Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-20, 19:54
  #1
Medlem
JohanHakeliuss avatar
Hej! Jag tittar på att köpa en MTB begagnad, har blivit erbjuden en 2015 Rose count solo med suntour raidon RL-R, 100mm fjäderväg. 27,5" hjul DT Swiss X1900 med schwalbe nobby nic. Deore XT bakväxel SLX fram. 3x10 växlar. Den verkar vara i OK skick men jag har inte provkört än. Vad skulle ni uppskatta är en rimlig peng att ge för den?

Mvh
Citera
2017-08-20, 21:19
  #2
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Hur långt har den den rullat, delar som är bytta osv finns kvitton?

Är den i gott skick så 4500-5000:-
__________________
Senast redigerad av Bloodybiff 2017-08-20 kl. 21:21.
Citera
2017-08-22, 14:02
  #3
Medlem
JohanHakeliuss avatar
Tack. Vet inte hur långt den gått men, två års åkande i skogarna och stigarna i omnejden. Inga tävlingar eller lopp eller så men rätt välanvänd. Tror inte att det var några delar bytta på den. Skicket är väl bra men inte topp.

Edit: så har den enda som svarat blivit avstängd. Vill någon mer ge input?
Citera
2017-08-22, 14:45
  #4
Medlem
Om man kollar vad årets modell kostar så tycker jag 5000 kr låter vettigt (cirka halva priset för en två år äldre cykel). Om inga delar är bytta så får du lägga lite på att byta och den behöver säkert in på en ordentlig service.

Det ligger precis en sån som du blivit erbjuden ute på Blocket för 5000 kr:
https://www.blocket.se/ostergotland/...M_74460649.htm

Jag antar att det är just den du kanske ska köpa.
Då behöver du även köpa nya pedaler. Kombipedaler kör ingen vettig människa med om man ska ut i skogen.

Jag hade hellre köpt en 29", men 27,5" är ok om man kan få den till ett bra pris. Med tanke på att den redan ligger ute för 5000 kr så är 4000 kr ett bra kompispris.
Citera
2017-08-28, 04:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om man kollar vad årets modell kostar så tycker jag 5000 kr låter vettigt (cirka halva priset för en två år äldre cykel). Om inga delar är bytta så får du lägga lite på att byta och den behöver säkert in på en ordentlig service.

Det ligger precis en sån som du blivit erbjuden ute på Blocket för 5000 kr:
https://www.blocket.se/ostergotland/...M_74460649.htm

Jag antar att det är just den du kanske ska köpa.
Då behöver du även köpa nya pedaler. Kombipedaler kör ingen vettig människa med om man ska ut i skogen.

Jag hade hellre köpt en 29", men 27,5" är ok om man kan få den till ett bra pris. Med tanke på att den redan ligger ute för 5000 kr så är 4000 kr ett bra kompispris.

Kombi kan va bra i ett sånt här fall.
Kör de själv på min hardtail, kör spd ute i skogen och skall jag ut å cykla med sonen/iväg i stan så kör man vanliga skor.

Kör dock endast spd på min gravel eftersom jag vet att jag aldrig kommer cykla "nöjesturer".
Citera
2017-08-28, 09:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Kombi kan va bra i ett sånt här fall.
Kör de själv på min hardtail, kör spd ute i skogen och skall jag ut å cykla med sonen/iväg i stan så kör man vanliga skor.

Kör dock endast spd på min gravel eftersom jag vet att jag aldrig kommer cykla "nöjesturer".
Det finns pedalplattor man kan sätta fast i spd-pedalerna om man tvunget ska köra MTB nere till stan. Jag körde med det ett tag, men sen skaffade jag mig ett par "fincykelskor" istället som används när man är bland folk och sen blev det istället en mer lämplig cykel.

När man kör ner på stan så bör man helst välja man en mer passande cykel och som är mindre stöldbegärlig. En single speed passar bra i stan.

Hur många cyklar behöver man?
n = n+1, där n är antalet cyklar du äger idag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback