Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-20, 22:06
  #1
Medlem
Hej!

För cirka två år sedan köpte jag en acer laptop med grafikkort 840m nvidia geforce. Just nu har jag senaste versionen installerad, 385.28, och trots det har jag väldigt låg fps och i synnerhet i WoW (Legion). Installerade spelet idag och trots att jag kör på nästan lägsta inställningar så laggar det.

När jag köpte laptopen hade jag inte detta problem. Då kunde jag köra med max grafik i WoW (WoD var aktuellt då). Förstår inte vad som kan ha hänt med datorn. Installerade om den för inte så länge sedan.

Se bild för mer info: https://www.pixeltopic.com/files/201...xowqyuxbwl.jpg

Kan någon kunnig hjälpa mig?
Citera
2017-08-20, 22:15
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det skyddsfunktion som drar ned hastigheten om temperaturen blir för hög? (läs: hur varm blir datorn under belastning?)
Citera
2017-08-20, 23:01
  #3
Medlem
Är det något energisparläge aktiverat?

Med t.ex. HWMonitor kan du se hur mycket belastning som läggs på grafikkortet m.m.
Citera
2017-08-21, 08:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det skyddsfunktion som drar ned hastigheten om temperaturen blir för hög? (läs: hur varm blir datorn under belastning?)

Det vet jag inte. Hur kollar jag det?


Citat:
Ursprungligen postat av herter
Är det något energisparläge aktiverat?

Med t.ex. HWMonitor kan du se hur mycket belastning som läggs på grafikkortet m.m.

Inte vad jag vet.

Installerade HWMonitor och så här ser det ut när jag inte spelar:

https://www.pixeltopic.com/files/201...etqheznxtv.jpg
Citera
2017-08-21, 12:00
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Många laptopar har ett dammfilter vid luftintaget. Kolla att det inte är igensatt. En del maskiner saknar filter och då kan dammet ansamlas i själva kylaren och då blir datorn väldigt varm och går ner i hastighet.

Man kan försöka dammsuga försiktigt (fläkten är känslig och kan övervarvas om man använder en dammsugare)och se om man får bort dammet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback