr9oLXCg
https://www.youtube.com/watch?v=gW74...4AC01A38ECC831
Citera
2018-02-06, 08:44
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockabilly68
Halloj!

En annan asball grej man kan göra som inte är lika avancerat som att börja segla jorden runt är att köra en tur i europas kanaler. Betydligt kortare startsträcka än långsegling.

[...]

Att resa på kanalerna ska vara helt fantastisk vackert och det är bara att stanna vid någon by varje kväll med bra pub och restaurang så går det att må gott hela vägen.

Been there, done that!

Kanalerna är fantastiskt mysiga! Praktiskt att alltid ha infrastruktur inom gångavstånd - speciellt om man har en något mer primitiv båt.
Citera
2018-02-06, 15:59
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Been there, done that!

Kanalerna är fantastiskt mysiga! Praktiskt att alltid ha infrastruktur inom gångavstånd - speciellt om man har en något mer primitiv båt.


Kul W123mb att du har gjort det, kan du inte berätta lite om vart någonstans och hur länge osv?

Jag har bara kört de svenska kanalerna och Kielkanalen men sugen på att sticka en sväng i europa med en enkel båt likt min tidigare beskrivning och köra så länge jag har lust eller tills vintern börjar.

Dalslandskanal var häftigt då vi 2014 körde de 21 slussarna med ett otroligt primitivt högsommar upplägg... 2pers (frun och jag), 4,5m roddbåt, 3.3 hk snurra och tält. 2 dygn upp till Bengtsfors och 2 dygn tillbaka ner i vänern . Det blir inte enklare än så tror jag om man inte vill paddla förstås.
Citera
2018-02-06, 21:55
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockabilly68
Kul W123mb att du har gjort det, kan du inte berätta lite om vart någonstans och hur länge osv?

Jag har bara kört de svenska kanalerna och Kielkanalen men sugen på att sticka en sväng i europa med en enkel båt likt min tidigare beskrivning och köra så länge jag har lust eller tills vintern börjar.

Dalslandskanal var häftigt då vi 2014 körde de 21 slussarna med ett otroligt primitivt högsommar upplägg... 2pers (frun och jag), 4,5m roddbåt, 3.3 hk snurra och tält. 2 dygn upp till Bengtsfors och 2 dygn tillbaka ner i vänern . Det blir inte enklare än så tror jag om man inte vill paddla förstås.
Har inte kört svenska kanaler (förutom Hammarbykanalen, Vaddö kanal och Södertälje kanal då... om de nu räknas). Men norra Tyskland/Holland för länge sedan med egen/samägd båt, inkl Kielkanalen. Polisen i Amsterdam gillade inte att vi körde i kanalerna där med Bustern ("dingyn"). Ett par veckor?

Samt England i nutid, där med hyrbåt (dyrt). Massa slussande. Fantastiskt!!!

Kollade på https://urplay.se/program/203758-kan...riges-stolthet i helgen. Rekommenderas!
Citera
2018-02-06, 23:33
  #93
Medlem
Trevlig film
Men du får normalt inte den hjälp som engelsmännen fick
En person går iland före varje sluss för att ta linan, se film. Det är bra om den person som går iland är någorlunda rörlig och med lätthet kan hoppa iland.
Det är ganska stora krafter i linorna så det är bra om man vet vad man gör på ett ungefär.
När det är många båtar i slussen är det lätt att komma när varandra.

Det är inte helt ovanligt att det händer någonting i slussen vid något tillfälle
t ex backslaget pajar
båten lägger sig på tröskeln
Båten pendlar i strömmen
innan man kan tajta till linorna åker man ut i slussens mittdel och så kommer en båt bakom
mm

Det är bra om man är minst två personer ombord, man försöker också hjälpa andra runt omkring.


Men det är roligt att slussa så det är som ett stort cocktailparty från början till slut


https://www.youtube.com/watch?v=T9gAP-0uy4c

https://www.youtube.com/watch?v=1Hv_ReBFS44
Citera
2018-02-09, 20:52
  #94
Medlem
Halloj!

Ni som inte prova Dalslands kanal borde verkligen göra det det, finns båt att hyra typ "Nimbus 26" för 7 lapp i veckan och man kommer till sjöar där det inte finns en kotte förutom älgar som simmar tvärs över.......träffade tyskar i Begntfors som ville dö där och har samlat pengar hela sina liv för att slussa upp dit.- Respect!!

Annars åk med vad ni har.....kanot till sunbuster, kasta i eländet (5 meter ner)
i den sista slussen ut mot Vänern och åk upp mot Bengtsfors kostar runt 1500:- och värt vareda spännn!

Det finns mataffärer längs vägen. Sista "glasbanken" är i Bengtsfors så bunkra biran där.

//Rockabilly68
Citera
2018-02-12, 12:03
  #95
Medlem
Niskalaukauss avatar
Kanske inte båten man ska välja.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback